یک کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با بیان اینکه:« عده ای بر این عقیده هستند که در بحث کشاورزی به دلیل کمبود مواد غذایی باید به تولید محصولات GMO در کشور روی آوریم» به هدر رفت 60 درصد محصولات کشاورزی اشاره کرد و خاطرنشان کرد:« آیا این بهتر است که ما وارد سرمایه گذاری بر روی تولیداتی شویم که هنوز اثرات آن مشخص نیست یا بهتر است جلوی هدررفت تولیدات کشاورزی و دامی را بگیریم؟»

سرمایه گذاری روی محصولات دستکاری شده ژننتیک یا جلوگیری از هدر رفتن تولیدات کشاورزی

سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد اقتصاد انرژی با بیان اینکه:« عده ای بر این عقیده هستند که در بحث کشاورزی به دلیل کمبود مواد غذایی باید به تولید محصولات GMO در کشور روی آوریم» به هدر رفت 60 درصد محصولات کشاورزی اشاره کرد و خاطرنشان کرد:« آیا این بهتر است که ما وارد سرمایه گذاری بر روی تولیداتی شویم که هنوز اثرات آن مشخص نیست یا بهتر است جلوی هدررفت تولیدات کشاورزی و دامی را بگیریم؟»


ژما جواهری پور مشاور آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست و کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،درباره محصولاتی که دستکاری ژنتیکی شده،گفت:«در بحث سرمایه گذاری بر روی تحقیقات دانشگاهی راجع به این محصولات و تولید آن به صورت پایلوت هیچ مشکلی نداریم و معتقدیم باید بر روی تحقیقات پیرامون این محصولات سرمایه گذری شود. کشور ما جزء کشورهای پیشرو در سرمایه گذاری بر روی محصولات GMO است و لازم است بیشتر از این برروی پژوهش راجع به این محصولات سرمایه گذاری شود چون علم روز دنیاست».


وی تاکید کرد:« اگر قرار است تولید این محصولات به مرحله تجاری سازی برسد و بخواهیم به صورت گسترده از آن در کشور استفاده کنیم باید حتما مورد به مورد این محصولات که شامل بسیاری از مواد غذایی و داروهاست مراحل آزمایشگاهی را گذرانده و تاییدیه های آزمایشگاهی را داشته باشد.لازم است اثرات این محصولات برروی سلامتی انسان در درازمدت آزمایش شود همچنین اثراتی که بر روی خاک،آب و هوا، گیاهان هم نوع خود و یا اثراتش بر روی جانورانی که از گیاهان دستکاری ژنتیکی شده استفاده می کنند آزمایش شود».


نمی توانیم بر روی همه محصولات GMO مهر تایید بزنیم
وی با بیان اینکه نمی توانیم بر روی همه این محصولات مهر تایید بزنیم؛خاطرنشان کرد:« به صورت کلان نه می توان همه محصولاتی که دستکاری ژنتیکی شده اند را تایید کرد و نه می توان رد کرد. باید مورد به مورد هرماده غذایی به صورت جداگانه ای بررسی شود و اگر تاییدیه گرفت مجوز تولید اولیه داشته باشد و بعد که نمونه های آزمایشگای آن تولید شد؛ به تولید انبوه برسد».


کارشناس ارشد اقتصاد انرژی  تاکید کرد:« در بسیاری از موارد آزمایش هایی بر روی محصولات GMO انجام شده که نتایج خوبی نداشته است لذا باید حواسمان باشد این محصولات کاملا شناخته شده نیستند و همه دنیا هم همین نظر را دارند که از تمام تاثیرات این محصولات اطلاعی ندارند و بنابراین بر روی چیزی که نمی دانیم نباید برای تولید صد در صد سرمایه گذاری داشته باشیم».


60 درصد تولیدات کشاورزی به هدر می رود
جواهری پور گفت:« عده ای بر این عقیده هستند که در بحث کشاورزی به دلیل کمبود مواد غذایی باید به تولید این محصولات در کشور روی آوریم و به این ترتیب می توانیم گرسنگی را برطرف کنیم؛اما من یک مشکل بزرگ در این بحث می بینم اینکه ِپرت و هدررفت مواد کشاورزی درایران بسیار زیاد است به طوری که چیزی حدود 60 درصد در مرحله کاشت و داشت و نگهداشت گندم ِپرت داریم این مسئله در مورد سایر محصولات غذایی نیز صدق می کند.لذا باید بیاییم ضربه اقتصادی را که از هدررفت مواد غذایی در کشور دریافت می کنیم محاسبه کنیم و ببینیم به لحاظ اقتصادی چقدر از خارج شدن این مقدار مواد غذایی ضرر می کنیم؟»


وی در ادامه افزود:« اگر قرار است بر روی تولید محصولات GMO سرمایه گذاری کنیم به صرفه هست که در چه غالبی سرمایه گذاری امان را انجام دهیم؟ آیا این بهتر است که ما وارد سرمایه گذاری بر روی تولیداتی شویم که هنوز اثرات آن مشخص نیست یا بهتر است جلوی هدررفت تولیدات کشاورزی و دامی را بگیریم؟ چقدر الان نیاز داریم که حتما به سمت کاشت این محصولات برویم ؟سپس باید محصول به محصول این مسئله را بررسی کنیم. اگر قرار است گندم تولید کنیم چقدر و با چه توجیه اقتصادی این کار را می کنیم؟ باید همه این مسائل شفاف شود. اگر پاسخ قانع کننده ای داشت و توانست جامعه اقتصادی،کشاورزی و جامعه محیط زیستی کشور را توجیه کند آن موقع ما موظفیم از تولید این محصولات حمایت کنیم».


جواهری پور با اشاره به جلسه ای که با یکی از نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی در مورد تولید محصولات GMO در کشور داشته عنوان کرد:« از این نماینده پرسیدم آیا تا بحال این محصولات را در کشور کشت کرده ایم که پاسخ دادند خیر زمین هایی را در کشور کشت نکرده ایم.»


وی افزود:«هنوز با تمام تحقیقاتی که انجام می دهم نتوانسته ام به منابع و ماخذ قابل اتکایی دست پیدا کنم که ورود ما را به این مارکت و بازار توجیه کند».


آزمایشی که از اثرات نامطلوب برخی از محصولات GMO پرده برداشت
این کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در پاسخ به اینکه آزمایش برروی کدام دسته از محصولات GMO نتایج خوبی نداشته است؛گفت:« آزمایشی در فرانسه روی موش های آزمایشگاهی انجام شده که رفرنس آن اینطور مطرح می کند که محصولات غذایی GMO که به موش ها داده شده است تا 30 روز اول بر روی موش های اثری نداشته است اما بعد از 90 روز تاثیر نامطلوب داشته است.این یک مورد است از چند مورد مواد غذایی که می خواهد وارد چرخه غذایی ما شود. اما اینکه واقعا طول مدت این آزمایشات چقدر باید باشد،چه نوع ماده غذایی به چه نمونه آزمایشگاهی باید داده شود مسائلی است که باید روشن شود».


وی تاکید کرد:« هر محصولی باید به صورت جداگانه آزمایش های مفصلی برروی آن انجام شود و سرتیفیکیت هایی(Certificate ) هم که ما می دهیم باید سرتیفیکیت هایی باشه که در قیاس با محصولات کشاورزی خودمان داده می شود. ما نمونه های ژنتیکی خیلی خوبی در کشور داریم. خطری دیگری که ممکن است محصولات GMO داشته باشد این است که ما کدهای ژنتیکی خوب نمونه های گیاهی امان را از دست بدهیم همانطوری که در امریکا تقریبا می شود گفت ذرت بدون دستکاری ژنتیکی در این کشور دیگر موجود نیست که خیلی بد است .ما داریم وارد دنیایی می شویم که بسیاری از نمونه های کدهای ژنتیکی خودمان را کنار می گذاریم و برای آن جایگزین می گذاریم آیا این به صرفه است؟ این چیزهایی است که دنیای علم باید به آن پاسخ دهد».


لزوم برچسب گذاری بر روی محصولات GMO
وی بر لزوم برچسب گذاری بر روی محصولات GMO تاکید کرد و گفت:« مردم باید حق انتخاب داشته باشند که از کدام نوع محصول استفاده کنند و باید به اندازه کافی به آنها در مورد این محصولات آگاهی داده شود همانطوری که در مورد روغن پالم در لبنیات اتفاق افتاد وزمانی که این مسئله مطرح شد بسیاری از مردم دیگر شیر پرچرب نمی خریدند».


واردات محصولات دستکاری شده ژنتیک به کشور صحت دارد؟
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عده ای نگران واردات این محصولات هستند بدون اینکه برچسب گذاری شده باشند آیا چنین چیزی می تواند صحت داشته باشد؛گفت:«متاسفانه هنوز آزمایشگاه های گمرک کشورمان آزمایشگاه هایی نیست که در آن روی محصولات لیبل بخورد که آیا محصول ارگانیک است یا معمولی یا دستکاری ژنتیکی شده است که بسیار خطرناک است. محصولات باید به صورت کددار وارد کشور شود و قابل دتک شدن باشند. بنابراین اینکه این محصولات وارد  کشورمان می شود یا نه نقل قول های متفاوتی در این رابطه است. خیلی ها ورود این محصولات راتایید و خیلی ها هم تکذیب می کنند و گمرک اعلام می کند آزمایش این محصولات به ما ارتباطی ندارد و واقعا در حوزه مسئولیت آنها نیست».


قانون به صورت شفاف اجرا می شود؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: «تا وقتی که قانون به صورت شفاف در مورد محصولات GMO اجرا نشود چنین نقل قول هایی را از افراد مختلف می شنویم. قبل از هرچیز باید خودمان را ملزم به رعایت قانون و موارد قانونی که خودمان وضع کرده ایم بکنیم که بحث لیبل گذاری یکی از این مسائل است.امیدوارم همه به بحث های علمی گردن نهیم و در مورد هر دستاورد علمی متعصبانه برخورد نکنیم نتیجه علمی هرچیزی که باشد باید همه آن را بپذیریم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha