یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 141045

ورزش، بدون اغراق، دارویی برای بسیاری از دردهاست. ورزش کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشید، وزن کم کنید و قلبتان سالم بماند. از طریق ورزش می توانید با استرس و افسردگی کنار بیایید و اعتماد به نفستان را بالا ببرید. میلیون ها نفر در سراسر جهان دچار بیماری های مختلف هستند که علت عمده آن نیز کم تحرکی است. اگر از بیماری خسته شده اید و دیگر توان پرداخت هزینه های بالای دارو را ندارید، به ورزش روی بیاورید؛ اما برای مشکلات مختلف جسمی، چه ورزشی مناسب تر است؟

سلامت نیوز:ورزش، بدون اغراق، دارویی برای بسیاری از دردهاست. ورزش کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشید، وزن کم کنید و قلبتان سالم بماند. از طریق ورزش می توانید با استرس و افسردگی کنار بیایید و اعتماد به نفستان را بالا ببرید. میلیون ها نفر در سراسر جهان دچار بیماری های مختلف هستند که علت عمده آن نیز کم تحرکی است. اگر از بیماری خسته شده اید و دیگر توان پرداخت هزینه های بالای دارو را ندارید، به ورزش روی بیاورید؛ اما برای مشکلات مختلف جسمی، چه ورزشی مناسب تر است؟

1-اضطراب:

همه ما کم و بیش دچار اضطراب روزانه مربوط به شغل، وضعیت مالی، مشکلات خانوادگی و ... هستیم که امری اجتناب ناپذیر است. اما برخی افراد دچار اضطراب مزمن بالینی هستند که می تواند باعث ناراحتی روحی مانند افسردگی شود. ورزش برای رفع هر ۲نوع اضطراب مفید است. زیرا باعث ترشح هورمون آندورفین در بدن می شود که به بهبود خلق و خو در فرد می انجامد.

افرادی که ورزش می کنند نسبت به دیگران ۲۵درصد کمتر دچار اضطراب می شوند.

بهترین ورزش:

ورزش های آرامش بخش که روی نفس کشیدن تمرکز می کند مانند یوگا مفید است. برای رفع اضطراب روزانه، هر نوع ورزشی مفید است به ویژه اگر شدت آن بیشتر باشد.

2- ADHD (اختلال کم توجهی - بیش فعالی):

اگرچه اختلال کم توجهی - بیش فعالی هیچ نوع درمانی ندارد، اما ورزش می تواند تمرکز شخص را افزایش و ناآرامی فرد را کاهش دهد. ورزش به طور موقت میزان دوپامین را بالا می برد و همانند داروهای «ریتالین» و «آدرال» نتیجه می دهد. ورزش آن قسمت از مغز را که وظیفه تصمیم گیری دارد، تحریک می کند. ورزش اضطراب ناشی از این اختلال را از بین می برد.

بهترین ورزش:

بزرگسالان می توانند از هر نوع ورزش بهره ببرند اما کودکان بهتر است به فعالیت های ایروبیک بپردازند که از طریق آن کار گروهی را فرا می گیرند و اعتماد به نفس شان افزایش می یابد.

3 - از دست دادن حافظه/ مشکلات شناختی:

ورزش، روند خون رسانی به مغز را افزایش می دهد. به طور کلی ورزش در بهبود عملکرد مغز نقش موثری دارد به ویژه در قسمت هایی که مرتبط با حافظه است.

نتایج بررسی ها نشان داد، افرادی که ورزش می کنند در تست های حافظه، توجه، تصمیم گیری و برنامه ریزی نمرات بالاتری می گیرند.

بهترین ورزش:

تکرار یک ورزش همانند یادگیری یک کار جدید، مغز را تحریک نمی کند. بنابراین ورزش های جدید یاد بگیرید، از جمله تنیس، ورزش های رزمی یا هنگام پیاده روی مسیرهای مختلف را طی کنید و ...

4- مشکلات خواب:

ورزش کردن با وزنه همانند مصرف قرص خواب، موثر است. ورزش در ایجاد خواب عمیق و با کیفیت نقش دارد. کم خوابی، باعث افزایش وزن، خستگی مفرط، بیماری قلبی و استرس می شود.

بهترین ورزش:

هر نوع ورزش ۳۰دقیقه ای به ویژه ورزش های آرامش بخش مانند یوگا، در ایجاد خواب راحت موثر است.

5 - علایم مربوط به یائسگی و قاعدگی:

ورزش باعث کاهش علایم یائسگی و قاعدگی می شود. بیشتر زنان در دوران یائسگی و قاعدگی دچار بدخلقی، اضطراب و افسردگی می شوند. ورزش علاوه بر این که باعث افزایش انرژی و بهبود خلق و خو می شود، تغییرات هورمونی شایع در این دوران را نیز کنترل می کند. برای زنانی که سن بالایی دارند، ورزش می تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و با بیماری قلبی عروقی و چاقی مفرط مقابله کند. با طی کردن دوران یائسگی، به علت تغییرات هورمونی، این خطرات افزایش می یابد.

بهترین ورزش:

برای زنان یائسه، ترکیب ایروبیک و ورزش های مقاومتی و برای کاهش علایم قاعدگی ورزش های ایروبیک جواب می دهد.

6 - درد قسمت تحتانی کمر، لگن، زانو و گردن:

هر نوع درد را می توان با ورزش کاهش داد. بیشتر دردها به علت کم تحرکی، نشستن پشت میز، استرس، چاقی مفرط و... به وجود می آید که می توان با ورزش آن را رفع کرد. بسیاری از دردها به علت ضعیف بودن عضله ها به وجود می آید مانند زانودرد، درد شانه و گردن که اغلب در پی استفاده طولانی مدت از رایانه به وجود می آید.

بهترین ورزش:

ورزش های مقاومتی و کششی موثر است.

7- استئوآرتریت (التهاب مفصل و استخوان):

درد و التهاب در اطراف مفصل ها به علت فرسودگی غضروفی که از مفصل ها محافظت می کند، به وجود می آید، اما این درد نباید مانع ورزش کردن شود. ورزش در کاهش وزن موثر است و این امر باعث کاهش فشار روی مفصل های دردناک می شود. ورزش های مقاومتی، عضله های اطراف مفصل های دردناک را تقویت می کند تا مقداری از فشاری که روی آن وارد می شود، کاهش پیدا کند.

بهترین ورزش:

ورزش هایی مانند راه رفتن، شنا، ایروبیک در آب و ... ورزش های مقاومتی و کششی مناسبی است.

منبع :روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha