پیكر استاد حسین میرشمسی، تنها دارنده نشان درجه یك پژوهش و پدر واكسن ایران، صبح امروز از مقابل منزل استاد، تشییع و در بهشت زهرا(س) به خاك سپرده شد.

استاد میرشمسی از چهره‌های ماندگار علمی كشور كه به واسطه ساخت واكسن‌های مختلف كه به نجات جان میلیون‌ها انسان در كشورهای مختلف دنیا منجر شد و همچنین ارائه ده‌ها مقاله در معتبرترین مجلات علمی دنیا از چهره‌های علمی شناخته شده كشور در عرصه بهداشت جهانی به شمار می‌رود، امروز همزمان با هفته پژوهش و ایام تكریم پژوهشگران و اهل علم در حلقه‌ای از محققان و تلاشگران عرصه علم و پژوهش كشور به ویژه شاگردان و همكارانش بدرقه شد.

مدیران فعلی و سابق موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی و انستیتو پاستور ایران كه اغلب از شاگردان و همكاران استاد بودند و همچنین رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از عالی‌ترین مسوولان حاضر در مراسم تشییع این چهره برجسته علمی و بهداشتی كشور بودند كه به تعبیر وزیر بهداشت، خدماتی فراموش نشدنی در ایمن‌سازی كودكان و زنان و تلاش او در توانمندسازی كشورمان در عرصه تولید واكسن و دارو داشته و حیات پربركت خویش را با خدمت صادقانه به مردم این مرز و بوم جاودانه ساخت.

پیكر این چهره برجسته و خدوم عرصه علمی و سلامت كشور در حالی تشییع شد كه متاسفانه از مسؤولان عالی علمی و بهداشت و درمان كشور كسی در مراسم حضور نداشت.

مراسم یادبود استاد میرشمسی نیز عصر سه‌شنبه 26 آذرماه از ساعت 15 تا 16 و 30 دقیقه در مسجد جامع شهرك غرب(قدس) تهران برگزار می‌شود. موسسه تحقیقات واكسن و سرم‌سازی رازی و انستیتو پاستور ایران نیز مراسم و برنامه‌هایی را برای بزرگداشت استاد تدارك دیده‌اند.

دكتر محمد تقی‌خانی، رییس اسبق انستیتو پاستور ایران در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اظهار كرد: استاد میرشمسی برای همه ما یك پدر و استاد بسیار شایسته بود كه حقی بزرگ نه فقط به گردن ملت ایران كه به گردن تمام بشریت دارد. واكسن‌هایی كه توسط استاد ساخته شد جان میلیون‌ها نفر را در دنیا نجات داد و علاوه بر آن صدها شاگرد تربیت كرد كه در سراسر دنیا به خدمت مشغولند و در هیچ انستیتو پاستوری نیست كه یكی از شاگردان استاد فعالیت نكند.

استاد حسین میرشمسی از بنیانگذاران بیوتكنولوژی و چهره های ماندگار علمی کشور بعد از ظهر شنبه، 23 آذرماه در سن 92 سالگی در تهران درگذشت.

استاد میرشمسی، بنیانگذار تولید واکسن به خصوص واکسن‌های انسانی در موسسه رازی بود و به همین دلیل از ایشان به عنوان «پدر واكسن ایران» یاد می‌شود.

در پی درگذشت استاد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم با ارسال پیامی ضمن تسلیت فقدان ایشان به همه خدمتگزاران عرصه سلامت و جامعه بین المللی تصریح كرد: «این مرد بزرگ حیات پربركت خویش را با خدمت صادقانه به مردم این مرز و بوم جاودانه ساخت.

دكتر لنكرانی در ادامه این پیام با بیان این مطلب كه خدمات مرحوم دكتر میرشمسی در ایمن‌سازی كودكان و زنان و تلاش او در توانمندسازی كشورمان در عرصه تولید واكسن و دارو هرگز از یاد نمی‌رود، افزوده است: «بی شك این شخصیت ممتاز به عنوان تنها دارنده نشان درجه اول پژوهش، مصداق بارزی از توام سازی تلاش مجدانه علمی با خدمت رسانی خالصانه به محرومان است.»

گفتنی است، زنده‌یاد دكتر حسین میرشمسی در سال 1295 در اصفهان به دنیا آمد و تا پایان دبیرستان در همان شهر تحصیل کرد و سپس وارد دانشگاه تهران شد و مدرک دکتری دام پزشکی گرفت.

دکتر میرشمسی پس از مدتی کار در موسسه سرم سازی رازی، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و موفق به كسب دیپلم تخصصی در رشته میکروب شناسی، ایمنی شناسی و سرم شناسی از انستیتو پاستور پاریس و دکتری دام پزشکی از دانشگاه پاریس شد.

وی چند سال بعد دو مدرک ویروس شناسی خود را از مؤسسات تحقیقاتی لندن و نیویورک دریافت کرد.

در اواخر دهه 1330 و پس از تولید انبوه واكسن های ضد دیفتری، كزاز و سیاه سرفه، دكتر میرشمسی عزم خود را برای توسعه ویروس شناسی در ایران جزم كرد.

دکتر میرشمسی كه پس از بازگشت به ایران معاون واحد تولید واکسن های پزشکی انستیتو رازی شد، از اواسط سال 1348 به تولید واكسن ضد سرخك در موسسه رازی پرداخت و از سال 1352 پژوهش در زمینه تولید واكسن ضد فلج اطفال را هم آغاز كرد و با تولید انبوه این واكسن نقش بی بدیلی را در ریشه كنی فلج اطفال در كشور ایفا كرد.

دكتر میرشمسی در ادامه خدمت خود در سال‌های 1365 و 1366 به تولید دو واكسن جدید ضد اوریون و ضد سرخجه نیز توفیق یافت.

نسل های بسیاری سلامتی خود را مرهون برنامه های واكسیناسیونی می دانند كه با تكیه بر تولیدات میرشمسی و به رایگان در اختیار مردم قرار می گرفتند.

دكتر میرشمسی در سال 1374 پس از 54 سال خدمت صادقانه در زمینه‌های علمی و پژوهشی، لوح تقدیر و نشان درجه اول پژوهشی را از دست رئیس جمهور وقت دریافت كرد. كنگره بیوتكنولوژی در سال های بعد با نام او و با بزرگداشت وی برگزار شد.

وی در سال های اخیر به عنوان یكی از چهره های برجسته علمی در همایش چهره‌های ماندگار تقدیر شد. در سال 1381 دكتر عارف معاون اول رئیس جمهور، ضمن تقدیر از وی، آزمایشگاه‌های زیست شناسی پژوهشكده بیوتكنولوژی كشاورزی را به نام او ثبت كرد.

همكاری با مؤسسه واكسن سازی پیونگ یانگ به عنوان مشاور یونیسف، طی دوره تهیه واكسن ضد سرخك در دانشگاه بایلور امریكا، تدریس ویروس شناسی عمومی به عنوان استاد مدعو دانشكده دام پزشكی دانشگاه تهران، عضویت پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و فرهنگستان علوم جهان سوم و دریافت جایزه دوم پژوهش جشنواره خوارزمی از جمله سوابق و تلاش‌های علمی استاد است.

وی مولف 112 مقاله علمی تخصصی به زبان های فرانسه و انگلیسی و آثار علمی متعدد از جمله كتاب‌های ویروس شناسی و اصول ایمنی شناسی ( جایزه بهترین كتاب سال) و پیشگیری و درمان با واكسن و سرم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha