در یک پژوهش دانشگاهی، مشخص شد بیمارانی که شب دیر خوابیده و صبح نیز دیر بیدار می‌شوند، سطوح نوروهورمون‌های آدرنالین، نورآدرنالین، ملاتونین و بتااندورفین در آن‌ها کاهش معنی‌داری دارد.

سلامت نیوز: در یک پژوهش دانشگاهی، مشخص شد بیمارانی که شب دیر خوابیده و صبح نیز دیر بیدار می‌شوند، سطوح نوروهورمون‌های آدرنالین، نورآدرنالین، ملاتونین و بتااندورفین در آن‌ها کاهش معنی‌داری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، در بخشی از دوره هفدهم شماره 130 مجله زنان و مامایی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شده، آمده است انسان تقریبا یک سوم از زندگی خود را در خواب می‌گذراند اما هنوز عملکرد این رفتار به خوبی شناخته نشده است.

این پژوهش با هدف بررسی نقش دوسویه بین خواب و فرآیند هورمونی دو محور هیپوفیز، هیپوتالاموس، آدرنال و گنادال در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک انجام شده است.
این مطالعه موردی، شاهدی در سال 1391 بر روی 77 بیمار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر(عج) بیمارستان امام خمینی(ره) تهران انجام شد. در این مطالعه سطوح سرمی نوروهورمون‌های استرس، بتااندورفین، خواب و پروژسترون در 77 بیمار مبتلا به تخمدان پلی کیستیک و 97 زن سالم سنجیده شد.

بررسی الگوی خواب توسط پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ PSQI در دو گروه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌های کای دو، کولموگروف اسمیرنوف تی، من ویتنی، ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و تحلیل رگرسیونی صورت گرفت.

در انتهای این پژوهش مشخص شد سطح سرمی هورمون‌های استرس آدرنالین و نورآدرنالین در گروه PCO که زودتر به خواب می‌رفتند، به طور معنی‌داری کمتر از افرادی در همین گروه بود که دیرتر به خواب می‌رفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha