جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 140881

سلامت نیوز:هورمون به تازگی کشف شده قادر به تقلید برخی مزایای ورزش، بدون نیاز به عرق ریختن با انجام تمرین های دشوار ورزشی نظیر دراز و نشست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، همه ما با شیوه های قدیمی کاهش وزن آشنا هستیم: تغذیه بهتر، تغذیه کمتر، و ورزش بیشتر. اما محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شیوه ایی را کشف کرده اند که برای رهایی از این توصیه ظاهراً ساده، مناسب است.

این محققان به موش ها هورمون جدیداً کشف شده ایی با نام MOTS-c برای کاهش وزن و تنظیم بهتر قند خون تزرق کردند، و متوجه شدند که مزایای آن دقیقاً مشابه با مزایای ورزش کردن است.

«پینچاس کوهن»، رئیس دانشکده علوم پیری شناسی و یکی از محققان این مطالعه، در مورد این تحقیق می گوید: «این هورمون نشاندهنده پیشرفت مهمی در عرصه شناسایی درمان های جدید برای بیماری های مرتبط با سن نظیر دیابت است.»

هورمون ها انتقال دهندگان مواد شیمیایی بدن هستند. آنها در تنظیم فرآیندهای جسمی نظیر رشد، بلوغ و متابولسم نقش دارند.

به گفته محققان، هورمون MOTS-c، هورمون بسیار منحصربه فردی است؛ بر خلاف سایر هورمون ها که در DNA هسته رمزگشایی می شوند، این هورمون در DNA میتوکندری، رمزگشایی می شود.

طبق گزارش محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، هورمون MOTS-c، کد ژنتیکی یافت شده در میتوکندری سلول است که غذا را به انرژی تبدیل می کند. از اینرو محققان پیش بینی می کنند که ممکن است این هورمون نقش بزرگی در سیگنال دهی و کنترل بدن داشته باشد.

مشخص شده که این هورمون هم باعث توقف چاقی و هم مقاومت در برابر انسولین می شود.

برای تست تاثیرات این هورمون جدید، محققان موش ها را با رژیم غذایی چرب تغذیه کرده و سپس به نیمی از موش ها هورمون جدید را تزریق کردند. موش هایی که هورمون مزبور را دریافت کرده بودند، وزن کمتری داشته و بدن شان قادر به استفاده کارآمدتر از انسولین بود، بدین ترتیب با شرایط پیش دیابتی موسوم به «مقاومت انسولین» مقابله کردند.

با وجود توانایی این هورمون در مقابله با دیابت ناشی از رژیم غذایی و دیابت مرتبط با کهولت سن، محققان این دانشگاه گام جدیدی را برای درمان دیابت و سایر بیماری های مرتبط با کهولت سن طی خواهند کرد.

محققان امیدوارند که تست انسانی این هورمون تا سه سال آینده انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha