سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 14101

بسیاری از زنان راجع به تغییرات خلقی خود در چرخه قاعدگی اشاره می کنند .

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،بین 3 تا 9 %  از زنان در سن باروری تجربه اختلال خلقی قبل از قاعدگی مشاهده شده که اغلب با علائم افسردگی شدید همراه است. به راستی چگونه این تغییرات خلقی به وقوع می پیوندد . آیا تغییرات فصل و یا فعالیت بر این روند تغییر موثر است.
چرخه تغییرات خلق و خو بر اساس فصل
 بسیاری از زنانی که تحت مطالعه اختلالات خلقی قبل از قاعدگی هستند معتقدبودند که احساس آنها در تابستان بهتر از زمستان است و تغییرات خلقی آن ها در زمستان با شدت بیشتری همراه است. علاوه بر این که نور و روشنایی می تواند خلق و خو و روحیه را تحت تاثیر قرار دهد باید گفت که در تابستان زنان بیشتر می توانند بیرون روند و یا به انجام تمرینات بدنی بپردازند و همین ورزش کمک بزرگی به تعدیل تغییرات هورمونی و به تبع آن تغییرات خلقی می کند. افرادی که دچار تغییرات خلقی در فصل های مختلف سال می شوند ، چنین وضعیت را در 24 ساعت شبانه روز نیز ممکن است تجربه کنند. نوسانات استروژن و پروژسترون نیز در طول 24 ساعت شبانه روز مشاهده شده است. تمام این نوسانات  و تغییرات کافی است تا تغییرات خلقی بدتر شده و علائم اختلال روحی قبل از قاعدگی بدتر شود و این بستگی به هر زن و میزان حساسیت او به استروژن و پروژسترون دارد.
اختلال خلقی قبل از قاعدگی و یا افسردگی واقعی
قبل از اینکه به این نتیجه برسید که آیا تغییرات خلق و خو مربوط به چرخه قاعدگی است و یا افسردگی، بهتر است به مدت سه ماه ، تاریخ تغییر روحی خود را یادداشت کنید. بهتر است تقویمی از زمان شادی، ناراحتی، خستگی، عصبانیت، برافروختگی، بیزاری، کسلی و ...... تهیه کنید. البته دقت کنید که این تقویم برگ برگ باشد وبعدها باعث نشود که با رجوع به آن تصور کنید که مثلا امروز باید شاد باشم و یا غمگین . زیرا چنین القایی ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید هنگام یادداشت برداری توجهی به وقوع آن با توجه به چرخه قاعدگی نکنید. زیرا بعدا  می توانید چنین محاسبه ای را انجام دهید ، مهم این است که واقعا آنچه احساس می کنید ، بدون هیچ گونه القا و یا پیش بینی یادداشت کنید.
چگونه می توانید درمان کنید؟
 آیا اصلا نیازی به درمان است. سوالات زیر را در نظر بگیرید:
1-     آیا در این زمانها فقط تندخو می شوید و یا درگیری شدیدی بین شما وهمسر و فرزندتان رخ می دهد؟
2-    آیا در این زمانها احساس می کنید که از زندگی خانوادگی و شغلی خود لذت نمی برید؟
3-    آیا اختلال شدیدی در عملکرد شما، رژیم غذایی و یا الگوی خواب شما به وقوع می پیوندد؟
4-    آیا فوق العاده مضطرب می شوید و یا از خودتان انتقاد می کنید؟
5-     آیا در این زمان تفکرات بیمار گونه ای مثل مرگ و یا تقاضای مرگ می کنید؟
اگر پاسخ شما به اغلب این سوالات به خصوص آخرین سوال مثبت است ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
 درمان اختلالات خلقی قبل از قاعدگی در زمستان:
در این مورد روش های مختلفی برای درمان وجود دارد. از درمان جعبه نوری و رفتار درمانی تا مصرف داروهای ضد افسردگی و اضطراب و یا داروی ضد بارداری.
داروهای ضد افسردگی
به بعضی از زنان داروی SSRIs   داده می شود که باید درست قبل از شروع قاعدگی مصرف شود. این درمان درست از روز 14 چرخه قاعدگی شروع می شود و با شروع خونریزی متوقف می گردد.
رفتار درمانی:
 در این روش شیوه مدیریت و کنترل افسردگی و تغییرات خلقی وابسته به چرخه قاعدگی آموزش داده می شود. مثلا عدم انجام کارهای سخت در این زمانها و یا برنامه ماساژ و کلاس یوگا در این برهه زمانی توصیه می شود. در ضمن لیستی از کارها و چیزهایی که واقعا از آنها لذت می برید را باید تهیه کرده و قبل از موعد آن ها را انجام دهید. فعالیت هایی مثل کتاب خواندن  ، گوش دادن به موسیقی و یا انجام ورزشهای خاصی مثل دویدن و یا نقاشی......

درمان جعبه نوری:
این روش درمان جدید با تقلید از نور طبیعی باعث تغییر بیوشیمیایی در مغز و بهبود خلق و خو می شود. گفته  می شود که این روش باعث افزایش سطح ملاتونین می شود . زیرا این ماده در زنانی که دچار اختلال خلقی قبل از قاعدگی می شوند غیر نرمال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha