ابوالقاسمی برخی فعالیت‌های انسانی مانند جاده سازی، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و بریدن درخت‌ها را از جمله تهدید‌های حیات این منطقه می‌داند و می‌گوید: «فرونشست یکی از پیامدهای برداشت بی‌رویه آب است.» این فرونشست خطرناک در استان فارس شروع شده که براساس آمارهای او در برخی نقاط تا 18 متر هم عمق دارد.

سلامت نیوز: دومین همایش ملی مخاطرات زیست محیطی زاگرس، آژیر قرمز جنگل‌های زاگرس را به صدا درآورد. جنگل‌هایی که به گفته «شیرین ابوالقاسمی» مدیرطرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، 50 درصد منابع آبی کشور را تأمین می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، ابوالقاسمی برخی فعالیت‌های انسانی مانند جاده سازی، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و بریدن درخت‌ها را از جمله تهدید‌های حیات این منطقه می‌داند و می‌گوید: «فرونشست یکی از پیامدهای برداشت بی‌رویه آب است.» این فرونشست خطرناک در استان فارس شروع شده که براساس آمارهای او در برخی نقاط تا 18 متر هم عمق دارد.

«محمد درویش» مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هم می‌گوید: «رویشگاه 6 میلیون هکتاری زاگرس به معنی تأمین آب برای نیاز شرب مردمان کلان شهری است که 12 برابر تهران امروز جمعیت دارد و به تنهایی می‌تواند کابوس تشنگی را از 150 میلیون ایرانی امروز و فردا بگیرد.» البته اگر این رویشگاه که 11 استان کشور را در خود جای داده، حفظ شود. او یک نکته تلخ دیگری را هم یادآوری می‌کند که هنوز بیش از 60 درصد عشایر و 10 درصد روستانشینان زاگرس به چوب درختان زاگرس به عنوان سوخت و زغال نگاه می‌کنند که نگران‌کننده است.


«هامون خاکپور» کارشناس منابع طبیعی و فعال حوزه محیط زیست هم می‌گوید: «استفاده از زغال چوب در منطقه زاگرس که بعد از هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، شیوع پیدا کرده امروز به یک شغل برای ساکنان آن تبدیل شده تا با فروش زغال، زندگی خود را بگذرانند.» به گفته او، استان‌های زاگرس نشین در حالی بار کمبود آب فلات مرکزی را به دوش می‌کشند که هیچ نفعی از تزریق آب به مناطق کویری کشور از جمله یزد، اصفهان و سمنان به آنها نمی‌رسد.

او انتقال آب از چهارمحال و بختیاری را جدیدترین طرح انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری می‌داند و می‌گوید: «در حالی که کل آب کارون در حال حاضر 9 میلیارد متر مکعب است اما پنج سد با ظرفیت بالای 14 هزار میلیارد مترمکعب آب در حال بهره‌برداری است و قصد داریم سد خرسان 3 را با ظرفیت دو هزار میلیارد متر مکعب آب تأسیس کنیم.»

«محمد متصدی» معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم می‌گوید: «در سال‌جاری حتی 48 درصد طرح‌هایی که ارزیابی زیست محیطی داشتند توسط سازمان حفاظت محیط زیست رد شده‌اند و این در حالی است که تا سال گذشته از هزار و 500 طرح عمرانی و توسعه‌ای کشور تنها پنج طرح رد شده بود.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha