یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 141126

یک متخصص تغذیه وضعیت تغذیه در ICUهای بیمارستان‌های کشور را خوب ندانست و گفت: مطابق مقالات فراوانی که وجود دارد تغذیه در پیامد سلامتی بیماران تأثیرگذار است و این یک موضوع انکار نشدنی است.

وضعیت تغذیه در ICUها اصلا خوب نیست

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه وضعیت تغذیه در ICUهای بیمارستان‌های کشور را خوب ندانست و گفت: مطابق مقالات فراوانی که وجود دارد تغذیه در پیامد سلامتی بیماران تأثیرگذار است و این یک موضوع انکار نشدنی است.

تیرنگ‌رضا نیستانی در گفت‌وگو با  فارس توضیحاتی در خصوص وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های کشور و به خصوص ICUها داد.

وی گفت: بیماران ICU عمدتا کسانی هستند که خدمات تخصصی تغذیه نیاز دارند؛ آنها از طریق لوله یا تزریق وریدی و یا تلفیقی از این دو نوع روش غذا دریافت می‌کنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بدیهی است که این بیماران نمی‌توانند به مانند سایر بیماران بیمارستان که در بخش حاضر هستند غذا خورده و از غذای یکسانی بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت تغذیه در ICUها چگونه است، گفت: اینکه وضعیت چگونه است باید گفت اصلا خوب نیست و من این موضوع را با توجه به تجربه سالیان سال کار کردن در ICU خدمتتان می‌گویم.

نیستانی علت این موضوع را آموزش کم کارشناسان و متخصصان تغذیه و همین‌طور تعداد اندک آنها در بیمارستان‌ها دانست و گفت: یک متخصص تغذیه یا کارشناس با توجه به مشغله‌های روزمره خود از ICUها غافل می‌ماند.

وی خاطر نشان کرد: واقعا مشکلات در این زمینه بسیار است و من نمی‌دانم که از کدام یک برای شما بگویم.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سؤال که آیا تغذیه نامناسب بیماران ICU موجب مرگ آنها می‌شود، گفت: اینکه تغذیه در پیامد سلامتی بیماران تأثیرگذار است یک موضوع انکارناشدنی است و مقالات فراوانی آن را تأیید می‌کنند حتی تغذیه در پایین آمدن آمار عفونت‌های بیمارستانی نیز نقش بسزایی دارد.

وی یادآور شد: البته موضوع این است که ما هم کمبود نیروی متخصص داریم و هم کمبود کارشناس در داخل بیمارستان‌ها که این موضوعات را باید در کنار خلط کاری به وجود آمده در بیمارستان‌ها قرار داد.

نیستانی تشریح کرد: در بیمارستان‌ها دو موضوع مدیریت خدمات قضایی و تغذیه بالینی مطرح است که مدیریت مربوط می‌شود به تأمین غذای بیمارستان، نظارت بر بهداشت آن و تهیه انواع غذاهای رژیمی برای بیماران.

وی ادامه داد: تغذیه بالینی نیز به این معنی است که یک کارشناس یا متخصص تغذیه باید بالای سر هر مریض برود و بعد از ارزیابی وی رژیم غذایی مناسب را تهیه کرده و به مدیریت خدمات قضایی سفارش دهد که آن را برای مریض تهیه کنند.

این متخصص تغذیه با ابراز تأسف از این موضوع که در بیمارستان‌های کشور این تقسیم‌بندی وجود ندارد، گفت: ما همچین تقسیم‌بندی در بیمارستان‌های خود نداریم و یک نفر باید هم کارهای مدیریت خدمات قضایی را انجام دهد و هم تغذیه بالینی را و این سبب می‌شود که عملا به موضوع تغذیه بالینی نرسد چرا که کارهای مدیریت خدمات تغذیه‌ای بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه عملا پست تغذیه بالینی در بیمارستان‌های کشور وجود ندارد، گفت: البته معاونت درمان وزارت بهداشت از چند سال پیش در حال سامان دادن این موضوع بوده و چند کارگاه تغذیه در ICU نیز برگزار کرده است اما باید گفت کارگاه یک روزه کافی نیست و آموزش‌ها باید به صورت مداوم باشد.

نیستانی توضیح داد: ساختاربندی بیمارستان‌ها نیز باید اصلاح شود چرا که اگر با این شرایط علامه دهر هم که باشی در یک بیمارستان 700 تختخوابی به تنهایی نمی‌توانی با توجه به فشار کاری بازدهی مناسبی داشته باشید.

وی با اشاره به این موضوع که در کشور ایران شاخه تغذیه بالینی در تحصیلات تکمیلی وجود ندارد، گفت: افرادی که خودشان مایل به ادامه تحصیل در این شاخه هستند در نقاط دیگری غیر از ایران تحصیلات خود را ادامه می‌دهند اما تغذیه در ICU یک موضوع نوپا در کشور محسوب می‌شود و تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به دنبال آموزش آن هستند.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: البته اینکه چه تعداد از این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی به کارگیری شوند نیز موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha