دكتر لنكرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رییس ستاد كشوری كنترل دخانیات با ارسال نامه‌ای به مهندس محرابیان، وزیر صنایع و معادن،‌ خواستار جلوگیری از صدور مجوز ورود و عرضه سیگار الكترونیك شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، طبق گزارشهای واصله از سازمان جهانی بهداشت، محصولی تحت عنوان «سیگار الكترونیك» Electronic cigarette در بازارهای جهانی در حال عرضه و گسترش است كه ترفند دیگری از صنایع دخانی برای فرار از محدودیتهای قانونی استعمال دخانیات در اماكن عمومی و دود تحمیلی دخانیات است.

برخلاف ادعای تولید كنندگان این نوع سیگار مبنی بر این كه این محصول، نیكوتین دریافتی را به اندازه‌گیری شده در اختیار مصرف كننده قرار می‌دهد و سقف نیكوتین مصرفی آن قابل تنظیم است، بر اساس تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی این سیگار دارای مقادیر قابل توجهی نیكوتین و ماده شیمیایی «پروپلین گلایكول» بوده كه توسط ذرات آب به دهان فرد مصرف كننده اسپری می‌شود و دارای خاصیت اعتیاد آور و بیماری‌زایی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در نامه خود به مهندس محرابیان با توجه به خاصیت اعتیادآور و بیماری‌زایی سیگار الكترونیك و بر اساس مواد 3، 4 و 14 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات خواستار جلوگیری از صدور مجوز ورود و عرضه این محصول به كشور شده و درخواست كرده است در صورت ورود این محصول به كشور نسبت به جمع‌آوری و امحا آن اقدام شود.

بر اساس مواد 2 و 4 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریك افراد به استعمال دخانیات اكیدا ممنوع است و سیاستگذاری ، نظارت و مجوز واردات انواع مواد دخانی، صرفا توسط دولت انجام می‌شود.

همچنین به استناد ماده 14 این قانون، عرضه، فروش، حمل و نگهداری فرآورده‌های دخانی قاچاق توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی ممنوع و مشمول مقررات راجع به قاچاق كالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha