رودخانه "گنجینه" و رودخانه "باد آور" دو رودخانه شهرستان دلفان هستند که با عبور از مرکز این شهرستان به دلیل آلودگی شدید خطری جدی برای سلامت مردم منطقه محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان دلفان، رودخانه گنجینه دارای طول سه هزار و 100 متر از روستایی به همین نام در شهرستان دلفان سرچشمه می گیرد و رودخانه "باد آور" نیز به طول دو هزار و 700 متر از روستای "کفراج" این شهرستان آغاز می شود که این دو رودخانه در ضلع غربی شهر نورآباد به هم متصل شده و در نهایت به رودخانه " سیمره" می ریزند.

یکی از شهروندان نورآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آلودگی شدید این دو رودخانه در مرکز این شهرستان، اظهار داشت: بخش عمده ای از فاضلاب شهری شهرستان دلفان به این رودخانه ها سرازیر می شود.

غلامرضا کاظمیان این رودخانه ها را خطری بزرگ برای سلامت مردم دانست و افزود: مسیر حرکت این رودخانه از بافت های مسکونی شهر نورآباد از مواردی است که می تواند موجب ایجاد بیماری خطرناک در این شهر شود.

علی محمدی یکی دیگر از شهروندان نورآبادی ورود زباله های شهری به آب رودخانه ها، استفاده احشام روستاهای اطراف شهر از آب آنها و وجود کشتارگاه دام این شهرستان را از جمله دلایل آلودگی ها و بوی تعفن این رودخانه ها دانست و خواستار تلاش مسئولان و پرسنل شهرداری و دیگر نهادهای ذی ربط برای ساماندهی این رودخانه ها شد. 

روزانه بیش از 15 هزار مترمکعب فاضلاب وارد رودخانه های نورآباد می شوداین در حالی است که پیش از این نماینده مردم سلسله و دلفان نیز با انتقاد از وضعیت رودخانه های این شهرستان عنوان کرده بود: بر اساس برآورد کارشناسان روزانه بیش از 15 هزار مترمکعب فاضلاب وارد رودخانه های مرکز شهر نورآباد می شود که این امر سلامت شهروندان را تهدید می کند.

به گفته حجت الاسلام محمد محمدی، کار ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهرستان نورآباد از هشت سال پیش آغاز شده که به علت کمبود اعتبارات عملیات اجرایی این طرح متوقف شده است.

وی با تاکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات لازم برای راه اندازی دوباره پروژه تصفیه خانه فاضلاب نورآباد، یادآور شد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته این طرح برای راه اندازی و تکمیل به اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال نیاز دارد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار برای این پروژه در سال جاری ابراز امیدواری کرد: با توجه به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده در این شهرستان به علت نبود تصفیه خانه فاضلاب اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تامین شود.

محمدی همچنین در بازدید از رودخانه های مرکز شهر نورآباد خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز برای لایروبی رودخانه های بادآور و گنجینه شهرستان دلفان از محل اعتبارات ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان شد.

ورود فاضلاب شهری به رودخانه های دلفان مانع ساماندهی وضعیت رودخانه است

سرپرست شهرداری نورآباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در شهرستان دلفان با بیان اینکه تاکنون بیش از 900 متر از مساحت این رودخانه ها با صرف اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال لایروبی شده است، بیان داشت: در حال حاضر عملیات لایروبی این رودخانه تنها به عهده شهرداری گذاشته شده و شرکت امور آب که متولی رودخانه های درون شهری است تاکنون اقدام خاصی را صورت نداده است.

محمد خاص امیری با بیان اینکه مهم ترین دلیل وضعیت غیر بهداشتی و بوی تعفن رودخانه های شهر نورآباد ورود فاضلاب شهری به این رودخانه هاست، عنوان کرد: تا زمانی که این معضل رفع نشود بدیهی است که شهرداری نمی تواند کار ساماندهی این رودخانه ها را به طور کامل صورت دهد.

وی همچنین پیرامون استفاده احشام در روستاهای اطراف شهر از آب این رودخانه ها، تاکید کرد: مطابق تبصره 688 قانون مجازات اسلامی نظارت بر این امور بر عهده مرکز بهداشت شهرستان نهاده شده است.

سرپرست شهرداری نورآباد همچنین خواستار تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای لایروبی این رودخانه ها توسط ستاد حوادث و شرکت امور آب شد و تصریح کرد: در صورت تامین و در اختیار نهادن این اعتبارات به شهرداری نورآباد، این شهرداری می تواند اقدامات موثری در مورد رودخانه های "بادآور" و "گنجینه" صورت دهد.

13 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه های دلفان نیاز است

خاص امیری خاطرنشان کرد: با توجه به برآورد کارشناسان برای لایروبی این رودخانه ها اعتباری بالغ بر 12 میلیارد و 770 میلیون ریال نیاز است.

وی تاکید کرد: رفع مشکل رودخانه ها شهر نورآیاد در گرو دو عامل مهم جمع آوری فاضلاب شهری ورودی به این رودخانه و تامین اعتبارات توسط ارگان های ذی ربط است.

این مسئول ضمن درخواست از مردم به منظور جلوگیری از ریختن زباله در این رودخانه ها، یادآور شد: به رغم کمبود اعتباراتی که وجود دارد هر ساله این رودخانه لایروبی می شود ولی باز هم با ورود فاضلاب شهری و زباله های مردم وضعیت زیست محیطی آن غیربهداشتی و مشکل ساز می شود.

به هر حال به نظر می رسد کلیه دستگاههای مرتبط از جمله شهرداری، مرکز بهداشت و درمان، امور آب و شرکت آب و فاضلاب باید برای ساماندهی مشکلات موجود در رودخانه های شهر نورآباد اقدام کنند و از به وجود آمدن عواقب دیگری که موجب به مخاطره افتادن سلامت مردم این شهرستان می شود هر چه سریع تر جلوگیری به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha