دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران در واکنش به تصمیم امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص «پرداخت هزار میلیارد تومان اعتبار مالی بابت بخشی از مطالبات جامعه فرهنگیان کشور» گفت: اختصاص بودجهٔ هزار میلیاردی برای پرداخت «معوقات حقوقی» معلمان تنها بخش کوچکی از خواسته‌های صنفی معلمان است.

سلامت نیوز: دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران در واکنش به تصمیم امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص «پرداخت هزار میلیارد تومان اعتبار مالی بابت بخشی از مطالبات جامعه فرهنگیان کشور» گفت: اختصاص بودجهٔ هزار میلیاردی برای پرداخت «معوقات حقوقی» معلمان تنها بخش کوچکی از خواسته‌های صنفی معلمان است.

اسماعیل عبدی در این باره به ایلنا گفت: با توجه به حجم مطالبات معوقه فرهنگیان کشور این مصوبه در حال حاضر تنها یک گام مثبت کوچک تلقی می‌شود.

نمایندگان مجلس، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ اسفندماه)، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۳۹۴، با تبصره الحاقی ۷ ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند که براساس آن اعتباری افزون بر هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان در سال ۹۴ هزینه می‌شود.

لازم به ذکر است که در جریان بررسی این تبصره الحاقی نمایندگان مجلس، با اصلاح این تبصره و حذف عبارتی از آن با ۱۱۴ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در تبصره اصلاح شده الحاقی ۷ آمده است که درآمد حاصله از ۵۰ درصد سود ویژه به یک دوازدهم مالیات ماهانه شرکت‌های بنگاه‌های مذبور به مبلغ ۱۷ هزارمیلیارد ریال پس از ورایز به خزانه متناسب با وصولی از محل ردیف‌های ۱۴۹-۵۳۰۰۰۰ در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا در امور مربوط به پرداخت مطالبات فرهنگیان هزینه شود.
 
در همین حال، کنشگران صنفی معلمان معتقدند پرداخت معوقات حقوقی فرهنگیان بخش بسیار کوچکی از مطالبات اساسی معلمان است.

دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران در این باره گفت: با توجه به حجم مطالبات معوقه فرهنگیان کشور این مصوبه در حال حاضر تنها یک گام مثبت کوچک تلقی می‌شود.

عبدی افزود: اگر دولت و مجلس در صدد حل و فصل مشکلات فرهنگیان هستند دست‌کم می‌توانند از طریق گفتگو، در مورد چگونگی حل کردن مشکلات صنفی فرهنگیان آگاهانه تصمیم بگیرند. در هیمن رابطه کانون صنفی معلمان ایران خواستار آن است تا در خصوص تدوین اعتبارات مالی وزارت آموزش و پروش با معاون اول رئیس جمهور و رئیس کمسیون تلفیق بودجه مجلس دیدار کند.

این مقام صنفی در عین حال از اینکه کنش‌اعتراضی اخیر فرهنگیان به ابزار اعمال قدرت و فشار گروه‌های سیاسی تبدیل شده‌است انتقاد کرد و گفت: اعتراض سکوتی که دو روز پیش بصورت هماهنگ توسط معلمان در سراسر کشور بر پاشد یک واکنش صنفی اعتراضی به عملکرد مجلس و دولت بود و بنابراین گروه‌های سیاسی نمی‌توانند از این تجمع به نفع خود بهره‌برداری سیاسی کنند.

وی در توضیح این اتفاق گفت: از واکنش برخی مسئولان اینطور استنباط می‌کنیم که هم مجلس و هم دولت می‌خواهند از اعتراض اخیر معلمان به نفع خود بهره‌برداری کنند بدین ترتیب که دولت در صدد افزایش دادن اعتبارات وزارت آموزش و پروش است و در مقابل نمانیدگان مجلس نیز می‌خواهند از این طریق دولت و به ویژه شخص وزیر آموزش و پروش را تحت فشار قرار دهند.

وی تاکید کرد که معلمان پیاده نظام شطرنج سیاست بازان نیستند و نمی‌توان به نام افزایش اعتبارات و یا وعده اجرای طرح رتبه بندی آن‌ها را از ادامه پیگیری خواسته‌های صنفی خود منصرف کرد.

به گفته دبیر کل کانون صنفی معلمان آنچه که باعث شد تا معلمان در روز ۱۱ اسفند بصورت هماهنگ تجمع سراسری سکوت را برگذار کنند، خودداری مجلس و دولت از اجرای کامل مقرراتی بوده است که در سالیان اخیر برای بهبود وضعیت زندگی معلمان وضع شده است.

وی افزود: اگر این مقررات بطور کامل اجرا شده بود دست کم امروز درامد هر معلم تا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود و بدین ترتیب معلمان با این شرایط سخت برای تامین معیشت مواجه نبودند.

مطالبات نیست؛ معوقات است

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران نیز آنچه تحت عنوان تصویب بودجه برای پرداخت مطالبات فرهنگیان مطرح شده است را صرفا در قالب پرداخت معوقات مزدی قابل طرح دانست و گفت: این بخش کوچکی از مطالبات صنفی معلمان است.

محمود بهشتی لنگرودی، در خصوص مطالبات صنفی معلمان گفت: مطالبات ما همانطور که در تجمع دو روز گذشته مطرح شد، بودجهٔ در نظر گرفته شده برای سال ۹۴ است که نه تنها نیازهای بودجه‌ای این وزارتخانه را برطرف نمی‌کند بلکه حتی قادر به تامین کسری بودجهٔ ۵هزار میلیاردی آموزش و پرورش نیست.

وی تاکید کرد: همانطور که در بیانیهٔ پایانی تجمع اعتراضی معلمان در مقابل مجلس هم گفته شد، اکثریت معلمان دریافتی پایین‌تر از خط فقر دارند و این برای جامعه‌ای که مدعی فرهنگ مداری است حقارت بار است. افزایش دست کم ۳۰ درصدی حقوق و فوق العاده شغل معلمان می‌تواند بخشی از تبعیض‌های آشکاری که بین معلمان و سایر کارکنان دولت وجود دارد برطرف کند.

بهشتی به دیگر مطالبات اساسی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: استانداردسازی کلاس‌های درس از نظر تعداد دانش آموزان تا حداکثر ۲۵ نفر در هر کلاس باعث می‌شود نیروی مازادی در کشور باقی نماند. به نحوی که با توزیع درست نیرو‌ها در سطح کشور تکلیف معلمان حق التدریسی بازمانده از استخدام و معلمان پیش دبستانی روشن می‌شود.

پرداخت معوقات حقوقی بازنشستگان هم از جمله خواسته‌های معلمان است که از سال ۸۸ تاکنون هنوز به نتیجه نرسیده است.

سخنگوی کانون صنفی معلمان معتقد است در چنین شرایطی که هنوز هیچکدام از مطالبات قانونی معلمان به نتیجه نرسیده، پرداخت معوقات مزدی بخش بسیار کوچکی از مطالبات صنفی معلمان است و ما به این قضیه به عنوان یک دستاورد نگاه نمی‌کنیم. معوقات مزدی در واقع ابتدایی‌ترین چیزی است که معلمان انتظار داشتند. توقع معلمان از مجلس این است که با اصلاح ردیف‌های بودجه، در سال جاری اقدام اساسی در خصوص بهبود وضعیت معیشتی معلمان انجام دهد.

واکنش به مجلس

وی همچنین در واکنش به مصاحبهٔ یکی از نمایندگان مجلس دراین خصوص که گفته بود هدف معلمان از تجمع در مقابل مجلس، در اصل فشار بر دولت بوده گفت: اینگونه اظهار نظر‌ها باعث می‌شود این تصور به وجود آید که برخی از افراد یا جریان‌ها قصد دارند، اعتراضات صنفی معلمان را به نفع خودشان مصادره کنند در حالیکه آنچه در جریان این اعتراضات مشهود است آگاهی معلمان و عملکرد هوشمندانه آن‌ها در پیگیری مطالبات صنفیشان است.

به گفتهٔ سخنگوی کانون صنفی معلمان. یکی از دلایل اصلی برگزاری تجمع در مقابل مجلس بررسی لایحه بودجه۹۴ در هفته‌های جاری و اعتراض معلمین به بودجهٔ کم در نظر گرفته برای آموزش و پرورش بود. در واقع یکی از خواسته‌های معلمان این است که با جابه جایی برخی از ردیف‌های بودجه آموزش و پرورش به بهبود شرایط معیشتی فرهنگیان سرعت بخشد. زیرا ما معتقدیم با جابه جایی این ردیف‌ها طی یک بازهٔ زمانی دو ساله می‌توان بودجه آموزش و پرورش را افزایش صد در صدی داد و بسیاری از کمبود‌ها و مشکلات آن از جمله کسری بودجه مزمن را از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • از زنگان ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    10 1
    احسن که خواسته های معلمان را به نحو احسن بیان کردید اگر دولتمردان اقدام به این مشکل مشخص نکنند این معضل به شکل لاینحلی در نظام اجتماعی به شکل مبهم به صورت غیر قابل حل بروز خواهد کرد بنابراین توجه مورد انتظار هست نمایندگان رویه اخلاقی ودینی خود را جهت حل مشکل بکار گیرند زنده باد ایرانی آباد
  • سیدمرتضی حسینی ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 0
    شما رو به همه ي مقدسات قسم به اين راحتي دروغ نگيد آقايون فرهنگي شما هم بدونيد درباره پرداخت معوقات به راحتي دروغ مي گويند . من از حدود پانزده ماه قبل شرايط صدور يک حکم که يکصد هزار تومان بهم اضافه ميشه پيدا کرده بودم اما به دليل نداشتن اطلاع در اين زمينه پيگيري نکرده بودم تا اينکه اوايل اسفند امسال با مراجعه به کارگزيني و اثبات احراز شرايط حکمي جديد و اخذ دستور صدور حکم از معاونت اداره اين حکم صادر شد و در فيش حقوقي اسفد اعمال شد و معوقه امسال نيز در فيش جهت پرداخت اعمال شد که پرينت آن هم دارم و براساس آن رفتم مقداري وسيله قرض کردم متاسفانه در دو روز اخير متوجه تغير فيش حقوقي و حذف معوقه ها براي عدم پرداخت ، به دليل دستور فوري وزارتخانه شدم الآن هم نميدانم اين بدهي که به دليل دستور شما جهت عدم پرداخت معوقه ها به وجود آمده چطور پرداخت کنم آقای وزیر ،آقای ریس مجلس و رییس جمهور به جدم (امام محمد باقر قسم ) حلالتان نميکنم که به اين سادگي با نون و آب مردم بازي ميکني شما که پيشوايان معصوم را الگو نميدانيد کاش حداقل صدر اعظم آلمان خانم مرکل براي نوع برخورد با معلم الگو ميدانستيد آقاي به اصطلاح وزیر با تصميم شما من و افرادي مثل من چند روزه مجبور شديم شير خشک نوزادمان را قطع و آب چايي بهشون بديم تا شايد بتونيم بدهي را بدهيم . بيچاره نوزاد من آقايان وزیر، ریس جمهور ، نمایندگان ما مردم بیچاره ! عدالت علی یعنی من آب چایی به نوزادم بدهم ولی شما بهترین شیر خشک های غنی شده خبر جالب به همه ی مسولین با وجدان (هزینه پرداخت قبض برق نداشتم برقم را قطع کردند دارو های بیماری نفس تنگی فرزندم در یخچال بدون برق خراب شد مطمئنم چوب خدا بی صداست حالا هم که عید است و خانواده ی من آرزوی لباس عیدی برای قبرشان پس انداز می کنند)
  • محمد ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    اقایان چرا مطالبات ومعوقات سال 91 پرداخت نشده رفتند سراغ مطالبات 93 خنده داره بخدا اینکار یعنی مالیده شدن سنوات قبلی و دلخوش کردن معلمان وافکار جامعه که البته فایده ای نداره.
  • محمد ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    اقایان چرا مطالبات ومعوقات سال 91 پرداخت نشده رفتند سراغ مطالبات 93 خنده داره بخدا اینکار یعنی مالیده شدن سنوات قبلی و دلخوش کردن معلمان وافکار جامعه که البته فایده ای نداره.