چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶

هنگامی که حرف از بیماری ‌های خطرناک مربوط به زنان پیش می‌آید، سرطان پستان نخستین بیماری است که ذهن هر فردی را درگیر کرده و حتی بیشتر از بیماری‌های قلبی جلب توجه می‌کند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در زنان حداقل بیش از 5 برابر سرطان پستان است و تصورهای غلطی مبنی بر اینکه خطرات قلبی - عروقی کمتر زنان را تهدید می‌کند، وجود دارد. این دقیقاً همان چیزی است که متخصصان قلب و عروق اغلب زنان را به‌خاطر بی‌توجهی به این بیماری سرزنش می‌کنند.

سلامت نیوز:هنگامی که حرف از بیماری ‌های خطرناک مربوط به زنان پیش می‌آید، سرطان پستان نخستین بیماری است که ذهن هر فردی را درگیر کرده و حتی بیشتر از بیماری‌های قلبی جلب توجه می‌کند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در زنان حداقل بیش از 5 برابر سرطان پستان است و تصورهای غلطی مبنی بر اینکه خطرات قلبی - عروقی کمتر زنان را تهدید می‌کند، وجود دارد. این دقیقاً همان چیزی است که متخصصان قلب و عروق اغلب زنان را به‌خاطر بی‌توجهی به این بیماری سرزنش می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،مجله بین‌المللی قلب اخیراً مطالعه‌ای جدید را از سوی محققان دانشگاه ایالتی اوهایو منتشر کرده است که محققان به‌خاطر روند روبه رشد آمار زنان مبتلا به بیماری عروق کرونری در یک دهه گذشته به زنان هشدار می‌دهند. متخصصان بیماری‌های قلبی و عروقی می‌گویند: اگرچه آمار زنان مبتلا به این بیماری افزایش یافته است اما هنوز هم این مردها هستند که به محض برخورد با نخستین نشانه‌های بیماری‌های قلبی سریع‌تر اقدام به درمان می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، سالانه بیماری عروق کرونری یا (CAD) زنان زیادی را در مقایسه با مردان می‌کشد اما با این حال اقدامات پیشگیرانه از جمله کاهش مصرف کلسترول، مصرف آسپرین، ایجاد تغییر در شیوه زندگی، رژیم غذایی و ورزش منظم در زنان در مقایسه با مردان بسیار کمتر است. دکتر «مارتا گولاتی» می‌گوید: یکی از دلایل این امر بدان خاطر است که بیماری قلبی هنوز هم تا حد زیادی به عنوان «بیماری مردان»در بین بسیاری از زنان شهرت دارد. به گفته این محقق دانشگاه ایالتی اوهایو، از هر سه زن یک نفر به بیماری قلبی و از هر دو زن یک نفر به حمله قلبی یا سکته دچار می‌شود در حالی که نرخ سرطان پستان بسیار کمتر از این مقدار بوده و در دنیا از هر هشت زن یک زن به سرطان پستان گرفتار می‌شود ، به عبارت دیگر از هر چهار زن یک نفر از بیماری قلبی می‌میرد اما از هر 30 زن تنها یک نفر بر اثر سرطان پستان می‌میرد.  بیماری‌های قلبی- عروقی علت اصلی مرگ و میر در بین مردان و زنان در سراسر جهان است و این بیماری قاتل 6/8 میلیون زن در هر سال است و یک سوم از مرگ و میر‌های مربوط به زنان را شامل می‌شود.  به گزارش انجمن قلب امریکا، بیماری‌های قلبی - عروقی از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی هر ساله نزدیک به نیم میلیون زن را در ایالات متحده می‌کشد، این در حالی است که در کشور ما بر اساس آمارهای روزانه 800 مرگ در کشور اتفاق می‌افتد که 300 مورد از آنها به دلیل بیماری‌های قلبی - عروقی است.


به گفته این پزشک متخصص قلب، زنان 15 درصد بیشتر از مردان در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند و دوبرابر بیشتر از مردان احتمال دارد که شش سال پس از نخستین حمله قلبی دوباره در معرض ابتلا به حمله قلبی دوم قرار بگیرند.  این مطالعه جدید خبرهای خوبی نیز داشته است. به طوری که از سال 1998 میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی حدود 30 درصد در دنیا کاهش یافته است اما نرخ آن در میان زنان زیر 55 سال هنوز در حال افزایش است در واقع 42درصد از زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، می‌میرند که این میزان در مقایسه با مردان 24 درصد است.


پژوهشگران معتقدند، در حالی که بسیاری از زنان سرطان سینه را به عنوان یک عامل خطر سلامتی می‌دانند آنها باید همین اقدامات پیشگیرانه را برای بیماری‌های قلبی انجام دهند.
علائم بیماری‌های قلبی در زنان اغلب متفاوت‌تر از مردان است و شاید به همین خاطر است که به نشانه‌های آن در خانواده‌ها توجهی نمی‌شود. به عنوان مثال حمله قلبی در مردان دردی شبیه به خرد شدن قفسه سینه دارد که گاهی اوقات با درد بازو و تنگی نفس همراه است اما بسیاری از زنان علائم این بیماری را در نوعی احساس شبیه به بیماری در معده یا آنفلوانزا تجربه می‌کنند. زنان همچنین ممکن است احساس اضطراب، سرگیجه، خستگی، دردهای مبهم در بازوی چپ، فک، قفسه سینه و پشت داشته باشند که این علائم نشان دهنده تجربه دردناک بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان است.
البته تفاوت‌های دیگری نیز در زمینه عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بین مردان و زنان آشکار شده است. عامل خطر چاقی که به طور مستقیم با ورزش نکردن و رژیم‌های غذایی ناسالم گره خورده است، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری را در زنان 64درصد افزایش می‌دهد اما این میزان در مردان تنها 46 درصد است. سی تی اسکن و دیگر تکنیک‌های تصویر‌برداری نشان می‌دهند، عروق کرنری زنان باریک‌تر از مردان است همین تفاوت فیزیولوژیکی آنها را با ریسک بیشتری مواجه می‌کند.  زنانی که در خانواده خود سابقه بیماری‌های عروق کرونری دارند خطرات بیشتری در مقایسه با مردان، آنها را تهدید می‌کند. همچنین دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرنری را در زنان سه تا هفت برابر بیشتر افزایش می‌دهد این رقم برای مردان دو تا سه برابر است.


به گفته محققان، آگاهی از علائم بیماری کرونری توسط زنان روبه افزایش است. به طوری که سطح آگاهی تا سال 2009، 54 درصد رشد کرده است اما این رقم هنوز هم نشان می‌دهد، بسیاری از زنان به اشتباه معتقدند، سرطان پستان تهدید بزرگتری برای زندگی آنان است. علاوه برآن کمتر از یک پنجم پزشکان در دنیا تشخیص می‌دهند که سالانه زنان بیشتری از مردان براثر بیماری‌های عروق کرونری می‌میرند.
به گفته سازمان بهداشت جهانی، افزایش آگاهی زنان، افزایش آگاهی پزشک، آموزش این موضوع در دانشکده‌های پرستاری و پزشکی و غربالگری بیماران قلبی و مراقبت‌های اولیه مسأله بزرگ نهفته‌ای است که باید در سیستم بهداشتی صورت بگیرد.  کارشناسان حوزه بهداشت برای داشتن قلبی سالم در زنان، مصرف حداقل پنج وعده در روز از میوه‌ها و سبزیجات، محدود کردن مصرف غذاهای سرخ شده و چرب را توصیه می‌کنند.
همچنین حداقل 30-20دقیقه ورزش به مدت 5 روز در هفته باعث افزایش ضربان قلب شده و سلامتی را به سیستم عروقی قلب هدیه می‌دهد. تکنیک‌های تمدد اعصاب، یوگا، شنا و دیگر فعالیت‌هایی که به کاهش استرس کمک می‌کنند، سلامتی را به قلب‌ زنان هدیه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha