شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 141009

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، لبنیات محلی آلوده را عامل اصلی انتقال تب مالت به انسان دانست و گفت: به افراد توصیه می‌شود از مصرف مواد لبنی محلی به شدت خودداری کنند.

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، لبنیات محلی آلوده را عامل اصلی انتقال تب مالت به انسان دانست و گفت: به افراد توصیه می‌شود از مصرف مواد لبنی محلی به شدت خودداری کنند. 

دکتر فیض الله منصوری در گفت‌و‌گو با آنا گفت: تب مالت از راه‌های مختلفی به انسان منتقل می‌شود اما عمده‌ترین آن استفاده از لبنیات محلی است که از دام آلوده یا شیر نجوشیده تهیه شده‌ باشد. برای تهیه لبنیات باید در ابتدا شیر را به خوبی جوشاند زیرا در غیر این صورت می‌تواند بیماری‌زا باشد.

وی افزود: متاسفانه برخی از افراد از شیرآغوز حیوانات مواد لبنی تهیه می‌کنند که متاسفانه شیر آغوز بیشترین میزان آلودگی را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه تب مالت معمولا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود عنوان کرد: عمده‌ترین راه انتقال این بیماری از دام آلوده به انسان است که عوامل بیماری‌زا از طریق تنفس، خاک مرطوب آلوده شده توسط دام، ترشحات حیوان و ... به انسان منتقل می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با توجه به علائم بیماری گفت: تب مالت موجب بروز علائمی مانند تب، لرز، تعریق بسیار فراوان، درد‌های عضلانی، ضعف، بی‌حالی، سردرد، دردهای مفصلی، کمر درد، افسردگی و ... می‌شود.

منصوری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: به دامداران و قصابان توصیه می‌شود به هیچ عنوان چاقو و ابزار کار خود را که مکررا با دام در تماس است را در دهان خود قرار ندهند و هم‌چنین توجه داشته باشند در هنگام تماس با دام دچار هیچ گونه جراحتی نشده باشند زیرا در غیر این صورت بیماری به راحتی به آنها سرایت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این دسته از بیماران باید به مدت 2 ماه تحت درمان قرار بگیرند گفت: در بیش از 90 درصد موارد این بیماران با طی کردن دوره درمان بهبود می‌یابند اما در کم‌تر از 10 درصد ممکن است بیماری بعد از 6 ماه تا 2 سال مجدد عود کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پایان خاطرنشان کرد: در کشورهای صنعتی شیوع این بیماری در مردان بیش از زنان است اما در کشور ما چون زنان پا به پای مردان در روستا‌ها کار می‌کنند بنابراین بروز این بیماری در هر دو جمعیت یکسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha