چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹

خشونت علیه زنان را نمی‌توان مربوط به جوامع خاص یا طبقه‌ای خاص دانست. پس بدان لحاظ نمی‌توان گفت این نوع خشونت فقط در جوامع عقب‌مانده یا طبقات پایین جامعه صورت می‌گیرد. زمانی‌كه زن و مردی با یك دنیا عشق‌وعلاقه و امید و آرزو زیر یك سقف زندگی خود را آغاز می‌كنند، چه می‌شود كه با اعمال خشونت می‌خواهند مشكلاتشان راحل كنند؟ بسیاری از حقوقدانان تبعیض میان زن ومرد در قوانین را عامل خشونت علیه زنان عنوان می‌كنند.

بی‌اعتنایی به همسر هم خشونت است

سلامت نیوز: خشونت علیه زنان را نمی‌توان مربوط به جوامع خاص یا طبقه‌ای خاص دانست. پس بدان لحاظ نمی‌توان گفت این نوع خشونت فقط در جوامع عقب‌مانده یا طبقات پایین جامعه صورت می‌گیرد. زمانی‌كه زن و مردی با یك دنیا عشق‌وعلاقه و امید و آرزو زیر یك سقف زندگی خود را آغاز می‌كنند، چه می‌شود كه با اعمال خشونت می‌خواهند مشكلاتشان راحل كنند؟ بسیاری از حقوقدانان تبعیض میان زن ومرد در قوانین را عامل خشونت علیه زنان عنوان می‌كنند.

این درحالی است كه در اصل بیستم قانون اساسی آمده است:«همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت از قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند. حال سوال اینجاست اصولا در قوانین خشونت به چه اعمالی اطلاق می‌شود؟ و قوانین در مورد مردانی كه مرتكب خشونت می‌شوند چه مجازاتی درنظر گرفته است؟

به گزارش سلامت نیوز، در این زمینه روزنامه قانون گفت‌وگویی با فریده غیرت،  وكیل دادگستری و حقوقدان انجام داده است كه از نظرتان می‌گذرد.


فریده غیرت در پاسخ به این سوال كه درحال حاضر خشونت علیه زنان كاهش یافته است یا خیر،گفت: بنده آماری در مورد كاهش یا افزایش خشونت علیه زنان ندارم. به‌طور كلی نمی‌توان گفت خشونت علیه زنان افزایش یافته است ولی این موضوع را می‌‌توان به‌نوع دیگری تعبیر كرد كه به دلیل افزایش آگاهی‌های حقوقی و اجتماعی زنان، امروزه زنان خشونت‌ها را بیشتر بیان می‌كنند. درگذشته زنان (به دلیل خجالت یا عدم‌آگاهی) كمتر مایل بودند این خشونت‌ها را اعلام كنند. در این راستا فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را می‌توان مصداق عینی این واقعیت دانست.


    آزار فیزیكی بدترین نوع خشونت
وی همچنین به تشریح انواع خشونت پرداخت و تصریح كرد: تجاوزها و آزار فیزیكی را می‌توان بدترین نوع خشونت و خفیف‌ترین خشونت نیز گفتن كلمات زشت، اهانت را دانست. كه این موارد را زنان به دلیل ترس یا خجالت بیان نمی‌كردند ولی درحال حاضر به دلیل آگاهی نسبی از قوانین می‌دانند، شخصی كه مرتكب خشونت می‌شود را به‌وسیله قانون می‌توان مجازات كرد.


    الفاظ ناشایست از مصادیق خشونت كلامی است
فریده غیرت در ادامه در پاسخ به این سوال كه اساسا خشونت چیست و به چه اعمالی اطلاق می‌شود،خاطرنشان كرد: خشونت به اعمالی گفته می‌شود كه انجام یا گفتار آنها موجب ناراحتی و نارضایتی در طرف مقابل شود. خشونت به صورت‌های مختلف ایجاد می‌شود. گاه فیزیكی است كه از جمله آن می‌توان به ضرب‌وجرح‌های فیزیكی اشاره كرد. وگاه نیز خشونت كلامی است یعنی طرف مقابل كلام ناشایستی را دربرخورد با همسر خود استفاده می‌كند كه باعث ناراحتی طرف مقابل می‌شود.
 وی ادامه داد: خشونت گاهی با فعل و گاهی نیز با ترك فعل انجام می‌پذیرد. وقتی مردی نسبت به همسرش بی‌اعتنایی می‌كند مرتكب خشونت از نوع ترك فعل شده است (پشت‌كردن ،گوش نكردن حرف طرف مقابل و....) را می‌توان از انواع ترك فعل دانست.


    اعدام خشونتی در راستای حمایت از افراد
این وكیل دادگستری  ادامه داد:گاهی خشونت پشتوانه قانونی دارد. برای مثال تمام مجازات‌های ما همراه با خشونت هستند، امابه دلیل  پشتوانه قانونی و اینكه برای حمایت از جامعه هستند جامعه آنها را می‌پذیرد. برای مثال وقتی قاتلی اعدام می‌شود خود اعدام اعمال خشونت است اما  اعمال خشونتی است كه برای حمایت از افراد جامعه صورت می‌گیرد، اما خشونت‌هایی كه به وسیله افراد اعمال می‌شود، قابل پیگیری هستند.


    تبعیض و قدرت مهم‌ترین عوامل خشونت
این حقوقدان مهم‌ترین عوامل ایجاد خشونت میان زن‌و شوهر را اعطای اختیارات بیشتر به مرد دانست و توضیح  داد: در قانون مدنی ما به مردها اختیارات بیشتری نسبت به زنان داده شده كه این اختیارات بیشتر موجبات تبعیض را فراهم می‌كند. خواه‌ناخواه اختیارات بیشتر و تبعیض ایجاد خشونت می‌كند زیرا درراستای این تبعیض مرد برای خود حق بیشتری قائل است و زن نیز حق كمتری برای خود قائل می‌شود.


    اعطای ریاست خانواده به مرد در قوانین
«غیرت» ادامه داد: وقتی طبق قوانین به مرد نقش ریاست خانواده اعطا می‌شود خود ریاست كلمه نامناسبی كه در قانون مدنی برای مرد درنظر گرفته شده، ایجاد قدرت می‌كند و قدرت ایجاد خشونت. ممكن است مرد در راستای ریاست خانواده تحكم داشته باشد و با خشونت رفتار كند  كه البته این خشونت گاهی با ضرب‌وجرح  همراه خواهد شد.  وی یكی از راه‌های كاهش خشونت را رفع تبعیض‌ها دانست و ادامه داد:  وقتی تبعیض‌ها از بین برود و همه افراد شرایط، وظایف و اختیارات مساوی داشته باشند زمینه بروز خشونت ایجاد نمی‌شود .


فریده غیرت در پاسخ به این سوال كه راه اثبات خشونت‌ها چگونه‌ است، توضیح داد: متاسفانه اثبات خشونت‌های غیرفیزیكی، كلامی و  بدرفتاری‌هایی كه از سوی مرد اعمال می‌شود برای خانم ‌ها بسیار مشكل است. قانون نیز تكلیف كرده كه خانم باید نسبت به اثبات آن اقدام كند و در صورت عدم اثبات، در دادگاه پذیرفته نمی‌شود و بسیار مشكل است. ولی خشونت‌های فیزیكی و بدنی راحت‌تر اثبات می‌شوند زیرا این افراد می‌توانند به پزشكی قانونی مراجعه  كنند. البته باید گفت  در قوانین مجازات زیادی نیز برای مرد درنظرگرفته نشده است. «غیرت» با اشاره به اینكه ممكن است در صورت اثبات خشونت فیزیكی از جانب مرد، راهی برای طلاق آسان‌تر خانم باز شود،تصریح كرد:  اثبات  خشونت از مواردی است كه اجازه طلاق به خانم داده می‌شود و  البته مجازات سنگینی برای آقایان درنظر گرفته نشده است. بدین لحاظ می‌توان گفت قوانین در این زمینه نقص دارد. 


      قوانین باید اصلاح شوند
این حقوقدان ادامه داد: ما بارها پیشنهاد كردیم تغییراتی در قوانین و مقررات ایجاد شود. وضع قوانین باید برحسب شایسته‌سالاری باشد. كسی باید از امتیاز بیشتری در قوانین برخوردار باشد كه شایسته‌تر  است كه البته این مطلب منبعث از احكام قرآن است. قرآن بارها و بارها در آیات مختلف تاكید دارد كه عزیزترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین، داناترین و محسنین هستند. درصورتی كه بر این مبنا قوانین وضع شود و افراد شایسته امتیازات دریافت كنند نه به خاطر زن بودن یا مرد بودن شاهد مشكلات كمتری خواهیم بود. این وكیل دادگستری در پاسخ به این سوال كه زنان در صورتی كه مورد اعمال خشونت قرار می‌گیرند چگونه می‌توانند به احقاق حق خود بپردازند، توضیح داد: زنان در صورتی كه مورد خشونت واقع می‌شوند باید این خشونت را اظهار كنند، ما راهكار مقابله با خشونت را تجویز نمی‌كنیم  زیرا از  لحاظ اجتماعی ترویج این مسئله درست نیست. ما به خانم‌ها توصیه می‌كنیم كه خشونت را به مقامات قانونی(قاضی، پلیس و...) بگویند حتی چندین بار . زیرا به غیر ارائه گزارش به مقامات قانونی راه دیگری وجود ندارد .  «غیرت» در پایان در پاسخ به این سوال كه با توجه به افزایش آمار طلاق دركشور و در صورتی كه خانم‌ها مورد اعمال خشونت واقع شوند قوانین طلاق را برای این خانم‌ها تجویز می‌كند راهكار شما برای كاهش آمار طلاق ناشی از این خشونت‌ها چیست، توضیح داد: خانم‌ها در این صورت می‌توانند به بزرگتر خانواده یا یك داور بی‌طرف در خانواده مراجعه كنند و این فرد می‌تواند اصلاح ذات‌البین اقدام كند و كاری كند این افراد كارشان به محاكم كشیده نشود. این مرحله بسیار خوب است و حكمی كه در شریعت و قوانین ما پیش‌بینی شده نیز همین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha