در یک طبقه بندی آزمایشگاهی مشخص شد که 10 الی 15 درصد افراد هیپنوتیزم ناپذیرند ،حدود 60 الی 65 درصد افراد هیپنوتیزم پذیری متوسط و 15 الی 20 درصد هم هیپنوتیزم پذیری بالایی دارند.

دکتر فرزاد گلی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : افرادی که حتی هیپنوتیزم پذیری پائین دارند می توانند از اثر تلقینات بهره مند شوند و بدون حالت خلسه در اثر مهارت های بالینی متخصص ،آمادگی پذیرش را بدست آورند.

وی افزود : هیپنوتیزم امروزه برای کنترل درد یا ترس های غیر منطقی ، اضطراب ، بهبود خلق ، افزایش اعتماد به نفس ، درمان افسردگی و به ویژه اختلالات روان تنی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مطالعات تحقیقات بالینی نشان داده است از این شیوه درمانی برای درمان بیماری های مثل آسم و رومانتیسم هم می توان استفاده کرد.

این متخصص هیپنوتیزم گفت : در غربالگری اولیه فردی که دچار افسردگی شدید یا روان پریشی است نباید وارد درمان هیپنوتیزم شود مگر اینکه با دارو کنترل شده تا از فاز روان پریشی خارج شود . برهمین اساس ضروری است هیپوتراپ درباره پویش های روانی و سابقه بیماری فرد اطلاعات کاملی کسب کند.

وی افزود : هیپنوتیزم برای افراد مسن و کودکان زیر 7 سال به علت عدم تمرکز و کنترل هیجانات توصیه نمی شود همچنین برای بیمارانی که در شرایط حاد نوروتیک مثل روان نژندی و روان رنجوری و اضطراب خلقی قرار دارند توصیه نمی شود این روش بیشتر در درمان بیماری های مزمن کاربرد دارد.

دکتر گلی به کاربرد هیپنوتیزم در دندانپزشکی و زایمان اشاره کرد و گفت : بسیاری از افرادی که دارای بیماری قلبی هستند و مواد بی حس کننده دندانپزشکی برای آنها مضر است همچنین افرادی که دارای خونریزی های جهنده هستند می توانند از این روش به جای بی حسی استفاده کنند. در زایمان نیز فرد حامله مدتها قبل ازانجام عمل،   تحت آموزش و تربیت یک هیپنوزر قرارمی گیرد تا برای اینکار آماده شود.

عضو انجمن هیپنوتیزم ایران خاطر نشان کرد : آموختن تکنیک ها و مهارتهای هیپنوتیزم به پشتکار و حوصله زیادی نیاز دارد و وشاید از هر ده نفر که دراین زمینه آموزش می بینند یک نفر در این حوزه فعالیت کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احسانه ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 0
    هیپنوتیزم زایمان طبیعی ذهن همراه با درد اما درد گره گشا ... برای رها یی اینطور بهتر است فارغ شویم ... بار دار نمانی بدنم می گوید آماده است