١٥ بیمار در مرز نابینایی

دستور ویژه وزیر بهداشت برای تزریقی که باعث مشکل بینایی بیماران شد

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۱۲:۱۵ - کد خبر: 140669
دستور ویژه وزیر بهداشت برای تزریقی که باعث مشکل بینایی بیماران شد

سلامت نیوز:١٥ بیمار در پی تزریق چشمی داروی «آواستین» ساخت آمریکا در یکی از کلینیک‌های خصوصی تهران، دچار مشکل بینایی شدند. با باز شدن پرونده این بیماران، سازمان غذا و دارو دستور جمع‌آوری دارو را داد و نمونه این دارو که براساس اعلام رئیس سازمان غذا و دارو، به صورت رسمی وارد شده بود، هم به آزمایشگاه مرجع فرستاده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در ادامه پیگیری‌ها هم منابع غیررسمی از دستور ویژه وزیر بهداشت برای مشخص شدن موضوع تزریق این دارو و وضع بیماران و همچنین متوقف شدن فعالیت اتاق عمل این مرکز خصوصی چشم‌پزشکی تا مشخص شدن نتایج نهایی حکایت دارند.

عباس زارع‌نژاد، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت، با تأیید این موضوع از پیگیری و رسیدگی وزارت بهداشت نسبت به مشکل بیمارانی که بر اثر تزریق نوعی دارو دچار مشکل بینایی شدند، خبر می‌دهد و می‌گوید: «سازمان غذا و دارو در این زمینه ورود کرده و با جمع‌آوری نمونه‌های لازم نتایج را به‌زودی اعلام می‌کند.» ماجرای مشکل بینایی بیماران در پی تزریق داروی آمریکایی «آواستین» را همراه یکی از این بیماران برملا کرد، زمانی که دوشنبه یازدهم اسفندماه از تزریق این دارو خبر داد. به گفته او در کلینیک «ر» که یکی از کلینیک‌های چشم‌پزشکی خصوصی تهران است، تعداد قابل توجهی از بیماران پس از تزریق داروی «آواستین» دچار درد شدند، به‌طوری که چشمانشان هیچ روشنایی ندارد و نمی‌توانند جایی را ببینند.


با وجود تکذیب‌های اولیه این خبر، پیگیری‌های تسنیم نشان داد تعداد قابل توجهی بیمار پس از تزریق داروی «آواستین» ساخت آمریکا، دچار مشکل نابینایی شده‌اند، به‌طوری که یکی از همراهان بیماران اعلام می‌کند: «پدرم بیماری دیابت دارد و برای این‌که لیزر نشود تاکنون ٦ تا ٧ بار داروی «آواستین» را به چشمانش تزریق کردیم که تابه‌حال هم مشکلی نداشت اما در پی آخرین تزریق چشمان پدرم، او دچار درد شدیدی شد و درنهایت آن چشمش که تزریق صورت پذیرفته بود دیگر نمی‌تواند چیزی را مشاهده کند.»


مدیرعامل کلینیک اما توضیحات دیگری درباره این ماجرا می‌دهد. او در حضور همراهان این بیماران می‌گوید که: «تزریق این داروی آمریکایی (آواستین) که به صورت رسمی وارد شده، از سوی یکی از متخصصان انجام شده و به‌احتمال زیاد این مشکل بر اثر دارو بوده است زیرا عوارض دارویی همیشه در چنین مواقعی مطرح است.» در ادامه این ماجرا، سازمان غذا و دارو با اطلاع از این موضوع، بازرسی به این کلینک اعزام کرد و به‌گفته رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، نمونه‌های ویال این دارو به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو ارجاع داده شد تا آزمایشات لازم صورت پذیرد. دیناروند می‌گوید: «این دارو از طریق رسمی وارد کشور شده و احتمال دارد نوع و روش تزریق درست نبوده اما در مجموع برای نتیجه نهایی باید تا هفته آینده صبر کرد ولی اقدامات لازم برای این بیماران درحال انجام است.»


هاشمی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو، هم با تاکید بر جمع آوری این دارو، به می گوید:« تعداد کسانی که به دلیل تزریق این دارو دچار مشکل بینایی شده‌اند ١٥ نفر است.» از سوی دیگر حسین رستگار رئیس مرکز تحقیقات آزمایشگاهی غذا و دارو در تشریح انجام آزمایشات روی این داروی آمریکایی تأکید می‌کند: «درحال حاضر ویال‌های این دارو به آزمایشگاه سازمان غذا و دارو انتقال یافته و باید منتظر نتایج شد اما در صورت هرگونه مشکل در این دارو با نمایندگی کارخانه سازنده برخورد جدی صورت می‌گیرد و اگر مشکل از جای دیگر بود نیز به‌صورت قانونی به این امر رسیدگی می‌شود.» حالا براساس اعلام یکی از همراهان این بیماران، روز گذشته نماینده‌ای از طرف وزارت بهداشت به کلینیک رفته و اعلام کرده که وزیر بهداشت دستور مستقیم برای رسیدگی به این حادثه را داده است.


این همراه بیمار می‌گوید: «درحال حاضر اقدامات درمانی روی چشم بیماران انجام شده اما چشم برخی از آنان روشنایی ندارد و ما نگران هستیم، بنابراین درخواست داریم که یک تیم فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی از طرف وزارت بهداشت برای درمان این بیماران که بالغ بر ٢١ چشم ١٦ بیمار است (برخی بیماران یک چشم و برخی دیگر دو چشم) رسیدگی فوری انجام شود و تقاضا داریم وزیر بهداشت که خودش از استادان فن در این رشته است خودشان در این‌جا حضور یابند.» با این‌که به گفته این همراه بیمار، ١٦ بیمار دچار مشکل بینایی شده‌اند، اما خبرهای دیگر از بیشتر بودن تعداد قربانیان حکایت دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، یکی از بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته می‌گوید: «صبح دوشنبه ساعت ٧ صبح تحت عمل جراحی چشم قرار گرفتم و آمپولی به نام آواستین که گفتند آمریکایی است، به من تزریق کردند.» او ادامه می‌دهد: «پس از ترخیص به شدت دچار عفونت شدید شدم و به بیمارستان بقیه‌الله مراجعه کردم و تا نیمه‌های شب تحت مراقبت بودم که دوباره در ساعات اولیه امروز به بیمارستان «ر» مراجعه کردم و همچنان تحت نظرم و هم‌اکنون مجددا من را برای جراحی دوباره راهی اتاق عمل می‌کنند و هیچ مسئولی نیز به این شرایط پاسخگو نیست و همانند من نیز همان روز ١٦ بیمار دیگر تحت جراحی و تزریق این آمپول قرار گرفتند و هم‌اکنون نیز دقیقا به شرایط من دچار شده‌اند و اکنون بلاتکلیفم.»


همراه یکی از این بیماران که روز گذشته این دارو برایش تزریق شده بود، هم می‌گوید: «آنچه ما از پزشکان بیمارستان شنیده‌ایم این است که تزریق این دارو برای رفع بیماری اختلالات شبکیه مصرف می‌شود و روند آن طبیعی و تزریق آن به صورت معمول از سوی پزشکان تجویز شده و می‌شود. اما فاسد بودن این دارو باعث بروز عارضه‌های جدی در این بیماران شده است.»
این همراه بیمار که نخواست نامش فاش شود ادامه می‌دهد: « پزشکان بیمارستان «ر» بدون توجه به اورژانسی بودن وضعیت بیمار او را به اتاق عمل برده و اقدامات درمانی را انجام می‌دهند و به درخواست‌های مکرر ما مبنی بر اورژانسی بودن وضع بیماران پاسخ نمی‌دهند. من و دیگر همراهان بیماران قربانی این اتفاق ترس از این داریم که بیمارانمان قبل از مداوا به نابینایی مبتلا شوند.»
براساس این گزارش، مسئولان بیمارستان اجازه تهیه گزارش از وضع بیماران این بیمارستان را نمی‌دهند و یکی از خبرنگاران صداوسیما نیز که برای تهیه گزارش به بیمارستان رفته بود با مشکل مواجه شده است.

نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
3.83237s, 19q