ورزش و انجام حرکات ورزشی برای سالم و جوان نگه‌داشتن جسم انسان توصیه می‌شود، اما آیا می‌دانید برای جوان نگه‌داشتن مغز و دوری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز باید تمرینات و حرکات ذهنی و مغزی انجام شود؟

بهترین تمرین‌ها برای تقویت مغز

سلامت نیوز: ورزش و انجام حرکات ورزشی برای سالم و جوان نگه‌داشتن جسم انسان توصیه می‌شود، اما آیا می‌دانید برای جوان نگه‌داشتن مغز و دوری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز باید تمرینات و حرکات ذهنی و مغزی انجام شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه سیب روزنامه جام جم، در ادامه برخی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت مغز گفته می‌شوند:

تقویت حافظه کوتاه‌مدت

تقویت حافظه کوتاه‌مدت به ذهن کمک می‌کند تا اطلاعات جدید سریع‌تر به خاطر سپرده شده و در نتیجه با سرعت بالا به کار گرفته شوند. این تمرین، زمان بسیار کمی در حد چند دقیقه در روز را به خود اختصاص می‌دهد.‌ برای چند ثانیه به فهرستی از چند کلمه تصادفی، مثل فهرست خرید، نگاه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. سپس سعی کنید آنها را به ترتیب از حفظ بگویید.

افزایش توان ساماندهی برای به‌دست‌آوردن زمان

سازماندهی امور فعالیت‌های بی‌فایده و ازدست‌رفتن زمان را رفع می‌کند، در نتیجه فرد زمان بیشتری در اختیار خواهد داشت. برای دستیابی به سازماندهی مفید، انجام وظایف با رعایت نظم و بنا بر کارکردها ضروری است. از سوی دیگر، تشخیص اولویت‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌ تمرین جالبی برای افزایش توان سازماندهی توصیه می‌شود؛ برای این تمرین باید محله‌ای را که برایتان آشناست، در ذهن‌تان تصور کنید و مکان‌های مختلف مانند خانه‌ها و مغازه‌ها را جابه‌جا و به بهترین شکل ممکن سازماندهی کنید. این تمرین به شما اجازه می‌دهد تا در محل کارتان بتوانید امور را سازماندهی کنید و زمان کافی داشته باشید و به این ترتیب ذهنتان با آرامش بیشتر به فعالیت می‌پردازد.

برای تصمیم‌گیری‌هایتان استدلال کنید

تصمیم‌گیری بر اساس عقل سلیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این شیوه نه‌تنها افراد را از خطرهای احتمالی دور می‌کند، بلکه به تقویت قوه استدلال نیز کمک می‌کند. استدلال‌کردن نیز به نوبه خود از برترین مهارت‌هایی است که مغز و ذهن را قوی و نیرومند می‌سازد. بنابراین ذهنتان را به استدلال، شیوه‌های سازنده و منطقی عادت دهید.‌ برای دستیابی به مهارت استدلال، هر روز پنج دقیقه را صرف کامل‌کردن سری‌های عددی منطقی کنید. این نوع از تمرین‌های روانی به شما کمک می‌کند که به طور خودکار و بر اساس طرح‌های منطقی استدلال کنید.

توانایی‌های مغزی‌تان را بشناسید

برای به‌خاطر سپردن فعالیت‌های روزانه، یک راه‌حل وجود دارد: هر روز یک چیز جدید در زمینه‌های متنوع یاد بگیرید. یادگرفتن نکات جدید، بدون این‌که نورون‌های مغزی را خسته کند، به حفظ‌شدن فعالیت‌های ذهنی منتهی می‌شود. این تمرین به مغزتان کمک خواهد کرد همیشه بانشاط و آماده یاد گرفتن بماند.

برای این‌که نکات جدیدی یاد بگیرید، هر روز چند دقیقه را در صفحات آموزشی اینترنت بگذرانید. در پایان مطالعه، اطلاعات کلیدی را جمع‌بندی کنید. به این ترتیب، نکات فراگرفته‌شده به شکلی پایدار در ذهن‌تان حفظ خواهند شد.

سرزندگی ذهن‌تان را حفظ کنید

فناوری همه جا حضور دارد و تمام کارمندها بیشتر زمان و روز خود را با آن سپری می‌کنند. گرچه این فناوری‌ها به صرفه‌جویی در زمان منجر می‌شود، به سرزندگی ذهن آسیب می‌زند. برای حل این مشکل، کافی است هر روز یک محاسبه ذهنی انجام دهید.

به عنوان اولین تمرین، بهترین کار این است که از ماشین‌حساب برای انجام حساب و کتاب‌های ساده خودداری کنید. به طور مثال برای حساب‌کردن سهم هر نفر از دوستان در رستوران، سریع ماشین‌حساب تلفن همراه‌تان را به کار نیندازید.

انجام چند فعالیت همزمان مفید است

اگر بتوانید چند کار را همزمان انجام دهید، توانایی‌های ذهنی‌تان افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت. تکرار و تمرین از عوامل موفقیت در دستیابی به این شیوه است.

برای تمرین می‌توانید از کار با نرم‌افزارها شروع کنید. برای این منظور باید سعی کنید از دکمه‌های میانبر استفاده کنید؛ باید این قابلیت را تا حدی در خود پرورش دهید که دیگر نیازی به موشواره (ماوس) نداشته باشید. این حرکت باعث می‌شود که بتوانید همزمان چند کار را در کنار هم و به موازات یکدیگر انجام دهید.

برای بازدهی بالاتر، بیشتر تمرکز کنید

اگر برای متمرکز‌شدن روی یک پرونده به اندازه کافی توجه ندارید، نباید نگران باشید. با این همه، ممکن است برخی اطلاعات مهم را از قلم بیندازید و بازدهی‌تان آسیب ببیند. برای رفع این معضل باید تا حد ممکن جلوی اطلاعات مزاحم را بگیرید و اجازه ندهید سطح آگاهی‌تان افت کند.‌ در این زمینه نیز تمرین مناسبی وجود دارد: به طور منظم، ظرفیت‌های تمرکزی‌تان را با استفاده از آزمون استروپ بسنجید. این آزمون کوتاه، به شما کمک می‌کند که بهتر متمرکز شوید و اطلاعات ذهنی‌تان را مرتب سازید.

منبع: لوموند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha