شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 140996

سلامت نیوز:دکتر فرهاد رجب پور مدیر آموزش و پژوهش بنیاد دیابت گفت: یکی از عوارض مهم دیابت در حاملگی تولد نوزادانی با وزن زیاد و بیش از 4000 گرم می باشد. این عارضه می تواند منجر به مشکلات زایمانی متعدد شود و به علت افزایش بافت چربی جنین ایجاد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت؛عواملی مانند سطح بالای قند خون مادر، افزایش وزن زیاد مادر، سابقه زایمان نوزادانی با وزن زیاد و نیاز به انسولین بیش از 80 واحد در روز در یک مادر دیابتی در تولد نوزادان با وزن بالا نقش دارند. مشکل دیگر افت قند خون (هیپوگلیسمی) در نوزادان مادران دیابتی می باشد. افت قند خون در نوزادان زمانی اطلاق می شود که قند خون به کمتراز 35mg/dl  در نوزادان برسد و این خطر در چند ساعت اول پس از تولد می باشد.

این عارضه در 25 تا 40 درصد نوزادان مادران دیابتی رخ می دهد و کنترل نامناسب قند خون مادر و بالا بودن سطح انسولین مادر در ایجاد آن نقش دارند. زردی عارضه دیگری است که در نوزادان مادران دیابتی شایع تر بوده و در 20 تا 25 درصد موارد دیده می شود.

نکته مهم این است که دیابت علاوه بر ایجاد عوارض کوتاه مدت منجر به ایجاد عوارض دراز مدت هم مانند چاقی دوران کودکی، نقایص عصبی و روانی، افزایش میزان بروز دیابت در کودکان آن ها در آینده خواهد شد. در شرایط ایده آل مراقبت زنان مبتلا به دیابت نوع یک و دو باید قبل از حاملگی آغاز شود.

کنترل دقیق قند خون قبل و در مراحل اولیه حاملگی می تواند میزان اختلالات ساختمانی را کاهش دهد. در ویزیت قبل از حاملگی مناسب بودن وضعیت مادر برای بارداری باید ارزیابی شود. شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی کامل از نظر وضعیت عروقی لازم است تست های کلیوی، نوار قلب و مشاور چشم  از اقدامات ضروری قبل از حاملگی است. نکته مهم این است که قبل از باردار شدن سطح گلوکز خون مادر باید به حد مطلوب برسد. 

درمان با رژیم غذایی اساس درمان دیابت در حاملگی است توصیه می شود جهت تامین نیازهای دوران حاملگی kcal 400-300 (کیلوکالری) اضافی در روز استفاده شود که البته این افزایش دریافت کالری بستگی به سن مادر دارد بطوریکه هر چقدر مادر کم وزن تر باشد به افزایش دریافت کالری بیشتری نیاز دارد. هر چند دوران بارداری زمان مناسبی برای کاهش وزن نیست اما زنان چاق مبتلا به دیابت نوع دو یا دیابت حاملگی نباید بیش از 7 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنند.

کربوهیدرات ها باید 40 تا 45 درصد کل کالری دوران حاملگی را تشکیل دهند چربی ها را می توان تا 40 درصد کل کالری دریافتی افزایش داد. چربی های اشباع شده باید حداکثر یک چهارم کل کالری حاصل از چربی را تشکیل دهند. مقدار مجاز پروتئین دوران حاملگی 60 گرم در روز است که 12 تا 20 درصد کل کالری دیابتی را شامل می شود.

زنان مبتلا به دیابت نوع یک باید حداقل 2 وعده غذایی سبک طی روز مصرف کنند. زنان مبتلا به دیابت نوع دو با دیابت حاملگی فقط باید یک وعده غذایی سبک بیش از خواب مصرف کنند. شیرین کننده های مصنوعی در دوران حاملگی بی خطر هستند اما توصیه خاصی در مورد میزان مصرف آن ها وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha