رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: عدد مرگ کودکان از سال 1358 که 140 مرگ در هر هزار تولد زنده بوده است، امسال به زیر 17 در هر هزار تولد زنده رسیده است و امیدواریم با فعالیتهایی که در حال انجام است در 10 سال آینده به زیر 10 نیز برسد.

سلامت نیوز:رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: عدد مرگ کودکان از سال 1358 که 140 مرگ در هر هزار تولد زنده بوده است، امسال به زیر 17 در هر هزار تولد زنده رسیده است و امیدواریم با فعالیتهایی که در حال انجام است در 10 سال آینده به زیر 10 نیز برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر سید حامد برکاتی در حاشیه کارگاه کشوری نظام مراقبت مرگ کودکان 1 تا 59 ماهه در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سقوط، غرق شدگی، مسمومیت، سوختگی و غیره نیز هر کدام 7 تا 8 درصد باعث مرگ و میر کودکان بوده‌اند.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص وضعیت مرگ و میر کودکان در ایران گفت: مرگ کودکان از انتهای دهه پنجاه تا کنون یک سیر کاهش دهنده قابل افتخاری را در کشور داشته است که بیشترین کاهش سالانه را در آمارهای بهداشت جهانی نسبت به کشورهای منطقه داشته‌ایم.

برکاتی با بیان اینکه در هشت سال گذشته حدود 20 درصد مرگ و میر کودکان به علت سوانح و حوادث بوده و 40 درصد حوادث را نیز حوادث ترافیکی شامل می شود گفت: از سال 1371 که سازمان بهداشت جهانی آمارهای کشور ما را ثبت کرده است، سالی 5.3 درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال کاهش یافته است.

وی بیشترین علل مرگ و میر کودکان در گذشته را اسهال و بیماری های عفونی دانست و گفت: انتهای دهه 50، فقط 40 هزار مرگ به دلیل اسهال وجود داشته و همین تعداد مرگ هم به علت عفونت تنفسی اتفاق افتاده است.

برکاتی افزود: این آمارها بخصوص در مورد اسهال در دو سه سال اخیر از 50 عدد هم کمتر بوده است که البته به نظر ما هنوز هم زیاد است.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: در سالهای اخیر مرگ به علت بیماریهای عفونی بسیار کم شده و با کم شدن این عدد، مرگ هایی که به علت بیماریهای ژنتیک و مادرزادی و سوانح و حوادث اتفاق می‌افتد با اینکه عدد آن زیاد نشده اما نسبت آن افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش افتخار آمیز مرگ کودکان گفت: مرگ کودکان از سال 1358 که 140 مرگ در هر هزار تولد زنده بوده است، این عدد امسال به زیر 17 در هر هزار تولد زنده رسیده است و ما امیدواریم با فعالیت هایی که در حال انجام است در 10 سال آینده به زیر 10 نیز برسد.

برکاتی اشاره کرد: بیشترین مرگ و میرها مربوط به سنین نوزادی و مرگ و میر نزدیک به تولد بوده و مرتبط با بیماریهای سرشتی و سوانح و حوادث است.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش مرگ و میر کودکان گفت: برنامه استراتژیک سوانح و حوادث در حال تدوین است و در مورد مداخلات ارتباطی با سیاستگزاران، ارائه دهندگان خدمت و خانواده‌ها و مادران به عنوان متولی حوزه مدیریت آماده و تا سه ماهه اول سال 94 آماده می شود.

برکاتی ادامه داد: بسته آموزشی برای خانواده ها تهیه شده که مربیان بهورزی، بهورزان، پرسنل مهدکودک ها و پیش دبستانی‌ها و دبستانی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و روش‌های پیشگیری از سوانح و حوادث از تولد تا 12 سالگی که باید به خانواده ها آموزش داده شود در آن وجود دارد.

وی افزود: این بسته آموزشی به کلیه کارشناسان کودکان و مدیران بهداشت خانواده، کارشناسان سوانح و حوادث و کارشناسان بهداشت مدارس آموزش داده شده است و در سال 94 آموزش به خانواده‌ها آغاز می شود.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه کتابهایی نیز برای کودکان در زمینه سوانح و حوادث طراحی شده که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تأکید کرد: البته تأثیر آموزش به تنهایی بیش از 25 درصد نیست و سیاستهای دیگری برای مداخلات آموزشی مانند فراهم کردن زمین‌های بازی برای بچه‌ها و ایجاد زمینه برای استفاده خانواده ها از صندلی کودک در اتومبیل و ارائه خدمات برای کودکان مصدوم شده باید اتخاذ شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha