یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 141144

برای یک مشاوره پیش از ازدواج موفق سه رکن لازم است. دو نفری که قصد ازدواج دارند، خانواده‌ها و مشاور. هر یک از این ارکان بخشی از پازل مشاوره پیش از ازدواج را تکمیل می‌کنند.

سلامت نیوز: برای یک مشاوره پیش از ازدواج موفق سه رکن لازم است. دو نفری که قصد ازدواج دارند، خانواده‌ها و مشاور. هر یک از این ارکان بخشی از پازل مشاوره پیش از ازدواج را تکمیل می‌کنند.


مریم آقابزرگ، مشاور در روزنامه ایران نوشت: «الان حدوداً یک ساله که با هم آشنا شدیم. البته قبلش همکلاسی بودیم و دورادور همدیگر رو می‌شناختیم. توی این یک سال به هم علاقه‌مند شدیم. خانواده اون تا حدی از قضیه اطلاع دارن اما خانواده من چیزی نمی‌دونن. اومدیم پیش شما برای مشاوره پیش از ازدواج تا با تأیید شما به خانواده‌ها هم خبر بدیم.»
«م» 25 ساله، هیجان زده از مردی که دوست دارد برای من می‌گوید. خودش به انتخابش مطمئن است اما برای این‌که با دست پر به خانواده‌اش خبر بدهد اینجا آمده، با این فکر که اگر من یک بار هر دویشان را ببینم حتماً تأییدشان خواهم کرد. کمی از او درباره خانواده و کار و دوستان طرف مقابلش پرسیدم، اما او تقریباً با هیچ‌کدام از نزدیک آشنایی نداشت و هر چه می‌دانست از گفته‌های آن آقا بود.


به او گفتم که فرآیند مشاوره پیش از ازدواج، مربوط به بعد از اطلاع دادن به خانواده‌ها و آشنایی آنها با یکدیگر است. برای یک مشاوره پیش از ازدواج موفق سه رکن لازم است. دو نفری که قصد ازدواج دارند، خانواده‌ها و مشاور. هر یک از این ارکان بخشی از پازل مشاوره پیش از ازدواج را تکمیل می‌کنند. مسائل مربوط به عشق و هیجانات، مثل ظاهر، سلیقه‌ها و احساساتی که به یکدیگر دارند، به خود دو نفر مربوط می‌شود اما وظیفه جمع‌آوری اطلاعات در مورد گذشته، خانواده و سلامت اخلاقی فرد مقابل به عهده خانواده‌هاست که البته این کار بدون آشنایی خانواده‌ها با هم امکانپذیر نیست.

علت این‌که مسئولیت تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات را به عهده خانواده‌ها می‌گذاریم نه دختر و پسر، این است که احساسات میان این دو نفر، ممکن است روی کارشان تأثیر بگذارد و باعث شود بعضی مسائل را نادیده بگیرند. بعد از چند جلسه وقتی خانواده‌ها و دو جوان، تا حدی معاشرت کردند و اطلاعات لازم را هم به دست آوردند، نوبت به مشاور می‌رسد. فردی حرفه‌ای که نه مثل دو جوان تحت تأثیر احساسات است و نه سختگیری‌ها و نگرانی‌های والدین آنها را دارد.

مشاور برای به دست آوردن آگاهی درباره ویژگی‌های فردی، شخصیت و سلامت روان دو نفر، از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند، از جمله مصاحبه و تست‌های روانشناسی طی چندین جلسه که در مجموع اطلاعات خوبی از فرد به مشاور می‌دهند. اما برای این‌که مشخص شود دو نفر با این ویژگی‌ها، برای ازدواج با یکدیگر مناسب هستند یا نه، مشاور از دانش به دست آمده از مطالعات علمی که موارد مؤثر در ازدواج موفق را مشخص کرده‌اند، استفاده می‌کند. در نهایت با ترکیب این اطلاعات فردی با اطلاعاتی که خانواده‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، مشاور نظر نهایی‌اش را درباره مناسب یا نامناسب بودن این ازدواج اعلام می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha