یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
کد خبر: 141044

نظافت خانه، مرتب کردن لباس‌های شسته، تمیز کردن در و پنجره و آشپزخانه از جمله امور مربوط به خانه‌داری است که برخی از زنان امروزی از زیر بار این مسئولیت‌ فرار می‌کنند. شاید اگر زنان از خواص درمانی غیر منتظره کارهای خانه آگاهی داشتند، شانس مردان برای متقاعد کردن آنها برای ازدواج نیز افزایش پیدا می‌کرد و آنها به این بهانه از زیر بار مسئولیت‌های خانه فرار نمی‌کردند. اگرچه این عبارت طنز‌آمیز به نظر می‌رسد اما خانه‌داری به حفظ سلامت زنان کمک می‌کند.

سلامت نیوز:نظافت خانه، مرتب کردن لباس‌های شسته، تمیز کردن در و پنجره و آشپزخانه از جمله امور مربوط به خانه‌داری است که  برخی از زنان امروزی از زیر بار این مسئولیت‌ فرار می‌کنند. شاید اگر زنان از خواص درمانی غیر منتظره کارهای خانه آگاهی داشتند، شانس مردان برای متقاعد کردن آنها برای ازدواج نیز افزایش پیدا می‌کرد و آنها به این بهانه از زیر بار مسئولیت‌های خانه فرار نمی‌کردند. اگرچه این عبارت طنز‌آمیز به نظر می‌رسد اما خانه‌داری به حفظ سلامت زنان کمک می‌کند.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،کارهای خانه مسأله‌ای است که موجب ناراحتی بسیاری از زنان می‌شود و چه بسا ممکن است منبع درگیری اعضای خانواده نیز باشد اما تحقیقات جدید ارتباط بین افزایش میزان بروز چاقی در زنان و کاهش میزان انرژی مورد استفاده برای انجام کارهای خانه را نشان می‌دهد. بر اساس پژوهش‌های قبلی ارتباط بین افزایش وزن و کم تحرکی ثابت شده است اما در حال حاضر محققان مقدار انرژی را که زنان جامعه امروزی صرف انجام کارهای خانه مانند شستن لباس، جارو کردن، اتو کشیدن و مرتب کردن کمد لباس می‌کنند با 45 سال پیش مقایسه کرده‌اند.


شواهد نشان می‌دهد، سبک زندگی به طور قابل ملاحظه‌ای به سوی کم تحرکی و بی‌تحرکی می‌رود که نه تنها یک عامل خطر برای چاقی است بلکه سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان‌ها و مرگ زودرس را نیز به دنبال دارد. این مطالعه که هزاران زن را بین سال‌های 1965 تا 2010 مورد بررسی قرار داده، نشان می‌دهد زنان در سال 1965 به طور متوسط نزدیک به 26 ساعت در هفته در خانه کار می‌کردند در حالی که در سال 2010 میزان کار کردن زنان در خانه به طور متوسط به 13 ساعت در هفته کاهش یافته است. داده‌های حاصل از زنان شاغل و غیر شاغل نشان می‌داد، زنان شاغل نزدیک به 7ساعت از هفته را به کار در خانه اختصاص می‌دهند و زنانی که شاغل نبودند، مقدار ساعت کار در خانه، هفته‌ای 17 ساعت برآورد شد. این مقدار ساعت لزوماً با نوع کارهای خانه مثلاً در 45 سال گذشته تفاوت اساسی داشت.

محققان مقدار انرژی مورد نیاز برای انجام برخی کارها را به‌صورت مقایسه‌ای عنوان کردند. از نظر انرژی مصرفی این داده‌ها نشان می‌دهد، زنان در سال 1965 در مقایسه با زنان امروزی هر روز 360کالری معادل با 1512 واحد  انرژی می‌سوزاندند چنانچه در مقدار مصرف انرژی این زنان توجه کنیم، می‌بینیم آنان کالری اضافی‌شان را با یک ساعت ورزش، دو ساعت پیاده روی و بیش از دو ساعت یوگا می‌سوزاندند. محققان می‌گویند: زنان هنگام انجام کارهای خانه از نوع فعالیت‌های فیزیکی، لذت نمی‌برند و تنها زمان صرف شده برای انجام فعالیت‌های جسمانی مبتنی بر اوقات فراغت کمی بیش از یک ساعت در طول هفته است. این در حالی است که زمان صرف شده برای انجام فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون، کار با صفحه نمایش رایانه و گوشی‌های هوشمند به طور قابل توجهی با افزایش 8 ساعت در هفته همراه است (محققان به تازگی ارتباط بین نداشتن تحرک هنگام تماشای تلویزیون و مرگ زودرس را نشان داده‌اند)این مطالعه نشان می‌دهد زنان باید زمان انجام فعالیت‌های مربوط به خانه را نه به‌خاطر مقایسه آنها با زنان دهه‌های گذشته بلکه به‌خاطر سلامت جسمی شان افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌هایی مانند جارو کشیدن، تمیز کردن آشپزخانه همه و همه در فهرست اقدامات مربوط به حفظ تناسب اندام و مبارزه با بی‌تحرکی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha