سلامت نیوز:یک عضو هیات علمی گروه بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این مطلب که آمار سزارین در ایران بیش از حد استاندارد جهانی است، گفت: علاقه مادران جوان به سزارین و جاذبه مالی این عمل برای پزشکان بخش خصوصی، موجب شده است نه تنها ماما که وظیفه اصلی را در تولد نوزادان دارد، بیکار شود بلکه سلامت جامعه نیز به خطر افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل خبر گزاری ایسنا ،فاطمه رحیمی کیان   با اشاره به اینکه حرفه مامایی در ایران هنوز برای رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد، افزود: ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت زنان، خانواده و جامعه دارد. علاوه براین وظیفه اصلی ماما آموزش دوران بارداری و آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری است که می‌تواند به وظایف و مسئولیت‌های بیشتری همچون تنظیم خانواده و مراقبت‌های کودک کمک کند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمار سزارین در ایران بیش از حد استاندارد جهانی است، تصریح کرد: علاقه مادران جوان به سزارین و جاذبه مالی این عمل برای پزشکان بخش خصوصی، موجب شده است نه تنها ماماها که وظیفه اصلی را در تولد نوزادان دارد، بیکار شود بلکه سلامت جامعه نیز به خطر افتد.

این عضو هیات علمی گروه بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: زایمان طبیعی به نفع مادر و دولت است و یکی از دلایل افزایش آمار سزارین بی‌توجهی به نقش ماما در نظام خدمات سلامت کشور است.

کیان بیان کرد: با افزایش زایمان‌ها به روش سزارین در آینده شاهد نسلی بیمار خواهیم بود؛ چرا که نوزادانی که با روش سزارین انتخابی به دنیا می‌آیند بیشتر به آسم، دیابت و چاقی مبتلا می‌شوند.

وی در پایان افزود: با طرح تحول نظام سلامت مبنی بر رایگان شدن زایمان طبیعی، امیدواریم از ظرفیت جامعه مامایی که اکنون در مشاغلی غیر از حرفه خود فعال هستند، استفاده و در عین حال دسترسی مادران و زنان باردار به خدمات مامایی در راستای بهداشت باروری و افزایش نرخ باروری آسان‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha