بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست ایران و دهمین جشنواره توسعه سبز با عنوان «توسعه پایدار و محیط زیست، چالش‌ها و راهکارهای ملی و منطقه‌ای»، با حضور گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سوم اسفند ماه و در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

الزام دیپلماسی زیست محیطی در خاورمیانه

سلامت نیوز:بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست ایران و دهمین جشنواره توسعه سبز با عنوان «توسعه پایدار و محیط زیست، چالش‌ها و راهکارهای ملی و منطقه‌ای»، با حضور گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سوم اسفند ماه و در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
 
آقای گری لوییس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به افزایش جمعیت کره زمین و کمبود منابع طبیعی مثل آب و هوا، گفت:"برای مقابله با شرایط پیش رو دو راه وجود دارد." وی افزود: "راه اول ملامت کشورهای همسایه است و همانطور که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی قربانی این شرایط باشد، از این رو تنها راه پیشِ رو دیپلماسی زیست محیطی خواهد بود."
 
متاسفانه ایران در منطقه ای نیمه خشک که زیست بومی آسیب پذیر دارد، قرار گرفته است و منابع طبیعی محدودی دارد. بنابراین در معرض آسیب های زیست محیطی داخلی و منطقه ای قرار می گیرد.
 
در ادامه این نشست دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تا زمانی که طرز تفکر و جهان بینی انسانها نسبت به حیات و طبیعت عوض نشود، به گونه ای که سیاستمداران و حکمرانان به محیط زیست توجه ویژه کنند و تمام مردم برای بهبود وضعیت محیط زیست تلاش کنند، معضلات و چالش های زیست محیطی برطرف نخواهد شد.
 
به گفته رئیس مجلس، بی توجهی به ساختار طبیعت، بهره برداری بیش از حد از منابع آب در دیگر کشورهای منطقه امروز موجب بروز مشکلاتی در کشور ما و کشورهای همسایه شده است.
 
 
وی با اشاره به بروز ریزگردها در استان های غربی و جنوبی کشور، یادآور شد: اگر چه بخشی از این معضلات مربوط به داخل کشور می شود، اما کشورهای همسایه در بروز گرد و غبار در کشورمان نقش عمده ای دارند، بنابراین بایستی تلاش های دیپلماسی در سطح بین المللی برای رفع این مشکل آغاز شود.
 
دکتر مجید عباسپور، رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران اظهار داشت: " متاسفانه این روزها تخریب محیط زیست و کاهش منابع طبیعی در صدر اخبار جهان قرار دارد." وی با اشاره به اینکه وضعیت ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به نکات زیر اشاره کرد:

طوفان های شن و ریزگردها مهمان های ناخوانده این مرز و بوم هستند
دریاچه ارومیه با سرعت غیرقابل باوری درحال نابودی است
آلودگی هوا در شهرهای مختلف ایران، نفس کشیدن برای هموطنانمان را سخت می کند
تالاب هامون که روزی میزبان گونه های مختلف زیستی بوده، به دلیل خشکسالی بی آب شده است
صدای آب زاینده رود به سختی از زیر پل های اصفهان شنیده می شود
·42 درصد از آب روزدخانه های ایران کم شده است
 
دکتر عباسپور در ادامه افزود: "برای حل این مشکلات ما به همدلی، آگاهی افزایی، استفاده صحیح از دانش و تکنولوژی و مهم تر از همه مدیریت یکپارچه، نیاز داریم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha