سلامت نیوز:اعطای تسهیلات 10 میلیونی برای اشتغال معتادان بهبودیافته، ساخت هشت برنامه تلویزیونی در زمینه اعتیاد، اعلام کف سن مصرف‌ مواد مخدر از جمله مباحث مطرح شده از سوی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در سفر به استان زنجان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ، علیرضا جزینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان زنجان با اشاره به وضعیت کشور در خصوص اعتیاد، اظهار کرد: طی نظرسنجی صورت گرفته از مردم، اولین آسیب در سطح جامعه اعتیاد و موادمخدر بیان شده است، چرا که تغییر رویکردی در این حوزه پدید آمده و گرایش از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی تغییر کرده است، به همین خاطر باید اهتمام بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر کشت خشخاش در کشور افغانستان افزایش یافته، از این رو با انسداد مرزها و کنترل بیشتر و کشفیات در مرز توانسته‌ایم تا حدی از ورود مواد به داخل شهرها جلوگیری کنیم، ولی با این حال خلاء وجود دارد و چیزی در حدود 500 تن مصرف موادمخدر در کشور به چشم می‌خورد که یک چالش اساسی است، به طوری که در سال‌های قبل مصرف مواد صنعتی 3 درصد بوده که امسال به 26 درصد افزایش یافته است.

جزینی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت پیشگیری در این حوزه برود، تصریح کرد: ما باید برنامه‌ریزی‌ها را به سمت کنترل و پیشگیری سوق دهیم و از حضور ورزشکاران، هنرمندان و ... در این راستا بهره بگیریم تا شاهد تاثیرات مثبت آن باشیم که کمک و یاری سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص قابل توجه است. در ضمن اگر افراد کارآفرین بتوانند در راستای اشتغال بهبودیافتگان اقدامی کنند، تسهیلاتی تا سقف 10 میلیون تومان به آن‌ها داده خواهد شد و در این استان فرصت‌های خوبی وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

کف سن مصرف‌ مواد مخدر 15 سال است

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین با حضور در جمع خبرنگاران گفت: باورهای غلط در زمینه مصرف مواد صنعتی باید تغییر کند، چرا که 54 درصد از موارد مصرف به دلیل همراهی با دوستان و حضور در قهوه‌خانه‌ها است.

جزینی اظهار کرد: با توجه به طرح شیوع‌شناسی که در سطح کشور داشته‌ایم، در جمعیت عمومی کف سن مصرف‌کنندگان 15 سال است، البته ممکن است در بعضی از شهرها مصرف‌کننده کم‌سن و سال‌تر هم داشته باشیم، ولی آمارهای علمی ما 15 سال را نشان می‌دهد، لذا ممکن است کودکانی نیز درگیر اعتیاد باشند، از این رو در شهر زاهدان مرکز نگهداری از کودکان مصرف‌کننده را به صورت پایلوت ایجاد کرده‌ایم که تاکنون مراجعه کننده چندانی نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر به ترتیب مصرف تریاک، شیشه و هروئین در بین اقشار مختلف دیده می‌شود که باید تمهیدات قابل توجهی در این خصوص اندیشیده شود، از این رو توجه به افزایش مهارت زندگی و قدرت نه گفتن حائز اهمیت است، به همین خاطر سطح آگاهی مردم و بالاخص والدین باید افزایش پیدا کند.

به گفته جزینی، در 11 ماهه امسال 480 تن موادمخدر در کشور کشف شده است که نشان می‌دهد باید در حوزه مبارزه با موادمخدر تلاش خود را افزون‌تر کنیم تا بتوانیم خلاء‌های موجود را برطرف کنیم.

ساخت 8 برنامه تلویزیونی در زمینه اعتیاد

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در مراسم افتتاحیه کلینیک سلامت بانوان نیز گفت: 10 درصد از مصرف‌کنندگان موادمخدر در کشور بانوان هستند از این رو دیدگاه باید نسبت به این قشر از جامعه تغییر کند و برای اینکه تغییر نگرشی نسبت به این قشر از جامعه رخ بدهد رسانه‌ها می‌تواند نقش قابل توجهی را در این زمینه ایفا کند، زیرا باعث افزایش آگاهی و دانش مردم می‌شود که در این راستا هشت برنامه تلویزیونی تهیه شده است تا مردم از آن‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مراکز اقامتی برای بانوان، اظهار کرد: ما در کشور به دنبال راه‌اندازی مراکز اقامتی ویژه بانوان مصرف‌کننده هستیم تا بتوان آن‌ها را در آن مراکز نگهداری کرد تا شاهد رفتارهای پرخطر در جامعه نباشیم. در حقیقت این کلینیک محل مناسبی برای مشاوره مصرف‌کننده و افرادی که در محیط‌های پرخطر زندگی می‌کنند به شمار می‌رود.

وی افزود: مددکاران در این مراکز به ارائه خدمات رایگان می‌پردازند. همچنین در صورت نیاز به منازل مددجویان می‌روند خدماتی را که لازم دارند را در اختیار آن‌ها می‌گذارند که این موضوع حرکتی ارزشمند است. همچنین باید تلاش شود خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود به عنوان پایلوت عمل کند تا به صورت یک پروتکل خاص به کل کشور تبیین شود.

جزینی با بیان اینکه رسیدگی به اشتغال‌زایی بانوان از اهمیت به سزایی برخوردار است، تصریح کرد: مدیران امور بانوان و متولیان امر در استان‌ها باید به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند و اقدامات لازم در این زمینه را مبذول کنند تا مشکلات کمتری را در خصوص اشتغال این افراد داشته باشیم، لذا افتتاح این کلینیک در استان می‌تواند آثار خوبی را برجای بگذارد، چرا که بسیاری از مصرف‌کنندگان یا از تمکن مالی برخوردار نیستند و یا اینکه تمایلی برای مراجعه به مراکز درمانی را ندارند که این مهم می‌تواند در راستای آموزش به این افراد تاثیرگذار باشد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر عنوان کرد: برای اینکه تغییر نگرشی نسبت به این قشر از جامعه رخ بدهد رسانه‌های محلی می‌تواند نقش قابل توجهی را در این زمینه ایفا کند، زیرا باعث افزایش آگاهی و دانش مردم می‌شود که در این راستا هشت برنامه تلویزیونی تهیه شده است تا مردم از آن‌ها استفاده کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha