سلنیوم یكی از عناصر كمینه است كه خاصیت آنتی اكسیدانی بسیار بالایی دارد. اكسیداسیون منشا بسیاری از بیماری های آسیب زا و پیری است كه سلنیوم می تواند نیرویی معجزه گر در برابر آنها باشد. به همین مكمل های غذایی این ماده امروزه بسیار طرفدار پیدا كرده است.

سلامت نیوز: سلنیوم یكی از عناصر كمینه است كه خاصیت آنتی اكسیدانی بسیار بالایی دارد. اكسیداسیون منشا بسیاری از بیماری های آسیب زا و پیری است كه سلنیوم می تواند نیرویی معجزه گر در برابر آنها باشد. به همین مكمل های غذایی این ماده امروزه بسیار طرفدار پیدا كرده است.

عملكرد و تاثیرات سلنیوم

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ سلنیوم در فعالیت آنزیم های مختلف آنتی اكسیدانی كه در همه قسمت های بدن فعال هستند نقش دارد. این ماده را اساسا می توان یك حامل دانست چرا كه همراه با ویتامین E كه یك آنتی اكسیدان است فعال می شود. تاثیر پیشگیرانه سلنیوم نسبت به انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و آب مروارید جز مهم ترین فواید آن محسوب می شود. همچنین این ماده به درمان آسم نیز كمك می كند.

البته اینها تنها خواص سلنیوم نیست. سلنیوم نقش قابل توجهی در تشكیل پروتئین ها و فعالیت غده تیروئید دارد. همچنین در روند سیستم ایمنی بدن نیز دخیل است. از طرفی سلنیوم عملكرد مثبتی بر مشكلات خلقی و حتی افسردگی دارد. به نظر می رسد همه اندام های بدن از فواید این ماده بهره مند می شوند. 

  نیاز بدن به سلنیوم

نیاز بدن به سلنیوم ناچیز و در حد چند ده میكروگرم است ( هر میكروگرم معادل یك میلیون گرم ). نیاز كودكان 20 تا45 میكروگرم است كه از سن 13 سالگی به 50 میكروگرم می رسد. در مورد بزرگسالان 60 میكروگرم خواهد بود كه در دوران سالمندی به 70 تا 80 میكروگرم خواهد رسید.

منابع غذایی سلنیوم

سلنیوم تقریبا در تمام مواد غذایی به خصوص انواعی با منشا حیوانی مانند گوشت ها، ماهی ها، پنیر و.... وجود دارد. همچنین در بعضی خوراكی های گیاهی از جمله غلات و میوه ها نیز به میزان كمتری یافت می شود. اما میوه های خشك به خصوص گردو سرشار از سلنیوم هستند. 

البته بهترین و غنی ترین منبع غذایی سلنیوم را باید زرده تخم مرغ دانست كه به طور متوسط حاوی 429 میكروگرم از این ماده است.

كمبود سلنیوم و مصرف مكمل ها

آیا در معرض كمبود سلنیوم هستیم؟ در پاسخ این سؤال باید گفت خیر؛ به خصوص اگر فرد تغذیه متعادل داشته باشد. كمبود سلنیوم در افرادی كه مبتلا به بیماری های وخیم گوارشی هستند دیده می شود كه بدن قادر به جذب این عنصر نیست. در افراد سالم به ندرت ممكن است این مشكل دیده شود.

مصرف مكمل های این عنصر نیز به دو دلیل رد می شود: نخست اینكه تحقیقات نشان می دهد مصرف این مكمل ها هیچ فایده ای برای سلامتی ندارد و در مقابله با پیری چندان مؤثر نیست. 

دوم اینكه مصرف خیلی زیاد سلنیوم خطرناك است. در واقع، مقدار سلنیوم بیشتر از 300 میكرو گرم در روز در واقع حالت سمی در بدن به وجود می آورد. به علاوه، مصرف اضافی این ماده در آقایان خطر ابتلا به سرطان پروستات را در پی دارد.

اگر به اندازه كافی تخم مرغ در برنامه غذایی میل كنید و گردو را به عنوان تنقلات در برنامه روزانه بگنجانید، می توانید از نظر تامین این عنصر در بدن آسوده خاطر باشید!

منبع:www.Esante.fr

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha