معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، گفت: در صورت لغو تحریم ها، اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، گفت: در صورت لغو تحریم ها، اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر معصومه ابتکار پس از ورود به پاریس برای ایراد سخنرانی در نشست آکادمی دیپلماسی بین المللی پاریس حضور یافت. در این نشست که جمعی از دیپلمات ها و سفیران با سابقه فرانسه در کشورهای منطقه، سفیران خارجی مقیم پاریس، محققین، دانشجویان و خبرنگاران حضور داشتند، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست سخنانی با عنوان «اعتدال» بیان داشت.

وی، راه حل کلیدی برای چالش های جهانی زیست محیطی را شعار اصلی دکتر روحانی رئیس جمهور کشور دانست و گفت: اعتدال به مفهوم توازن است و این مفهوم در برگیرنده توازن بین طبیعت و خواسته های بشر نیز هست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چالش های زیست محیطی کنونی عمدتا از دو مقوله تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی و نیز محاسبات غلطی به وجود آمده که در مسیر توسعه صورت گرفته است.

ابتکار با اشاره به ضرورت حصول اطمینان از صلح و امنیت برای تداوم را ه حل های پایدار زیست محیطی اضافه کرد: صلح و توازن درون و اعتدال در رفتار با مردم جهان و تعامل سازنده با یکدیگر از بنیان های اصلی صلح و امنیت است.

وی افزود: اعتقادات درونی و باورهای ذاتی ما می توانند در جنگ با طبیعت که چند دهه است آغاز شده، به عنوان ابزاری فکری که به عمل منتهی می شود در مقام مقابله برآید.
معاون رییس جمهور بر ضرورت مقابله با نظامی گری، گرایش های افراطی، زیاده طلبی و خشونت که در نهایت به جنگ علیه محیط زیست نیز تبدیل می شود، تاکید کرد. 

ابتکار با اشاره به حضور زنان در دوران انقلاب ایران به پشتوانه دیدگاه های امام خمینی، بر پیشرفت چشمگیر آنان پس از انقلاب در عرصه هایی مانند آموزش و بهداشت تاکید کرد و گفت: حضور زنان در دانشگاه ها با حدود شصت درصد قبولی دختران در کنکور سالانه علاوه بر حضور فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی به ویژه در فعالیت های زیست محیطی قابل تامل است.

معاون رییس جمهور در ادامه جلسه در پاسخ به سئوالی در مورد اثرات محیط زیستی تحریم ها علیه ایران، گفت: تحریم ایران کمکی  به هیچ یک از طرف ها نمی کند و در زمینه محیط زیست مانع ایران در دسترسی به فناوری لازم برای کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است.

وی درباره مناقشه هسته ای ابراز داشت: ما به دنبال یافتن راه حلی عادلانه و رفع اقدامات تبعیض آمیز برای دسترسی به فناوری هسته ای صلح آمیز هستیم.  

ابتکار در پاسخ به سئوالی در مورد سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا، گفت: همه منتظر رسیدن به توافق و نقش آفرینی ویژه ایران در حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی هستند. تلاش های نتانیاهو اثری نخواهد داشت و ایران نقش اساسی خود را برای صلح و همکاری های منطقه ای ایفا می کند. 

وی در پاسخ به سئوال سفیر عراق در مورد امکان همکاری همسایگان برای رفع معضلات زیست محیطی ابراز داشت: ما به دنبال همکاری هستیم و در حال حاضر با کشورهای عضو اکو، کشورهای خلیج فارس و نهادهای منطقه ای رایزنی و مشارکت داریم.

معاون رییس جمهور در مورد چالش های زنان در ایران گفت: زنان ایرانی مثل زنان هر کشوری مشکلاتی دارند، ولی دیدگاه و روند کلی مثبت بوده و تلاش های زیادی برای بهبود شرایط زنان صورت گرفته است.

ابتکار تاکید کرد که متاسفانه دیدگاه صرفا مادی به زنان نیز به شرایط آنان صدمه می زند. 

در این جلسه همچنین سئوالاتی در زمینه ترافیک تهران، انرژی های نوین، دریای خزر و نیز برخی سوالات سیاسی در مورد داعش، اثرات کاهش قیمت نفت و اقلیت ها در ایران مطرح شد که پاسخ داده شد. 

بعد از ظهر روز گذشته همچنین دکتر معصومه ابتکار دو مصاحبه اختصاصی با روزنامه لاکروا و شبکه تلویزیونی AFP داشت.

ابتکار در پاسخ به سئوالی درمورد پیگیری ایران در موضوع تغییرات آب و هوایی گفت: این چالش جهانی، ایران و منطقه ما را با مشکل گرم شدن هوا، کاهش بارش و خشکسالی مواجه کرده، در عین اینکه به عنوان کشوری در حال توسعه نیازمند مصرف انرژی برای ارتقای سطح زندگی شهروندان خود است.

وی افزود: آگاهی از اثرات تغییرات آب و هوایی البته دولت را مصمم کرده که راه حل های پایدار بیابد. 

معاون رئیس جمهور در پاسخ به  سئوالی پیرامون ملاقاتش با صاحبان صنایع فرانسه گفت: انرژی های تجدید پذیر و افزایش راندمان انرژی در صنایع و نیروگاههای ایران، تولید برق از زباله به ویژه برای استان های ساحلی ایران و خودروهای هیبریدی نمونه هایی از زمینه همکاری های اقتصادی- محیط زیستی است.  

ابتکار در پاسخ به سئوالی در مورد چالش های زنان در ایران، به وجود دیدگاهای مترقی در اسلام و ایران برای حضور زنان در زمینه های مختلف علمی و اجتماعی اشاره و قانون منع حضور دختران با حجاب فرانسوی در دانشگاه ها را که از سال ٢٠٠٣ اغاز شده، مورد انتقاد قرار داد. 

وی همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی AFP در پاسخ به سئوالی در مورد حجم انتقادات و فضای سنگین رسانه ای که برای وی در مواجهه با گرد و غبار های اخیر پدید آوردند، گفت: مردم حق دارند هوای تمیز داشته باشند و آن را از مسئولین مطالبه کنند. ولی خشکسالی های اخیر ناشی از تغییرات آب و هوایی و نیز مدیریت نا مناسب اکولوژیکی باعث افزایش قابل توجه کانون های انتشار ریزگردها با منشاء هایی از شمال افریقا گرفته تا عربستان و عراق و حتی ایران شده است. در هر صورت به عنوان یک رخداد غیرمترقبه، دولت تمهیداتی را اندیشید و برای رفع منابع داخلی ریزگردها مصوبات خوبی را با تأمین منابع مالی لازم تصویب کرده است. 

معاون رئیس جمهور درباره نظر ایران برای لغو تمام تحریم ها در مذاکرات هسته ای تاکید کرد: به عنوان عضو فعال جامعه جهانی معتقدیم تحریم ها ظالمانه بوده و باید برداشته شوند. این تحریم ها مانع می شود تا ایران به اندازه مطلوب برای حفاظت از محیط زیست ملی و بین المللی و مقابله با گرمایش جهانی و آلودگی هوا ایفای نقش کند. در صورت لغو تحریم ها اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات و آب و هوایی افزایش می یابد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد افراط گرایانی مانند داعش که برای منطقه تهدید جدی به حساب می آیند، گفت: ایران کشوری با سیاست های اعتدال گرا  بوده و به ویژه در دولت  دکتر روحانی تلاش اصلی مبتنی بر حفظ اعتدال است. ایران همواره بهترین و مهم ترین نقش ها را برای صلح و پایداری در منطقه ایفا کرده و خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha