شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰

سلامت نیوز:ترس از بیماری‌هایی مانند آلزایمر در ناخودآگاه ما جای گرفته و این ترس هیچ جای تعجب ندارد اما همین ترس دانشمندان را بر آن داشته تا راه‌هایی برای حفظ عملکرد مغز پیدا کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در حالی که هیچ گاه شواهد علمی از جمله مداخله در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی، ورزش و غیره به منظور به تأخیر انداختن زوال عقل وجود ندارد اما اتخاذ رفتار‌های سالم همیشه یک ایده عالی برای حفظ عملکرد مغز به حساب می‌آید. مطالعات جدید نشان می‌دهند بازی‌های تقویت‌کننده حافظه مانند جدول سودوکو، گوش دادن به موسیقی کلاسیک و کار با رایانه توانایی عملکرد شناختی مغز را در دوره میانسالی و سالمندی تقویت می‌کنند. به گزارش «ایران» و به نقل از «تلگراف» با افزایش طول عمر یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش عملکرد مغز تمرین مهارت‌های جدید است. محققان دانشگاه تگزاس می‌گویند: هنگامی که افراد روی مهارت‌های فردی و ذاتی خویش تمرکز می‌کنند از یادگیری مهارت‌های اکتسابی باز می‌مانند اما این بدان معنا نیست که آنها در یادگیری مهارت‌های اکتسابی در میانسالی ناتوان هستند. محققان دانشگاه تگزاس، بیش از 200 بزرگسال بالای 60 سال را به گروه‌های مختلف تقسیم کردند.


 برخی از سالمندان در فعالیت‌های خانوادگی مانند پیک‌نیک‌های گروهی و کنسرت‌های موسیقی کلاسیک شرکت کردند و گروه دیگری از سالمندان کارهای پیچیده تری مانند کار با دوربین دیجیتال و عکاسی با کیفیت بالا را انجام دادند. فعالیت‌های تجویز شده به مدت 15 ساعت در هفته انجام گرفت. بعد از سه ماه مشخص شد، گروهی از سالمندان که وظایف پیچیده‌تری را انجام داده بودند در آزمون حافظه نمره بهتری را کسب کردند. دانشمندان می‌گویند: ذهن، بتدریج با فعالیت‌هایی که به طور منظم انجام می‌شود، سازگار می‌شود بنابراین حفظ عملکرد مغز نیازمند چالش‌های ذهنی تازه برای قوی‌تر شدن مسیرعملکرد آن است.



سالمندان و افراد بالای 50 سال می‌توانند با به‌کار‌گیری برخی روش‌های زیر از آرامش ذهن و تقویت آن بهره‌مند شوند:
از عادت‌های کهنه و همیشگی خود دست بردارید. مغز انسان دارای مکانیسم روتینی است و به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی فیزیکی بدن و انرژی ذهنی راه‌های میانبری را برای انجام هر کاری انجام می‌دهد. برای شکستن این چرخه لازم است مسیر‌هایی را جایگزین این حالت روتین کرده و در انجام کارهای خود به کار ببرید.
با استفاده از آموزش کار با رایانه‌ از کتاب‌های آنلاین بهره بگیرید. البته می‌توانید موسیقی کلاسیک مورد علاقه‌تان را به همراه کتاب‌های نویسندگان مورد علاقه خود دانلود کرده و استفاده کنید. تنها حدود یک درصد از مردم جهان می‌توانند با هر دو دست خود بنویسند و کار کنند. سعی کنید با افزایش سن دستی را که با آن غذا می‌خورید، عوض کنید یا هر چند وقت نام خود را با دست دیگر بنویسید.
چرت زدن‌های کوتاه در روز را فراموش نکنید. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد سلول‌های مغز حدود 60 درصد در خواب، کوچک می‌شوند، این امر اجازه می‌دهد زباله‌های بیوشیمیایی که در طول روز ساخته می‌شوند، هنگام خواب براحتی بیرون رانده شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha