محققان مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برای نخستین بار پس از 3 سال تلاش مستمر موفق به ابداع روش درمانی "‌رفع فوری درد ضایعات مخاطی با استفاده از لیزر به روش NACLT شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، همزمان با هفته پژوهش و در سال نوآوری و شکوفایی پژوهشگران مرکز تحقیقاتی - درمانی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی برای اولین بار در دنیا توانستند با ابداع روشی جدید، از لیزر Co2 به شکلی کاملا متفاوت و به صورت غیر تخریبی تحت عنوان ( NA CLT) در رفع درد ضایعات مخاطی دردناک استفاده کنند.

نتایج این تحقیقات حاکی است که استفاده از یک نوبت درمانی NA CLT در درمان ضایعات مخاطی، می تواند سبب رفع فوری، چشمگیر و پایدار درد این ضایعات شود. بر خلاف کاربردهای کلاسیک لیزر Co2، اجرای روش NA CLT بدون درد بوده و هیچ نیازی به بی حسی موضعی ندارد، ضمن اینکه پس از تابش لیزر هیچ گونه عوارض جانبی مانند تخریب بافتی، زخم یا قرمز مشاهده نشده است.

نخستین گزارش تحقیقاتی که در زمینه استفاده از NA CLT در مرکز لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی انتشار یافت، در مورد بررسی میزان تاثیر NA CLT  در رفع درد و تسریع ترمیم آفت های دهانی بود که نتایج ارائه شده در این گزارش نشان داد استفاده از NA CLT   تاثیر بسزایی در تسکین فوری وچشمگیر درد و نیز تسریع ترمیم آفت های دهانی دارد، بدون اینکه عوارض جانبی قابل مشاهده ای بروز کند.

نتایج اولیه این تحقیقات در کنگره بین المللی Laser Florencc 2006  ارائه شد و پس از تکمیل و پایان این پروژه تحقیقاتی در بیست و هشتمین کنفرانس سالیانه انجمن لیزر پزشکی و جراحی آمریکا ، فلوریدا 2008 ارائه شد.

همچنین یافته های این پژوهش در مجله Laser in Mcdical Scienccs 2008 چاپ انگلستان منتشر شده و افق جدیدی را برای استفاده از این روش در سایر بیماریهای دردناک دهانی گشوده است.

پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دنبال نتایج موفقیت آمیز استفاده از NA CLT در کاهش چشمگیر درد آفت های دهانی، طی یک طرح تحقیقاتی دیگر با همکاری بخش پوست بیمارستان امام خمینی تهران برای نخستین بار در جهان، اثرات یک نوبت درمانی NA CLT را در رفع درد ضایعات دهانی بیماری " پمفیگوس ولگاریس" را مورد ارزیابی قرار دادند که مرحله اول نتایج این طرح تحقیقاتی گویای این نکته است که روش درمانی NA CLT می تواند سبب بهبود درد این ضایعات شود، به طوری که بلافاصله بعد از یک نوبت درمانی  NA CLT بیماران قادر به خوردن و آشامیدن هستند.

این روش نیز کاملا بدون درد بوده و در هنگام NA CLT هیچ گونه نیازی به استفاده از ترکیبات بی حس کننده وجود نداشته و تا به حال درهیچ یک از افراد تحت درمان عوارض جانبی قابل مشاهده از جمله زخم ایجاد نشده است.

مرکز تحقیقاتی لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی همچنین برای نخستین بار در دنیا در حال اجرای طرح "‌استفاده از یک نوبت درمان NA CLT  در کاهش درد آفت های دهانی و تناسلی بیماری بهجت" است که نتایج اولیه این طرح نیز نشان می دهد که بعد از درمان NA CLT ، درد ضایعات آفت دهانی و تناسلی بیماران مبتلا به بهجت بلافاصله به شکل قابل ملاحظه ای و بدون عوارض جانبی قابل مشاهده بر طرف می شود.

بر اساس این گزارش از دیگر پروژه های تحقیقاتی که در این راستا در جهاد دانشگاهی آغاز شده است، استفاده از تکنیک NA CLT در از بین بردن درد موکوزیت دهانی بیماران تحت شیمی درمانی است، چرا که موکوزیت دهانی ضایعات التهابی است که به علت عوارض جانبی شیمی درمانی دردهان ایجاد شده و می تواند درد شدید و ناتوان کنندهای ایجاد کند که موجب اختلال در برنامه درمانی و در برخی موارد موجب توقف درمان وکاهش مدت بقای بیمار شود.

در درمان بیمارانی که از این روش استفاده شده است، درد ضایعات دهانی بلافاصله بر طرف شده ودر مدت کوتاهی ضایعات بهبود یافته اند. این دستاورد حاصل تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران است که تاکنون بر اساس آن 70 بیمار با ضایعات مخاطی ، بدون هیچ عارضه جانبی درمان شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha