بوی کباب اشتها را تحریک می‌کند و ممکن است موجب افراط در خوردن مواد غذایی شود.

بوی کباب چاقمان می‌کند؟

سلامت نیوز: بوی کباب اشتها را تحریک می‌کند و ممکن است موجب افراط در خوردن مواد غذایی شود.

دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با سلامانه به افراد چاقی که از وجود احساس ناخوشایند در پاهای خود رنج می‌برند، گفت: «اضافه‌وزن و مشکلات تغذیه‌ای، لزوماً با ناراحتی پاها ارتباطی ندارد؛ اگرچه کمبود برخی ویتامین‌های گروه B هم می‌توانند موجب احساس ناخوشایند در پاها شوند اما ممکن است اختلالات عروقی و یا عصبی در مورد افرادی با پاهای ناراحت، بیشتر مطرح باشند. به‌همین دلیل هم برای قدم اول، انجام آزمایشات کامل خونی و سونوگرافی اندام تحتانی را در کنار معاینه دقیق عصبی به این افراد توصیه می‌کنم».

رژیم بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی
فرح‌بخش همچنین به بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی توصیه کرد: «شما باید علاوه بر رسیدن به وزن طبیعی، از منابع سدیم، پتاسیم و فسفر به صورت حساب شده استفاده کنید. معمولاً میزان مجاز مصرف این ریزمغذی‌ها برای بیماران کلیوی، نیاز به محاسبه دقیق دارد و آموزش به بیمار و خانواده وی هم در این زمینه، الزامی است». دکتر پیام فرح‌بخش تاکید کرد که علاوه بر این، باید براساس عملکرد کلیه‌ها، میزان پروتیین مصرفی بیمار هم دقیقاً محاسبه شود. «استفاده خودسرانه هیچ‌یک از مغزها به این بیماران توصیه نمی‌شود و بهتر است از داروهای موجود در این زمینه زیر نظر متخصصین مربوطه استفاده شود».

بوی کباب چاقمان می‌کند؟
این متخصص تغذیه در پاسخ به سئوال دیگری گفت: «ما از راه تنفس کالری دریافت نمی‌کنیم و باید مواد حاوی کالری وارد دستگاه گوارش شوند که منجر به تولید انرژی شوند و چون جنس لوله‌های تنفسی ما با دودکش کبابی‌ها متفاوت است لذا به نظر نمی‌رسد از این جهت دود و بوی کباب آسیبی را متوجه ما نماید. البته بوی کباب اشتها را تحریک می‌کند و ممکن است موجب افراط در خوردن مواد غذایی شود».

میزان مجاز مصرف ترشی
وی  درباره میزان مجاز مصرف ترشی‌ها نیز به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه گفت: «در صورتیکه دچار التهاب در دستگاه گوارش یا زخم گوارشی نیستید، استفاده از ترشی‌ها و بخصوص ترشی‌های تهیه شده از سبزی‌ها، مانع خاصی ندارد». دکتر پیام فرح‌بخش افزود: «درصورتی‌که دچار اضافه‌وزن هستید ترجیحاً به جای ترشی میوه‌ها از ترشی سبزی‌ها استفاده کنید. یکی از خواص ترشی‌ها، تحریک آنزیم‌های گوارشی و افزایش سرعت جذب غذاها است و به عبارت دیگر، این خوراکی‌ها موجب بهبود اشتهای افراد می‌شوند و بنابراین مصرف آن‌ها در افراد چاق باید محدود شود. البته به خاطر داشته باشید که یکی از عوارض مصرف مکرر ترشی‌ها، به علت اسیدیته بالا، افزایش تخریب دندان‌ها است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha