سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 140580

مهرداد ویسکرمی با اشاره به اینکه در شیوه فرزندسالاری والدین سعی میکنند به تمام خواستهها و اهداف فرزند خویش بدون چون و چرا جامه عمل بپوشانند، بیان کرد: آموزههای اسلامی و متون دینی خانوادهها را به رعایت حد میانه و آزادی مشروط در روابط بین اعضای خانواده توصیه میکند.

سلامت نیوز: مهرداد ویسکرمی با اشاره به اینکه در شیوه فرزندسالاری والدین سعی میکنند به تمام خواستهها و اهداف فرزند خویش بدون چون و چرا جامه عمل بپوشانند، بیان کرد: آموزههای اسلامی و متون دینی خانوادهها را به رعایت حد میانه و آزادی مشروط در روابط بین اعضای خانواده توصیه میکند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این مدرس دانشگاه تصریح‌کرد: در اسلام برای امر تعلیم و تربیت کلمه «فرزندسالاری» لحاظ نشده است بلکه در هر حال این «حق سالاری» است که بر روابط بین افراد خانواده حکمرانی میکند. این دکترای تفسیر قرآن یادآور شد: تعلیم و تربیت در جامعه امروزی ما به سمتی سوق داده شده که جایگاه فرزند با والدین عوض شده و این قضیه نیز تبعاتی به دنبال داشته است.

متأسفانه بعضی از والدین بر اثر یکسری مبانی اشتباه که از طریق رسانهها، صدا و سیما، آموزههای غیردینی و... به آنها القا میشود، برای فرزندان خویش جایگاه غیرواقعی به دور از تناسب عقلانی، در خانواده مشخص میکنند و در این بین فرزند برای به اجرا درآوردن آرزوها آزادی عمل کافی خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: عواطف نباید جلوتر از عقل در تربیت فرزند حرکت کند، یک پدر و مادر خوب به تمام خواستههای فرزندان بخصوص نیازهای غیرعقلانی وی، پاسخ مثبت نمیدهند و در مقابله با بروز رفتارهای متناسب با شرایط به وجود آمده، خواستههای فرزندان خویش را مدیریت میکنند. 

ویسکرمی گفت: همچنین برخی از رسانهها برنامههای آموزشی را به گونهای نمایش میدهند که بچهها به اندازه بزرگترها یاد میگیرند اما عقل و هوش آنها کمتر از شرایط عقلی و روحی والدین است. وی افزود: ارزش دادن و گرامی داشتن شخصیت فرزندان گرچه فراوان مورد تأکید واقع شده اما افراط در آن تبعات منفی در خانواده و جامعه به دنبال داشته که تقابل والدین با فرزندان یکی از عواقب شیوه فرزندسالاری است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha