شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷

سلامت نیوز:این «ناله‌های شبانه» شاید کمی سؤال برانگیز باشد، اما حقیقت دارد؛کابوس. حتی اگر کابوس کمی ترسناک هم به نظر برسد اما به والدین کمک می‌کند، سلامت روان فرزندان‌شان را آنالیز کنند. پیش از هرچیزی اجازه دهید تا از آن چه به عنوان کابوس شناخته می‌شود، تعریفی ارائه دهیم. دکتر «وندی والش» از دپارتمان هالیفاکس روانشناسی در کانادا می‌گوید: کابوس تابعی از ذهن است که در طول چرخه «رم» (مرحله سوم خواب) اتفاق می‌افتد.

گریه و حرکت کردن در هنگام کابوس به حداقل خود می‌رسد اما به محض بیدار شدن این رویداد ترسناک در ذهن ریکاوری و احیا می‌شود به همین خاطر کابوس خیلی وحشتناک است. کابوس‌های شبانه معمولاً کودکان سه تا 10 ساله را وحشت زده و آنها را شب از خواب بیدار می‌کند. کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند هیچ مشکلی در خصوص اختلال شخصیتی ندارند. در واقع کابوس نمی‌تواند نشانه‌ای از بیماری در کودکان باشد اما تحقیقات نشان می‌دهد، کابوس مشکل یا بیماری نیست و به اضطراب مرتبط می‌شود و به نوعی واکنش کودک به اضطراب‌های محیطی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، در هنگام خواب، بدن در حال استراحت و سکون است با این حال مغز به طور باور نکردنی فعالیت می‌کند و از طریق چرخه‌های مختلف خواب تعویض می‌شود. در یک مقاله بهداشت کودکان «ماری ال گاوین» توضیح می‌دهد: خواب «رم» که مرحله سوم خواب است یک دوره‌گذار بین خواب سبک و خواب بسیار عمیق است. این خواب معمولاً با رؤیا همراه است و بتدریج که شخص استراحت می‌کند مدت دوره‌های «رم» (خواب سنگین) به مقدار زیادی افزایش می‌یابد. او می‌گوید: مقدار خواب مرحله سوم در سنین مختلف متفاوت است. یک نوزاد بیشتر از ۸۰ درصد کل خوابش را در خواب رم است. رؤیا در طول این چرخه خواب واضح‌تر به نظر می‌رسد. همچنین رؤیاهای بد بیشتر از رؤیاهای خوب در خاطر کودکان می‌مانند.


رؤیاهای بد در برخی مواقع اجتناب ناپذیر هستند اما همیشه یک مسأله ناراحت ‌کننده محرک این رؤیا‌ها هستند. اگرچه بسیار دشوار است تا محرک‌های رؤیای بد را از بین ببریم اما برخی عوامل مانند، استرس، تجربه جدید، بیماری، دیدن چیزهای نگران‌کننده و کمبود خواب می‌تواند آغازگر کابوس‌های شبانه در بچه‌ها باشند.
«وندی والش» می‌گوید: مراقبت کودک در محیط‌های عاری از استرس به او کمک می‌کند تا از کابوس شبانه در امان باشد. او به والدین توصیه می‌کند در طول روز و قبل از خواب، کودکان‌شان را برای داشتن یک خواب آرام آماده کنند.

استفاده از موسیقی آرام بخش، اجتناب از تماشای تصاویر ناراحت‌کننده در تلویزیون، اطمینان از خواب کافی فرزندان (زمان خواب کافی برای بچه‌های پیش دبستانی 11 تا 13 ساعت توصیه می‌شود. ) استفاده از چراغ خواب و خنک نگه داشتن اتاق کودک به ایجاد ذهنی آرام در کودکان و جلوگیری از کابوس‌های شبانه کمک می‌کنند.


هنگامی که بچه‌ها کابوس شبانه را تجربه می‌کنند این مسأله آنها را ناراحت و پریشان می‌کند اما رؤیاهای بد پتانسیل‌هایی دارند که به آنها کمک می‌کنند تا احساسات ناخوشایند خود را درباره چیزهای مختلف برون‌ریزی کنند. گاهی اوقات رؤیاها راه بصری مغز درباره مسائلی است که در ذهن ما سنگینی می‌کنند. در صورتی که کودک کابوس شبانه را تجربه کرد، والدین می‌توانند با برخی از تمرین‌های ساده ترس را از کودک خود دور کنند.

نویسنده کتاب بهداشت کودکان، چند راهکار ساده را به والدین توصیه می‌کند: «کودک را به آرامش دعوت کنید و به او اطمینان خاطر بدهید که هیچ خطر واقعی تهدیدش نمی‌کند، کودک تان را به پایان شاد رؤیا تشویق کنید. یعنی به او بگویید این فقط یک رؤیا بوده و واقعیت ندارد.


 سعی کنید با همفکری یکدیگر آنچه را که باعث خواب بد در او شده پیدا کنید و سپس عامل به وجود آورنده را از بین ببرید. از او بخواهید تا رؤیاهایش را در قالب یک تصویر نمایش دهد. اگر کودک در نقاشی هایش تصاویر ترسناکی را کشید و کابوس هایش شدید بود برای مقابله با استرس و رؤیای‌های بد و مهار آن به یک مشاور مراجعه کنید. لازم است، کودکانی که کابوس شبانه سراغ‌شان می‌آید در اتاق خواب شان چراغ خواب با درخشش زیبا قرار دهید تا حس درخشش ستاره‌های آسمان را در فضای اتاق خواب کودک تداعی کند.

داستان‌های شیرین بخوانید و از او بخواهید بعد از اینکه از خواب بیدار شد ترس را به تسخیر در بیاورد. برای کنترل کابوس و مهار رؤیاهای بد، اجازه بدهید کودک عروسک یا پتوی مورد علاقه‌اش را بغل کند و بخوابد. در اتاق را باز بگذارید و از او بپرسید، آیا مسأله نگران‌کننده‌ای در طول روز تجربه کرده است و سعی کنید درباره احساساتش با او  صحبت کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha