معاون برنامه ریزی اداره کل دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در راستای کاهش قیمت داروهای خارجی در ایران، دولت سیاست واردات موازی دارو را در پیش گرفته است تا انحصار از بازار دارو خارج شود، اظهار داشت: امروز هر کسی که توان فروش داروی وارداتی با قیمت کمتر در یک بازار رقابتی و سالم را داشته باشد، می‌تواند آن را به بازار عرضه کند.

سلامت نیوز: معاون برنامه ریزی اداره کل دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در راستای کاهش قیمت داروهای خارجی در ایران، دولت سیاست واردات موازی دارو را در پیش گرفته است تا انحصار از بازار دارو خارج شود، اظهار داشت: امروز هر کسی که توان فروش داروی وارداتی با قیمت کمتر در یک بازار رقابتی و سالم را داشته باشد، می‌تواند آن را به بازار عرضه کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، فرزاد پیرویان گفت: پیش بینی می‌کنیم که با این رویه که از یک سال گذشته آغاز شده است ۱۰۵ میلیون یورو صرفه جویی در زمینه واردات دارو داشته باشیم.

وی واردات ۲۰۶ قلم دارو را ۴۹۵ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: این واردات به ۳۹۰ میلیون یورو کاهش یافته است و در واقع می‌توان گفت کاهش قیمت در این زمینه به خوبی قابل مشاهده است.

معاون برنامه ریزی اداره کل غذا و دارو افزود: پیشترقیمت داروهای ضد سرطان هشت میلیون تومان بود اما با اجرای این سیاست، قیمت آن به پنج میلیون تومان کاهش یافته است و حتی یک نوع داروی چشمی با ۵۰ درصد کاهش روبه رو شده است.

وی گفت: در یک قلم دارو نیز با ۹۸ درصد کاهش قیمت مواجه شدیم به طوری که قیمت آن از ۱۹۰ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسید.

پیرویان در ادامه به روند نزولی واردات داروهای مطرح خارجی به ایران از مهرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: با سیاست‌های اتخاذ شده واردات داروهای خارجی مطرح (برندهای خاص) که مشابه داخلی دارند در کشور روند نزولی پیدا کرده است.

وی افزود: این مسئله به معنی ایجاد مشکل در آینده برای مردم در تامین دارو نیست بلکه برای حمایت از تولید داخلی چنین سیاستی در پیش گرفته شده است و مردم اطمینان داشته باشند که مذاکرات هسته‌ای به هر سمتی که حرکت کند دیگر در ایران با مشکل تامین دارو مواجه نخواهیم شد.

 تعطیلی ۸۰ درصد صنعت دارو در صورت توانمند نشدن فضای رقابتیغلامحسین مهر علیان مدرس دانشگاه در حوزه اقتصاد دارو تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد صنایع دارویی کشور در صورت عدم حفظ و توانمند سازی فضای رقابتی دارویی، تعطیل می‌شود چرا که آینده کشور‌ها به سمت جهانی و منطقه‌ای شدن پیش می‌رود و اگر می‌خواهیم صنعت پایدار داروسازی داشته باشیم باید در حفظ و توانمند سازی فضای رقابت دارویی تلاش کنیم.

مهر علیان، افزود: اگر ما بخواهیم صنعت دارویی را به یک صنعت پایدار تبدیل کنیم باید حتما توانمندسازی رقابتی شدن را حداقل با بازارهای منطقه حفظ کنیم در غیر این صورت در آینده‌ای نه چندان دور، بخش عظیمی از تولیدات صنایع دارویی تعطیل می‌شود.

وی، داشتن برنامه ۳۰ تا ۵۰ ساله برای صنعت دارویی کشور را از جمله راه‌های توانمندسازی این صنعت در کشور عنوان کرد.

سهم صنعت دارو در حوزه فناوری و تولید علم تقریبا صفر استمهرعلیان افزود: مطالعات نشان می‌دهد که در داخل کشور تولید علم و دانش در عرصه دارو سازی نداریم. ضمن اینکه باید علم و دانش حوزه دارو را هم به روز کنیم. آینده خوبی برای صنعت دارویی کشور دیده نمی‌شود چرا که سهم این صنعت در حوزه فناوری و تولید علم تقریبا صفر است.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که ما مصرف کننده تولیدات صنعت دارویی کشورهای دیگر بوده‌ایم و این موضوع باعث شده است که صنعت دارویی ما به توانمندسازی‌های لازم برای تولید علم نرسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha