چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
کد خبر: 140757

تفاهم نامه همکاری اداره کل انتقال خون استان تهران و سازمان بسیج جامعه زنان کشور با هدف افزایش اهدای خون در بین زنان امضا شد.

سلامت نیوزتفاهم نامه همکاری اداره کل انتقال خون استان تهران و سازمان بسیج جامعه زنان کشور با هدف افزایش اهدای خون در بین زنان امضا شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر فاطمه نادعلی، مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران در تشریح این مراسم گفت: روز 14 اسفند ماه روز نیکوکاری است. در همین راستا از بانوان بسیجی کشور که در تهران مستقر هستند دعوت کردیم تا برای اهدای خون حضور یابند که با استقبال خوبی نیز مواجه شدیم.

نادعلی با اشاره به حضور رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در این مراسم گفت: تفاهم نامه ای را تنظیم کردیم تا با همکاری سازمان بسیج جامعه زنان کشور بتوانیم برای افزایش اهدای خون بانوان در سطح کشور فعالیت مشترکی داشته باشیم.

وی افزود: زمانیکه زنان بسیجی وارد فرایند اهدای خون شوند حتما مبلغان خوبی برای سایر افراد جامعه خواهند بود. همینجا اعلام می‌کنم که زنان ما بهترین و سالم ترین خون را دارند چرا که رفتارهای پر خطر آنها کمتر است و اگر وارد عرصه خون شوند هم برای خودشان مفید است و هم به همنوعان خود، خون سالمی را اهدا می کنند.

نادعلی با تاکید بر اینکه زنان نباید از اهدای خون ترس داشته باشند ادامه داد: ما افراد را قبل از اهدای خون آزمایش کرده و متوجه می شویم که آیا دچار کمبود خون هستند یا خیر. در صورت اهدای خون اگر کم خون باشند به آنها 30 عدد قرص آهن داده می شود تا بعد از اهدا مصرف کرده و کمبود خون آنها مرتفع شود.

وی همچنین اظهار کرد: امیدوارم که با استقبال زنان در زمینه اهدای خون مواجه شویم و همانطور که بانوان در تمام ارکان کشور نقش اصلی و حمایت کننده دارند و 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، بتوانیم اهدای خون زنان را در سطح بالاتری داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه تهران با وجود اینکه کلان شهر است اما یک مرکز پخش خون دارد، این موضوع را یک معضل دانست و گفت: بنابراین سعی می کنیم که مراکز خون متعددی را در سطح تهران ایجاد کنیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری خون را در اختیار بیماران نیازمند قرار دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در تهران با کمبود خون مواجه هستید؟ اظهار کرد: در حال حاضر کمبود خون خود را در استان تهران با گرفتن خون از سایر استان ها جبران می کنیم و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم بیماران با کمبود خون مواجه شوند.اما میخواهیم تدابیری بیندیشیم تا مشکل کم خونی را در خود استان تهران رفع کنیم و با تاسیس چند مرکز بزرگ اهدای خون بتوانیم پلاسمای اضافه آن را به خارج از کشور ارسال کنیم.

نوروزی بدون کمبود خون

مدیر کل سازمان انتقال خون استان تهران در پاسخ به اینکه آیا در ایام نوروز ذخیره خون کافی داریم؟ گفت: مراکز ما در ایام تعطیلات نوروز باز هستند و افراد می توانند با مراجع به سایت انتقال خون تهران ساعت، روز و مکان مراکز را بفهمند.

وی افزود: ما ذخیره خون کافی برای ایام نوروز داریم و آماده هستیم، بنابراین با مشکلی در این ایام مواجه نخواهیم بود.

در ادامه این مراسم دکتر مینو اصلانی رییس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به شهادت حضرت فاطمه و ضمن تسلیت این روز گفت: سازمان انتقال خون تهران برنامه خوبی را فراهم کردند که تعدادی از خواهران بسیجی برای اهدای خون حضور یابند و این آغازی برای جهادی عمومی در جهت اهدای خون در کشور است.

اصلانی با تاکید بر نقش پر رنگ زنان در جامعه اظهار کرد: زنان در تمام زمینه‌ها فعال و پیش قدم هستند منتها در زمینه اهدی خون به دلایل فرهنگی موجود استقبال بانوان چندان زیاد نبوده است. تلاش می کنیم با کمک سازمان انتقال خون و به ویژه سازمان انتقال خون تهران این خلاء را پر و زنان را ترغیب کرده و در این زمینه فرهنگسازی کنیم تا زنان در این مساله انسانی حضور یابند.

وی با بیان اینکه بسیج در زمینه اهدای خون پیش قدم خواهد بود گفت: پایین بودن میزان اهدای خون در زنان یک ریشه فرهنگی دارد و تبلیغاتی مبنی بر اینکه زنان در کشور ما دچار فقر آهن هستند، می‌شود. خود دستگاه های سلامت باید این تبلیغات را تلطیف کرده و توضیح دهند که اینگونه نیست و اگر زنی اهدای خون انجام دهد با کمبود آهن مواجه نخواهد شد.

اصلانی تاکید کرد: بنابراین به فرهنگسازی در این زمینه نیازمندیم و سازمان بسیج جامعه زنان کشور با همکاری سازمان انتقال خون تهران در جهت ارتقاء اهدای خون زنان همکاری خواهد کرد و امیدواریم به زودی شاهد حضور بیشتر بانوان در عرصه انتقال خون کشور باشیم.

وی یکی از راهبردهای رسیدن به این هدف را استفاده از ظرفیتهای نماز جمعه دانست و گفت: مساجد نیز به دلیل ارتباط مداوم با مردم می توانند به عنوان یک راهبرد زیربنایی برای فرهنگسازی در زمینه اهدای خون استفاده شوند. ما نیاز به هم فکری در قالب آموزش داریم تا بتوانیم این فرهنگ را شکل داده و ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا، برخی مفاد این تفاهم نامه عبارتند از:

- برگزاری دوره های انتقال خون در مجموعه‌های تحت پوشش سازمان با همکاری، برنامه ریزی و استقرار واحدهای خونگیری اداره کل انتقال خون استان تهران

- همکاری با واحدهای سیار انتقال خون جهت استقرار واحدهای انتقال خون در مکانه های تعیین شده

- حضور واحد سیار کارشناسان اداره کل در ستاد سازمان و مجموعه‌های تحت پوشش 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha