تحقیق در موش ها نشان می دهد که درمان بیماری هموفیلی و احتمالا سایر بیماری های ارثی، بر روی جنین درون رحم امکان پذیر است و بدین ترتیب موفقیت درمان اینگونه بیماری ها بعد از تولد بیشتر می شود.

سلامت نیوز: تحقیق در موش ها نشان می دهد که درمان بیماری هموفیلی و احتمالا سایر بیماری های ارثی، بر روی جنین درون رحم امکان پذیر است و بدین ترتیب موفقیت درمان اینگونه بیماری ها بعد از تولد بیشتر می شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، در بیماری هموفیلی، جهش های ژنتیکی موجب فقدان پروتئین های لخته خون می شود. متداول ترین نوع این بیماری ناشی از فقدان فاکتور هشت انعقاد خون است. افرادی که با این اختلال متولد می شوند، می توانند با تزریق فاکتور هشت تحت درمان باشند، اما سیستم ایمنی حدود یک پنجم این بیماران آنتی بادی هایی را تولید می کند که مانع از عملکرد موثر پروتئین می شود.

یک تیم تحقیق فرانسوی در موسسه INSERM، بخش هایی از فاکتور هشت را به پروتئین دیگری متصل کردند تا امکان انتقال آن از طریق جفت بین مادر و جنین فراهم شود تا بدین ترتیب مشاهده کنند که آیا امکان ایجاد تفاوت در این واکنش ایمنی از درون رحم مادر وجود دارد یا نه. سپس این گروه، این پروئتین را بین موش های حامله فاقد فاکتور هشت تقسیم کردند. سایر موش ها تحت هیچ درمانی قرار نگرفتند.

زمانیکه بچه موش ها به دنیا آمدند، تیم تحقیق تمامی نوزادان متولدشده را با درمان فاکتور هشت تحت مداوا قرار دادند. موش های درمان شده در داخل رحم به مراتب مقاومت پروتئینی بیشتری داشتند؛ به طور میانگین سیستم ایمنی آنها در مقایسه با موش های تحت کنترل، 80 درصد آنتی بادی کمتری تولید می کرد.

«سینگ سینگ وی»، متخصص بیماری های عفونی در مرکز پزشکی واقع در اوهایو، عنوان می کند که هنوز امکان درمان این نوع بیماری ها در دوران جنینی فراهم نیست.

به گفته وی، مطالعه نشان می دهد که این شیوه در موش ها موفق عمل کرده است، اما هنوز معلوم نیست که آیا درمان موثری هم برای انسان ها هست یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha