سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برنامه ثبت سرطان جمعیتی یکی از زیر ساخت های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان است که در تهران و 10 استان کشور اجرا خواهد شد.


به گزارشسلامت نیوز به نقل از خبر گزاری  ایرنا ، دکتر رضا ملک زاده یکی از فعالیت های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را راه اندازی و احیای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی بیان کرد.

وی افزود: تدوین برنامه ملی ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت برای حداقل 20 بیماری و تشکیل دبیرخانه برنامه توسعه ثبت در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های این معاونت است.

معاون تحقیقات و فناوری بهداشت از تدوین برنامه ملی سرطان در رابطه با پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی خبر داد و اظهار داشت: باید علل مرگ و میر در میان افراد 35 تا 70 سال را بررسی کنیم.

نایب رئیس کمیته و مسوول برنامه ملی کنترل سرطان، برنامه ثبت سرطان جمعیتی را یکی از زیر ساخت های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان بیان کرد و افزود: این برنامه در تهران و در 10 استان کشور اجرا خواهد شد.

ملک زاده از انجام مطالعات کوهورت کشوری (مطالعه هم گروهی) در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر 10 کوهورت ملی داریم که شش کوهورت شروع شده و بقیه در سال آینده با همکاری و تعامل دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با یکدیگر آغاز خواهد شد.

وی تامین زیر ساخت های اطلاعاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی را از موارد مورد نیاز حوزه پژوهش در سلامت عنوان کرد.

مطالعه هم گروهی(انگلیسی:Cohort Study) نوعی مطالعه طولی (گونه ای از مطالعات مشاهده ای است که در پزشکی، علوم اجتماعی، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد. این مطالعات به بررسی فاکتورهای خطر می پردازد و گروهی از افراد سالم (بدور از بیماری) را تحت بررسی قرار می دهد و از روابط و همبستگی ها جهت تعیین میزان خطر عوامل خطر درکنار هم استفاده می کند.

معاون تحقیقات و فناوری بر تربیت محقق و پژوهشگر تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کشور را افزایش دهیم.

ملک زاده گفت: توانمند سازی استادیاران جوان، حمایت از دانشمندان برتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ظرفیت سازی برای حضور موثر استعدادهای درخشان در مراکز پژوهشی و تعامل گسترده با مراکز معتبر علمی جهان از اقدامات این معاونت است که می تواند در امر پژوهش و تحقیق در علوم پزشکی و پایه موثر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری بر مسئله فناوری و افزایش شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم تحقیق و پژوهش را به محصول تبدیل کنیم و این امر از طریق شرکت های دانش بنیان و اافزایش تعداد شرکت ها درمراکز رشد می تواند تحقق یابد.

به گفته وی، در حال حاضر نیمی از طرح های تحقیقاتی مربوط به بخش دارویی، 39 درصد مرتبط با پزشکی و 10 درصد در رابطه با واکسن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha