یکی از بهترین روشهای ارتقای سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی، رعایت رژیم غذایی مناسب است.متخصصان معتقدند که رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات باعث از بین رفتن عفونت هایی نظیر سرما خوردگی و آنفولانزا می شود.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،این دسته از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های مناسب و لازم برای سیستم ایمنی هستند.اما به راستی آنتی اکسیدانها چه هستند؟

آنها ویتامین ها و مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند که باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده توسط رادیکالهای آزاد می شوند.متخصصین معتقدند که این آسیب نقش موثری در بروز بیماریهای مزمن، سخت شدن شریانها، سرطان و ورم مفاصل یا آرتریت دارد.رادیکالهای آزاد همچنین دارای نقش مداخله ای در سیستم ایمنی هستند. بنابر این مقابله با این آسیب ها توسط آنتی آکسیدان باعث ارتقای سیستم ایمنی و جلوگیری از انواع عفونت ها می شود.

منابع اصلی آنتی اکسیدانها

اضافه کردن هر نوع میوه و سبزی به رژیم غذایی باعث بهبود سلامت می شود. اما بعضی از غذاها حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند.سه نوع از مهم ترین ویتامین های با نقش آنتی اکسیدان عبارتند از : بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E . این مواد را می توانید در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ بیابید.به خصوص میوه ها و سبزیجات با رنگ بنفش، آبی، قرمز، نارنجی و گونه های زرد. برای دریافت فواید بیشتر بهتر است که سبزیجات و میوه جات به صورت خام و یا بخار پز مصرف شود. از طبخ زیاد و یا جوشاندن آنها اجتناب کنید.

بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدها: مارچوبه، بروکلی، چغندر، زردآلو، هویج، ذرت، فلفل سبز، طالبی یا گرمک، کلم برگ، هلو، نارنگی، گریب فروت صورتی، انبه، شلیل، اسفناج، کدو حلوایی و کدو ، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و هندوانه.

ویتامین C: خانواده توت، بروکلی، طالبی و گرمک، گل کلم، گریپ فروت، کلم فندقی یا دکمه ای، کلم برگ، کیوی، انبه، شلیل، پرتقال، شهد گیاه، فلفل سبز، قرمز و زرد، خربزه درختی، لوبیا برفی(نوعی لوبیا سبز با نیام سفید)، سیب زمینی شیرین، توت فرنگی و گوجه فرنگی.

ویتامین E: بروکلی، هویج، خردل ، شلغم، انبه، چغندر برگی، خربزه درختی، کدو، فلفل قرمز، اسفناج، تخم آفتاب گردان، آجیل .

سایر غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از: آلو بخارا، کشمش، سیب، انواع توت، آلو، انگور قرمز، پیاز، بادمجان، لوبیا  و جوانه یونجه.

انواع دیگر آنتی اکسیدان های موثر در ارتقای سیستم ایمنی عبارتند از:

1-    زینک: موجود در گوشت قرمز، صدف خوراکی، لوبیا، غذاهای دریایی،مرغ و سایر ماکیان، سبزیجات، غلات غنی شده و محصولات لبنی.

2-    سلنیوم: جوز برزیل، مرغ و ماکیان، نان غنی شده و سایر گیاهان، ماهی تن، انواع جوانه ها.

مقدار مورد نیاز روزانه از انواع آنتی اکسیدان ها

 زینک: 11 میلی گرم برای مردان و 8 میلی گرم برای زنان
سلنیوم: 55 میلی گرم برای زن و مرد
بتا کاروتن: 3 تا 6 میلی گرم
ویتامین  C :  90میلی گرم برای مردان و 75 میلی گرم برای زنان. مصرف کنندگان دخانیات مرد به 125 میلی گرم و زنان این گروه به 110 میلی گرم نیاز دارد.
ویتامین E: 15 میلی گرم برای مرد و زن

چگونه غذاها باعث ارتقا سیستم ایمنی می شوند؟

سوالی که اغلب در این زمینه مطرح می شود این است که آیا مکمل ها و ویتامین ها حاوی آنتی اکسیدان هستند؟ بله ، اما اتکا به آنها سبب از دست دادن مواد مغذی موجود در سبزیجات و میوه جات می شود.این دسته از مواد غذایی سرشار از انواع مواد مغذی هستند که برای سلامت بدن لازم است. به عنوان مثال محققان طی بررسی های جدید ، ترکیبات جدیدی در سبزیجات و میوه جات یافته اند که به نوبه خود نقش ارزنده ای در سلامت دارند. مواد مثل:

1-    کورستین: نوعی ماده فتوشیمیایی موجود در سبزیجات و میوه جاتی نظیر : سیب، پیاز، چای و ....این ماده به مبارزه با التهاب می پردازد و بنابراین از بروز آلرژی جلوگیری می کند.
2-    لوتئولین: نوعی فلاونوئید  که به وفور در کرفس و فلفل سبز یافت می شود.مانع از التهاب می شود و همچنین از التهابات مغزی در بیماری هایی مثل آلزایمر جلوگیری می کند.
3-    کاتچین: نوعی فلاونوئید موجود در چای . این ترکیب مانع از سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر می شود.
در صورتی که دسترسی به این مواد غذایی برای شما میسر نیست، متخصصان پیشنهاد می کنند که مولتی ویتامین  حاوی مواد معدنی مصرف کنید. با همه آنچه راجع به مزایای آنتی اکسیدانها گفته شد، فراموش نکنید که اعتدال در مصرف واجب است. برای مثال ویتامین A, E  اگر بیش از نیاز بدن مصرف شود، در بدن ذخیره شده و ایجاد مسمومیت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha