یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 141141

زاگرس، نیمی از آب سالم کشور را تامین می‌کند و جنگل‌های بلوط آن فیلتر همیشگی گرد و غبار بوده‌اند. ارزش هر درخت بلوط زاگرس را 200 هزار دلار برآورد کرده اند اما حالا همان درخت را در ازای چند هزار تومان قطع می‌کنند و با چرای بی‌رویه خاک را فرسوده کرده‌اند.

سلامت نیوز:زاگرس، نیمی از آب سالم کشور را تامین می‌کند و جنگل‌های بلوط آن فیلتر همیشگی گرد و غبار بوده‌اند. ارزش هر درخت بلوط زاگرس را 200 هزار دلار برآورد کرده اند اما حالا همان درخت را در ازای چند هزار تومان قطع می‌کنند و با چرای بی‌رویه خاک را فرسوده کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،بحران عظیم زیست‌محیطی زاگرس را فراگرفته وجنگل‌های بلوط رو به زوالند.


  گردشگری پایدار، تنها صنعت جوابگوی زاگرس
مدیر طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی که در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس سخن می‌گفت، با تاکید بر این که زاگرس هنوز زنده است گفت: «سالانه به طور متوسط ۳۰۰تا ۸۰۰میلیمتر بارندگی دارد. بیش از ۵۰درصد از آب تولیدی سالم کشور در زاگرس تولید می شود،۵۰درصد از جنگل های رویشی کشور در زاگرس است اما اگر برنامه ریزان نگاه مدیریتی نداشته باشند تا ۵۰سال آینده بقیه جنگل های زاگرس از بین می رود.»
شیرین ابوالقاسمی با اعلام این که کشت زیراشکوب، صید بی‌رویه و ناآگاهی جوامع محلی در تنوع زیستی زاگرس تاثیر منفی می‌گذارند تاکید کرد: «تنها صنعتی که در زاگرس می‌تواند جواب دهد گردشگری است و البته منظور گردشگری پایدار است.»


  جنگلی که ذغال می‌شود
هومان خاکپور، فعال محیط زیست نیز در این کنفرانس از رونق بخاری های هیزمی در زاگرس خبر داد. مدیر دیده‌بان طبیعت بختیاری گفت: «از زمانی که هدفمندسازی یارانه‌ها به اجرا درآمد، استفاده از بخاری‌های هیزمی در منطقه زاگرس رونق گرفت و مردم تلاش می‌کنند از درختان برای تامین نیاز گرمایشی خود استفاده کند. استفاده از ذغال در زاگرس به سوغات مرگبار تبدیل شده است و کامیون‌های حامل ذغال مداوم در تردد هستند.»
به گفته او کشت‌های دیم و تخریب اراضی مرتعی و جنگلی زاگرس بر این منطقه تاثیر منفی گذاشته و فرسایش خاک 40 تن در هکتار است که هفت برابر استاندارد جهانی محسوب می‌شود. بیش از 120 مزرعه خاکی پرورش ماهی، جاده‌سازی، زباله‌های بیمارستانی و پسماندهای خطرناک از دیگر عوامل تاثیرگذار بر زاگرس هستند. خاکپور تاکید کرد: «پنج سد با ظرفیت بالای 14 هزار میلیارد متر مکعب آب در حال بهره‌برداری است و قصد داریم سد خرسان 3 را با ظرفیت دو هزار میلیارد متر مکعب آب تاسیس کنیم. اگرچه نمی‌توانیم مانع راه‌اندازی این سد شویم اما باید تلاش کنیم آن‌قدر هزینه‌هایش بالا برود که خرسان یک و دو به بهره‌برداری نرسند.»


  حفظ زاگرس برای تامین آب جمعیتی 12برابر تهران
مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که «هر هکتار جنگل پهن‌برگ می‌تواند سالانه تا 2000 متر مکعب آب را در خاک نفوذ دهد و از هدر رفتش ممانعت کند» توضیح داد: «در حقیقت سرعت نفوذ آب در خاک جنگلی دست‌کم 40 برابر خاک غیرجنگلی است.»
محمد درویش افزود: «حراست از رویشگاه‌های جنگلی به طور همزمان دو کارکرد مثبت دارد. نخست آنکه سدهای طبیعی زیرزمینی را پر می‌کند که همان اندوخته‌های آبی راهبردی کشور به شمار می‌رود و مهم‌تر آنکه با کاهش ضریب هرز آب از جابه‌جایی خاک و هدررفت ارزشمندترین ماده حیاتی زمین ممانعت می‌کند و آن را از گزند سیل‌ها می‌رهاند. حفظ رویشگاه 6میلیون هکتاری زاگرس به معنی تامین آب برای نیاز شرب مردم کلانشهری است که 12 برابر تهران امروز جمعیت دارد و به تنهایی می‌تواند کابوس تشنگی را از 160 میلیون ایرانی امروز و فردا بزداید.»


مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که تقریباً سرچشمه اغلب رودهای بزرگ و مشهور کشور مانند اروند، کارون، دز، سفیدرود و زاینده‌رود مدیون زاگرس هستند گفت: «هنوز بیش از 60 درصد از عشایر و 10 درصد از روستانشینان زاگرسی به اندوخته‌های چوبی زاگرس مانند هیزم یا ذغال نگاه می‌کنند.»
به گفته او فشار بی‌امان بر زاگرس سبب شده تا براساس یافته‌های سازمان متولی جنگل‌های کشور ارتفاع متوسط توده‌های جنگلی زاگرس از 12 متر به هشت متر کاهش بیابد و همزمان چتر تاج‌گوش 75 درصد درختان زاگرس به کمتر از 25 درصد برسد. این در حالی است که شاهد خشکید‌گی میلیون‌ها درخت بلوط و بنه در طول یک دهه اخیر هستیم که ناشی از تشدید ریزگردها، کشاورزی در زیر اشکوب و چرای بی‌رویه است.



  بحران عظیم زیست محیطی در  جنگل‌‌های  زاگرس
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان این که حیات اکوسیستم کشور ما وابسته به حیات زاگرس است گفت: «با بحران عظیم زیست‌محیطی و زوال جنگل‌های زاگرس از جمله جنگل‌های بلوط مواجه هستیم.»
مهرداد فتحی در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس گفت: «اگر جنگل‌های زاگرس تخریب نشده بود می‌توانست مانند فیلتری جلوی ریزگردها را بگیرد اما با زوال جنگل بلوط، قطع درختان و چرای بی‌رویه زاگرس نمی‌تواند در زمینه حیات زیستی کشور نقش‌آفرینی لازم را داشته باشد.»
او با بیان این که قوانین موجود درباره قطع درخت مربوط به 50 سال پیش است افزود: «ارزش یک درخت بلوط 200 هزار دلار است اما یک فرد محلی برای چند هزار تومان نسبت به قطع آن اقدام می‌کند بنابراین باید در جهت افزایش فرهنگ مردم در مواجهه با محیط زیست تلاش کنیم.»
به گفته او به منظور کاهش اثرات ریزگردها لازم است به احیای تالاب‌ها، کمربند سبز و احیای جنگل‌های زاگرس بپردازیم و تامین اعتبار برای این جنگل‌ها را مد نظر قرار دهیم.


  ضرورت آموزش مردم به منظور حفاظت از محیط زیست
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آموزش در سطح جامعه کلید اصلی و اولیه مشارکت مردم است و آموزش باید همراه با اطلاع‌رسانی شفاف باشد.
دکتر سعید متصدی در دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس گفت: «اگر قصد داریم جوامع محلی را در حفاظت از محیط‌زیست دخیل کنیم باید مردم از منافع حفاظت از محیط‌زیست بهره ببرند.»
او درباره سد خرسان در استان چهار محال‌و بختیاری گفت: «در حوالی این سد، آبشارهای زیادی داریم اما پس از افتتاح خرسان دسترسی به این آبشارها به صفر می‌رسد.»
متصدی اعلام کرد: «در سال گذشته 48 درصد از پروژه‌هایی که بحث ارزیابی داشته‌اند را رد کردیم.»  این در حالی است که تا سال گذشته از میان 1500 پروژه پنج پروژه رد شده بودند.
دومین کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس با نگاه ویژه به راهبردهای مدیریت و برنامه‌ریزی کنترل مخاطرات محیط زیست منطقه ارزشمند زاگرس روز پنج شنبه چهاردهم اسفند ماه در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. این کنفرانس توسط انجمن مهندسان محیط زیست زاگرس لرستان و با همکاری پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha