تمام محله‌های تهران به غرفه‌های ویژه جمع‌آوری پسماند خشک مجهز شدند و در حال حاضر حداقل ۳۷۴غرفه از این دست در محله‌های شهر وجود دارد.

سلامت نیوز:  تمام محله‌های تهران به غرفه‌های ویژه جمع‌آوری پسماند خشک مجهز شدند و در حال حاضر حداقل ۳۷۴غرفه از این دست در محله‌های شهر وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین طرح آسمان آبی، زمین پاك كه از اوایل دی‌ماه به‌طور رسمی در تهران اجرایی شده است توانسته توجه شهروندان را به اهمیت تفكیك زباله از مبدا و كاهش تولید زباله جلب كند. پیش از این هم مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران از استقبال شهروندان از طرح آسمان آبی، زمین پاك گفته و اظهار داشته بود كه در روزهای پایانی سال انتظار می‌رود تفكیك زباله از مبدا توسط شهروندان جدی گرفته شود.

اگرچه در تهران روزانه حدود 7500تن زباله تولید می‌شود و از این مقدار حدود 2500تن را زباله‌های خشك تشكیل می‌دهند اما هنوز هم جا دارد كه با برنامه‌ریزی و توجه به تفكیك زباله از مبدا مقدار پسماند تولیدی در تهران را كاهش داد. با كاهش تولید زباله به‌طور حتم هزینه جمع‌آوری پسماند در تهران كه روزانه به حدود یك میلیارد و 200میلیون تومان می‌رسد كاهش خواهد داشت كه می‌توان این اعتبار را در بخش‌های دیگر مورد نیاز شهروندان سرمایه‌گذاری كرد.

    روند رو به رشد تفكیك زباله از مبدأ

خانمی كیسه تقریبا سنگینی را در دست دارد و به سمت كانكس دریافت پسماند خشك حركت می‌كند. هرازگاهی می‌ایستد و نفسی تازه می‌كند. او كیسه‌ای بزرگ پر از روزنامه و مجله در دست داشته و قصد دارد آنها را به‌عنوان زباله خشك تحویل غرفه پسماند بدهد. خانم ابراهیمی می‌گوید: در خانه 2‌فرزند دانشجو دارم كه تقریبا هر روز انواع روزنامه و مجله‌ها را می‌خرند و به خانه می‌آورند. به همین دلیل در طول هر هفته مقدار زیادی كاغذ در خانه ما جمع می‌شود. من هم این كاغذ‌ها را هر هفته تحویل كانكس بازیافت می‌دهم. محمود محمودی‌نیا، مسئول یكی از كانكس‌های نمونه جمع‌آوری پسماند خشك در منطقه‌14تهران است. وی كه غرفه‌اش روبه‌روی بازار روز شهید‌محلاتی قرار دارد می‌گوید: روزانه حداقل 20تا 25نفر مراجعه‌كننده داریم كه در نهایت موجب می‌شود به‌طور میانگین 150كیلوگرم انواع پسماند خشك را دریافت كنیم. وی در ادامه به یكی از مهم‌ترین معضلات در جمع‌آوری پسماند اشاره كرده و می‌افزاید: متأسفانه هنوز برخی مردم زباله‌های‌تر و خشك را با هم تحویل می‌دهند كه این كار ما را سخت‌تر می‌كند. با وجود آنكه اقدامات زیادی در زمینه آموزش به شهروندان صورت گرفته است اما هنوز برخی شهروندان به مسئله تفكیك زباله از مبدا توجه نمی‌كنند.

چندی پیش نیز مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأكید كرده بود: در 6ماهه سال‌جاری بیش از 934تن زباله خشك به‌صورت تفكیك شده از سطح شهر جمع‌آوری شد كه انتظار می‌رود با افزایش میزان آموزش و مشاركت شهروندان این رقم در 6ماهه دوم نیز رو‌به‌رشد باشد و به ركورد جدیدی برسیم.

    آموزش و دیگر هیچ

خانم كرد مسئول یكی دیگر از غرفه‌های جمع‌آوری پسماند در شهر است. وی نیز به همشهری می‌گوید: با توجه به نزدیك شدن به روزهای پایانی سال، روزانه حتی تا 150نفر هم مراجعه‌كننده داریم و تقریبا در هر روز حدود 500تا 700كیلوگرم پسماند خشك جمع‌آوری می‌كنیم. وی بیشترین پسماند دریافتی را كاغذ و كارتن دانسته و می‌افزاید: بیشتر شهروندان دوست دارند در قبال زباله تحویلی پول دریافت كنند اما برخی هم مواد شوینده دریافت می‌كنند.

این در حالی است كه مسئولان كانكس‌ها روزانه خودشان زباله‌های خشك مانند كاغذ، شیشه و پلاستیك را از هم تفكیك می‌كنند. ضمن اینكه افرادی نیز به‌طور مرتب تفكیك زباله از مبدا را در مجتمع‌های مسكونی، مجتمع‌های تجاری، بوستان‌ها و اماكن عمومی آموزش می‌دهند. البته بخشی از زباله‌های خشك هم وجود دارند كه جزو زباله‌های حجیم محسوب می‌شوند. این زباله‌ها معمولا میز و صندلی، كمدچوبی و وسایلی از این دست هستند. شهروندانی كه چنین وسایلی دارند نیز برای تحویل می‌توانند با شماره 137تماس بگیرند. سامانه‌137 این آمادگی را دارد تا پسماند حجیم شهروندان را از شهر جمع‌آوری كرده و ضمن كمك به اقتصاد شهر، سیمای ظاهری پایتخت نیز با دور ریختن پسماند حجیم مخدوش نشود. حفظ محیط‌زیست شهر و سلامت شهروندان نیاز به اراده جدی و مشاركت جمعی شهروندان دارد. حالا كه حداقل‌های لازم برای جمع‌آوری زباله‌های خشك نیز در شهر ایجاد شده است می‌توان با تفكیك زباله از مبدا ضمن كمك به حفظ محیط‌زیست شهر، گام‌بزرگی در كاهش هزینه‌های شهر برداشت چراكه طبق تحقیقات صورت‌گرفته شیشه حدود 1500سال، پلاستیك 100سال و قوطی‌های كنسرو 300تا 400سال در طبیعت باقی می‌مانند تا تجزیه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha