رئیس مرکز مدیریت مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رفتارهای پرخطر جنسی عامل حدود 36.8 درصد از موارد جدید آلودگی به ویروس اچ آی وی (HIV) در کشور طی سال گذشته بود.

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رفتارهای پرخطر جنسی عامل حدود 36.8 درصد از موارد جدید آلودگی به ویروس اچ آی وی (HIV) در کشور طی سال گذشته بود. 

به گزارش سللامت نیوز به نقل از آنا، دکتر محمدمهدی گویا در حاشیه نشست تخصصی ارتقای کیفی خدمات کنترل بیماری ایدز در دانشگاه‌های شمال کشور در ساری افزود: در حالی که این راه ابتلا در طول سال‌های گذشته تنها مسوول حدود 13 درصد موارد آلودگی از زمان شروع ثبت موارد ایدز بود.

وی گفت: در سال 1392 آلودگی از راه اعتیاد تزریقی 45.5 درصد بود و این راه ابتلا در طول سال‌های قبل حدود 67 درصد بوده است، آلودگی زنان به این ویروس نیز 30 درصد کل موارد را تشکیل می‌داد در حالی که آلودگی زنان در سال 1378 حدود پنج درصد بوده است.

گویا اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی، مصرف آمفتامین‌ها و مواد روان‌گردان از جمله شیشه به دلیل ایجاد شرایط برای افزایش رفتارهای جنسی پرخطر و کنترل نشده از نگرانی‌های دیگری است که در افزایش موارد مثبت آلودگی به ایدز وجود دارد که در ابتلای به عفونت مصرف‌کنندگان نقش جدی خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های جدید پنج سال آینده برای کاهش آلودگی به اچ آی وی در کشور افزود: یکی از اهداف اساسی ما شناسایی هرچه بیشتر افراد آلوده به خصوص در گروه‌های دارای رفتارهای پرخطر جنسی و اعتیاد تزریقی است که این امر می‌تواند با انجام آزمایش و مشاوره افراد دارای رفتارهای پرخطر صورت گیرد.

وی انجام آزمایش اچ آی وی در افراد مبتلا به عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی و اجرای برنامه‌های تشخیصی در زنان باردار را از اولویت‌های ملی عنوان کرد و گفت: شروع زودتر درمان و انجام درمان منطقی و با ثبات و پیگیرانه از دیگر راه‌هایی است که موجب افزایش امید به زندگی در افراد آلوده می‌شود و از انتقال عفونت از مبتلایان به سایر افراد جامعه جلوگیری می‌کند.

گویا اضافه کرد: بر اساس آخرین محاسبات علمی در سال 2013 انتظار می‌رود حدود 90 هزار نفر فرد آلوده در کشور باشند که تقریبا 28 درصد آنها شناسایی شده‌اند.

رئیس مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: موارد ایدز در دنیا رو به کاهش است ولی در برخی کشورها به ویژه در مدیترانه شرقی(شمال آفریقا) و اروپای شرقی موارد جدید آلودگی رو به افزایش است.

وی با اشاره به این که وضع کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از همه مناطق سازمان جهانی بهداشت (WHO) در دنیا نگران‌کننده‌تر است، اضافه کرد: در بین 22 کشور این منطقه 14 کشور گزارش درستی از وضعیت ایدز در کشور خود نمی‌دهند، ولی آمارهای ثبت شده از هشت کشور منطقه نشان دهنده وضعیت نامناسب این کشورهاست.

این برنامه با توجه به اهمیت آلودگی به ویروس ایدز، با حضور کارشناسان ارشد مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر، معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران، گلستان، بابل و زنجان، مدیران مبارزه با بیماری‌ها و کارشناسان مسوول برنامه ایدز روز شنبه در ساری برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha