رئیس كمیسیون بهداشت مجلس با تشریح چالش‌های مالی حوزه سلامت گفت: نظر مجلس این است كه اعتبار طرح پزشك خانواده سال آینده از وزارت رفاه به وزارت بهداشت منتقل شود همچنین برای تدوین سرانه درمان مناسب در بودجه سال 88 از هم اكنون مشغول رایزنی با دولت هستیم.

شهاب الدین صدر در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بودجه خدمات سلامت در سال جاری پاسخگوی نیاز كشور نیست.حتماً هر چه زودتر باید این بودجه اصلاح شود و كمبودهای آن بر طرف شود، مبنای این كسری این است كه امسال هم سرانه درمان به درستی تعیین نشد و سهم اعتبارات سلامت از درآمد ناخالص داخلی نیز اصلاح نشد.
وی ادامه داد: میزان سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی اكنون محل اختلاف است، عده‌ای از كارشناسان میزان فعلی آن را حدود 6درصد از درآمد ناخالص داخلی برآورد می‌كنند، حتی اگر این میزان نیز درست باشد بر اساس قانون تا آخر سال 88 باید به 5/7 درصد برسد و در هر صورت این میزان باید اصلاح شود.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: مسئله مهم‌تر این است كه همین اعتبارات ناكافی نیز بین دستگاه‌های مختلف پخش شده است و در اختیار وزارت بهداشت كه بر اساس قانون متولی سلامت مردم است نیست، به همین علت وزارت بهداشت نمی‌تواند پاسخگوی سلامت مردم باشد.
صدر افزود: حرف وزارت بهداشت این است كه اگر من مسئول سلامت مردم هستم باید اعتبار برنامه‌های سلامت از جمله طرح پزشك خانواده را نیز در اختیار داشته باشم تا بتوانیم پاسخگو باشم، این حرف درستی است و نظر مجلس هم همین است به همین علت در تلاشیم تا حداقل اعتبارات طرح پزشك خانواده سال آینده در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.
وی گفت: وزارت بهداشت با این اعتباراتی كه در اختیار دارد نمی‌تواند پاسخگوی سلامت مردم باشد، این امر هم درباره طرح پزشك خانواده و هم برنامه‌های دیگر حوزه سلامت مصداق دارد، مسئله دیگر ناكافی بودن سرانه درمان است كه برای سال آینده حداقل باید 2 برابر شود.
وی اضافه كرد: در حال رایزنی با دولت هستیم كه این انتظارات قبل از تدوین نهایی لایحه بودجه توسط دولت اصلاح شود، زیرا اگر دولت در لایحه بودجه این مسائل را در نظر بگیرد بعداً كار در مجلس بسیار راحت است، در غیر این صورت تغییر در سقف ارقام لایحه بودجه دولت، بسیار مشكل خواهد بود. به همین علت به شدت در تلاشیم تا دولت ارقام درستی برای حوزه سلامت در لایحه بودجه تنظیم كند.
وی اضافه كرد: مسئله دیگر اعتبارات بیمه‌هاست،‌ بیمه‌ها از 20 تا 30 پیش از دولت مطالبه دارند، به همین علت صندوق‌های بیمه‌ها توانایی لازم را برای انجام وظیفه ندارند و نمی‌توانند پاسخگو باشند.
وی گفت: علاوه بر این موارد، مسائل ساختاری و كلان دیگری وجود دارد كه باید به طور اساسی حل شود و البته مسائل جزئی‌تری نیز از جمله مشكلات بیماران خاص مانند كمبود دارو و تجهیزات مورد نیاز آنها نیز وجود دارد كه باید در لایحه بودجه به آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha