یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 141092

محققان کانادایی در پژوهشی، دلیل علاقه افراد به داشتن خانه‌هایی با سقف بلند را مورد بررسی قرار دادند.

سلامت نیوزمحققان کانادایی در پژوهشی، دلیل علاقه افراد به داشتن خانه‌هایی با سقف بلند را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، بسیاری از مردم علی‌رغم بالابودن هزینه‌های گرمایش در زمستان برای گرم‌نگه‌داشتن منازل با سقف بلند، تمایل به زندگی در چنین منازلی دارند.
پژوهش های صورت گرفته توسط محققان دانشگاه تورنتو اسکاربورو نشان می‌دهد، اتاق‌ها با سقف بلند، مغز را تحریک کرده و افراد را تشویق می‌کنند که فضا را از لحاظ دیداری جستجو کنند؛ این در حالی است که تحقیقات پیشین نشان داده‌ بودند، سقف‌های بلند نوعی حس آزادی در افراد ایجاد می‌کنند.

دکتر «اوشین وارتانیان» معتقد است: هم القای فکر آزاد و هم تحریک مغز توسط سقف‌های بلند، توضیح می‌دهد که چرا افراد تمایل به داشتن خانه‌ای با چنین سقفی دارند.
از چندین داوطلب در هنگام تماشای تصاویری از 200 اتاق با اندازه سقف‌های مختلف، اسکن مغزی (fMRI) گرفته شد؛ محققان با بررسی این تصاویر دریافتند، از نظر این افراد اتاق‌ با سقف‌ بلند در مقایسه با سقف‌ کوتاه، جذاب‌تر است.

با بررسی سطوح فعالیت مغزی، دانشمندان همچنین فعالیت افزایش‌یافته مغز در هنگام مشاهده سقف‌های بلند را در دو ناحیه مغزی left precuneus و left middle frontal gyrus را بررسی کرده و دریافتند، این دو ناحیه با تفحص دیداری مرتبط هستند.

این موضوع نشان می‌دهد که سقف‌های بلند، توجه و احساس افراد را جلب کرده و آن‌ها را ترغیب به تفحص دیداری در فضایی می‌کند که به سر می‌برند.

با این حال، چون نتایج اسکن مغزی هیچ نوع تفاوتی را در نواحی مغزی مرتبط با شادی یا عاطفه نشان ندادند، این موضوع حاکی از آن است که سقف‌های بلند بلافاصله بر خلق‌و‌خوی افراد تأثیر نمی‌گذارند.

این در حالی است که فضاهای بسته بیشتر احتمال دارد موجب تصمیم‌گیری برای خارج‌شدن فرد از محیط شوند؛ همچنین، بررسی فعالیت نواحی مغزی مانند anterior mid cingulate نشان داد، فضاهای بسته ممکن است یک واکنش عاطفی را در فرد ایجاد کنند.

مطالعه‌ای دیگر در سال 2007 نشان داد، سقف‌های بلند بر چگونگی فکرکردن افراد اثر می‌گذارند؛ در این تحقیق، ارتفاع سقف‌های اتاق‌ برای بررسی واکنش داوطلبان مورد بررسی قرار گرفت.

محققان دریافتند، سقف‌های بلند موجب می‌شوند که افراد آزادانه‌تر فکر کنند و این موضوع خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد، در حالی که سقف‌های کوتاه، فکرکردن را محدود می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha