رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: متأسفانه در حال حاضر تنها 10 درصد از منابع پژوهش در بخش سلامت هزینه می‌شود.

سید عباس حسنی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید از وضعیت آموزشكده‌ها خارج و به پژوهشكده‌های عظیم تبدیل شوند.
وی با اشاره به كمبود منابع در بخش پژوهش گفت: كشور آمریكا در بخش پژوهش، سالانه 301 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌كند كه این مقدار از مجموع هزینه پژوهش كشورهای ایتالیا، فرانسه، انگلیس،كانادا و ژاپن بیشتر است؛ این در حالی است كه سهم كل كشورهای در حال توسعه كمتر از 5 میلیارد دلار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در ادامه با اشاره به سهم پژوهش در برنامه چهارم توسعه كه در سال 88 به پایان می رسد، تصریح كرد: در این برنامه سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی 3 درصد پیش بینی شده بود، ولی در حال حاضر كمتر از 0/7 درصد است؛ كه این رقم در كشورهای توسعه یافته 2 درصد است.
حسنی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت پژوهش در دانشگاه علوم پزشكی ایران و مقایسه آن با دیگر دانشگاه‌های هم ردیف خود پرداخت و اضافه كرد: بودجه پژوهشی این دانشگاه در حدود دو میلیارد و 300 میلیون تومان است؛ كه در مقایسه با بودجه 12 میلیاردی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و 10 میلیاردی دانشگاه علوم پزشكی تهران، بسیار پایین است.
وی در پایان به سیاست‌های كلان دانشگاه در بخش پژوهش اشاره و خاطرنشان كرد:‌ باید از فرصت‌های پیش روی در استفاده از بودجه بخش صنعت استفاده كنیم و به دنبال جذب سرمایه برای پژوهش باشیم و نباید منتظر بودجه وزارت بهداشت بمانیم.
در ادامه این مراسم سید عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشكی ایران در سخنانی به رتبه هشتم این دانشگاه در بین 9 دانشگاه علوم پزشكی تیپ یك اشاره و تصریح كرد:‌ این جایگاه به هیچ وجه مناسب با ظرفیت و امكانات این دانشگاه نیست؛ چرا كه ما توان كسب رتبه‌های علمی بالاتر در كشور و حتی در دنیا را داریم.
در پایان این همایش از 29 پژوهشگر، مخترع و مؤلف برتر و همچنین از 22 مركز تحقیقاتی، گروه‌های آموزشی و كمیته‌های پژوهشی دانشجویی برتر تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha