سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 140603

محققان سوئدی برای نخستین‌بار، با انجام آزمایش بر نمونه‌های انسانی نشان دادند که چگونه رتینوئیک اسید بر گسترش سلول‌های خونی از سلول‌های بنیادی تاثیر می‌گذارد.

سلامت نیوزمحققان سوئدی برای نخستین‌بار، با انجام آزمایش بر نمونه‌های انسانی نشان دادند که چگونه رتینوئیک اسید بر گسترش سلول‌های خونی از سلول‌های بنیادی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، رتینوئیک اسید یکی از مشتقات ویتامین A است که به شکل‌گیری انواع بافت‌ها در جنین در حال رشد کمک می‌کند. حتی اگر ویتامین A در بارداری مورد نیاز باشد، اما میزان بالای این ویتامین می‌تواند به جنین آسیب رسانده و آن را در خطر ناهنجاری‌های جنینی و خطر سقط قرار دهد.

محققان مرکز تحقیقات سلول های بنیادی در دانشگاه لوند دریافتند، افزایش سطوح رتینوئیک اسید به طور چشمگیری مانع از شکل‌گیری سلول‌های خونی در دوره جنینی می‌شود؛ در مقابل با کاهش رتینوئیک اسید، تولید سلول‌های خونی تا 300 درصد افزایش پیدا می‌کند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، میزان بالای ویتامین A تاثیر منفی بر توسعه رگ‌های خونی بر جای می‌گذارد و از همین رو به زنان باردار توصیه می‌شود که از مصرف افراطی این ویتامین طی دوران بارداری خودداری کنند.

گام بعدی این تحقیق، یافتن راه‌های جدید در ایجاد سلول‌های بنیادی خونی به طور مصنوعی است تا بتوان از آنها برای پیوند سلول‌های خونی برای بیماران دچار اختلالات خونی و سرطان‌ها استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha