موضوع جراحی زیبایی بینی دارای بازار کار خوبی است. ایران براساس تحقیقات و آمارهای اخیر از جمله کشورهای پرطرفدار جراحی‌های بینی است. تعداد زیادی از مردم حاضر به پرداخت هزینه‌های بیماری حاد خود نیستند اما حاضر هستند که پول زیادی را هزینه جراحی بینی خود کنند به علت تقاضای زیاد مردم ایران به جراحی‌های زیبایی بینی، پزشکان نیز در سال‌های اخیر به سمت این جراحی‌ها ترغیب شده‌اند.

بینی‌هایی که به تعطیلات می‌روند

سلامت نیوز:موضوع جراحی زیبایی بینی دارای بازار کار خوبی است. ایران براساس تحقیقات و آمارهای اخیر از جمله کشورهای پرطرفدار جراحی‌های بینی است. تعداد زیادی از مردم حاضر به پرداخت هزینه‌های بیماری حاد خود نیستند اما حاضر هستند که پول زیادی را هزینه جراحی بینی خود کنند به علت تقاضای زیاد مردم ایران به جراحی‌های زیبایی بینی، پزشکان نیز در سال‌های اخیر به سمت این جراحی‌ها ترغیب شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ابراهیم رزم پا جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفت و گویی با ویژه نامه ایران بانو ضمیمه روزنامه ایران، از باید و نباید‌های جراحی بینی می‌گوید.

 آیا در جراحی زیبایی بینی روشی که به صورت کامل تضمینی باشد وجود دارد؟
هدف از جراحی زیبایی بینی بهتر کردن وضعیت موجود است. هیچ جراح مجربی نمی‌تواند نتیجه ایده آل یا مدلی که شما در تصور دارید را تضمین کند. عواملی مانند فرم اسکلت بینی، ضخامت پوست، چانه، لب‌ها، پیشانی و صدمات قبلی درجراحی در نحوه بهبودی مؤثر است.بهبودی پس از عمل نیاز به مرور زمان، صبر و حوصله دارد. شرکت فعال بیمار در مراقبت‌های پس از عمل به اندازه عمل جراحی
مفید است.
 عمل‌های جراحی بینی دارای چه عوارضی است، آیا گرفتگی راه تنفسی یکی از عوارض جراحی بینی است؟
ابتلا به مشکل‌های تنفسی پس از عمل بستگی به جراح یا بیماری‌های ضمیمه‌ای اشخاص دارد. افرادی که سابقه آلرژی یا حساسیت دارند ممکن است پس از جراحی بیماری شان تا مدت کوتاهی تشدید شود اما پس از مدتی به حالت سابق خود بر می‌گردند. مراجعه به پزشکان بی‌تجربه و فاقد تخصص می‌تواند افراد را دچار مشکل‌هایی مانند بد فرم شدن قسمت‌های مختلف بینی کند بنابراین انتخاب پزشک مناسب نقش مؤثری در جلوگیری از عوارض عمل‌های جراحی بینی دارد.

در سال‌های اخیر تعداد عمل‌های بینی در ایران نسبت به کشور‌های دیگر رکورددار شده است اما آخرین خبرها در این مورد می‌گویند  میزان این جراحی‌ها در ایام نوروز 4 برابر بیشتر از ایام دیگر سال است.با  دکتر ابراهیم رزم پا جراح بینی و دبیر شورای آموزش بیمارستان امام خمینی درباره این عمل پرطرفدار و باید و نباید‌های آن گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

 خانم‌ها از چه سنی می‌توانند برای عمل جراحی زیبایی بینی اقدام کنند؟
در گذشته سن انجام عمل‌های زیبایی برای خانم‌ها و آقایان 18 سالگی بود اما به مرور زمان و پیشرفت علم جراحی بینی سن انجام جراحی بینی نیز تغییر پیدا کرد. خانم‌ها معمولاً از سن 14 تا 16 سالگی و آقایان از 16 سالگی به بعد می‌توانند به پزشک جراح مراجعه کنند در این سنین بینی از رشد مناسبی برخوردار است و آمادگی جراحی را دارد اما افرادی که سن کمتری دارند و به‌طور مثال دچار مشکلات انسدادی بینی هستند نیز می‌توانند بینی خود را برای بهبود بیماری‌های بینی جراحی کنند. پزشک جراح در این موارد باید با احتیاط بیشتر و محافظه‌کارانه‌تر با بیمار خود برخورد کند تا آسیبی به مراکز رشد  بینی وارد نشود.


 آیا افراد مسن هم می‌توانند برای زیبایی بیشتر بینی خود را جراحی کنند؟
افراد مسنی که دچار مشکلات انسدادی بینی به علت تصادف و ضربه هستند یا مشکلات تنفسی دارند می‌توانند بینی خود را جراحی کنند اما افراد  سالمندی که صرفاً برای زیبایی بیشتر می‌خواهند جراحی بینی کنند به علت این‌که با افزایش سن بینی و پوست شان حالت ارتجاعی خود را از دست داده است پزشک نمی‌تواند تغییر‌های زیادی را در بینی آنها ایجاد کند.


 چه افرادی برای این جراحی‌ها مناسب‌تر هستند و آیا هر بینی ای را می‌توان جراحی کرد؟
همه نوع بینی را می‌توان جراحی زیبایی کرد اما بر اساس نوع بینی تغییرهایی که جراح می‌تواند بر آن انجام دهد محدود می‌شود. عمده کار یک جراح بینی انجام تغییر روی غضروف و استخوان است و به همین علت پزشک نمی‌تواند روی بینی‌هایی که دارای غضروف کمتری هستند یا پوست ضخیم‌تری دارند تغییرات زیادی ایجاد کند. برخی از افراد دچار بیماری‌ها و مشکلاتی مانند دیابت پیشرفته، بیماری‌های پوستی و کم خونی هستند که ابتدا باید این مشکل‌ها برطرف شوند تا امکان جراحی بینی برای آنها فراهم شود. برخی از این بیماری‌ها مانند کم خونی قابل درمان هستند و پس از بهبود بیماری بیمار می‌توان جراحی را انجام داد.


 هر پزشکی که ادعا می‌کند جراحی بینی انجام می‌دهد قابل اطمینان است و آیا به هر پزشکی می‌توان مراجعه کرد؟
موضوع جراحی زیبایی بینی دارای بازار کار خوبی است. ایران براساس تحقیقات و آمارهای اخیر از جمله کشورهای پرطرفدار جراحی‌های بینی است. تعداد زیادی از مردم حاضر به پرداخت هزینه‌های بیماری حاد خود نیستند اما حاضر هستند که پول زیادی را هزینه جراحی بینی خود کنند به علت تقاضای زیاد مردم ایران به جراحی‌های زیبایی بینی، پزشکان نیز در سال‌های اخیر به سمت این جراحی‌ها ترغیب شده‌اند.
برخی از این پزشکان ممکن است تخصص این کار، تجربه کافی و مجوز انجام جراحی را حتی نداشته باشند اما به خاطر تقاضای زیاد مردم و پول جذب انجام این جراحی‌ها شدند. بخصوص خانم‌ها باید دقت کنند که فریب تبلیغات این پزشکان را نخورند و به پزشکی مراجعه کنند که 3 ملاک مجوز، تجربه و تخصص را باهم داشته باشد. این ملاک‌ها باید در انتخاب جراحی که انتخاب می‌کنند در نظر گرفته شود؛ چراکه ممکن است پزشکی حتی تخصص این کار را داشته باشد اما به علت نبود تجربه کافی بیمار را دچار مشکل کند.
مجوز این پزشکان زمانی معتبر است که از سوی وزارت بهداشت و درمان یا سازمان نظام پزشکی باشد. سوابق کاری پزشکان و سؤال کردن از افرادی که توسط این پزشکان جراحی شدند نیز می‌تواند در کنار این 3 ملاک قرار گیرد. در هر صورت افرادی که هر 3 ملاک را داشته باشند از بهترین گزینه برای انجام این جراحی‌ها هستند.


 شما پزشکی هستید  که در جلسات نظام پزشکی شرکت می‌کنید. اغلب شاهد چه نوع شکایت‌هایی از سوی بیمار‌ها هستید؟
شکایت‌هایی که بیماران مطرح می‌کنند به علت توجه نکردن 3 ملاک گفته شده در پزشک است. در مواردی دیده شده است که پزشک تخصص انجام این کار را نیز داشته اما به خاطر نبود تجربه کافی بیمار را دچار مشکل و آسیب کرده است. بنابراین تمام افراد باید به 3 ملاک مجوز، تجربه و تخصص در کنار هم توجه کنند.مورد دیگری که منجر به شکایت بیمار‌ها از پزشکان می‌شود توجیه نشدن بیماران از سوی پزشک است. پزشک باید بر اساس تقاضاهایی که بیمار دارد او را توجیه کند و اگر قادر به انجام خواسته‌های او نیست یا امکان بروز عارضه‌ای در او به خاطر شرایطش وجود دارد آن را آگاه کند تا از بروز شکایت‌های بیمار پس از عمل جلوگیری شود.


  نقش وضعیت روحی و روانی افراد در عمل‌های جراحی زیبایی چه مقدار است؟
انگیزه افراد نقش مؤثری در انجام عمل‌های زیبایی دارد. افرادی هستند که بینی آنها دارای مشکل‌های جزئی است اما آنها را بزرگ می‌بینند. زمانی که این افراد به من مراجعه می‌کنند سعی می‌کنم به صورت غیر مستقیم آنها را به یک روانپزشک معرفی کنم. اغلب این افراد پس از مراجعه به روانپزشک از انجام عمل‌های زیبایی منصرف می‌شوند. شخصیت افراد در انتخاب آنها برای جراحی‌های زیبایی بسیار مهم است. به‌طور مثال افرادی که دارای شخصیت‌های تهاجمی هستند گزینه‌های مناسبی برای جراحی نیستند؛ چراکه در هر صورت ممکن است از بینی خود پس از جراحی ایراد بگیرند. برخی از افراد بینی خود را علت مشکلات‌شان می‌دانند و به همین علت مشکلات خود را رها می‌کنند و به سمت جراحی‌های زیبایی می‌روند اما پس از جراحی مشاهده می‌کنند که مشکلات‌شان هنوز حل نشده و به همین علت پس از عمل از جراحی خود ناراضی هستند.به‌طور مثال برخی از افراد پس از طلاق یا اخراج از کار به سمت جراحی‌های بینی جذب می‌شوند که این مسأله باعث می‌شود در پایان از جراحی خود ناراضی باشند.


 بعضی‌ها شاکی هستند  که جای برش‌ها و آثار عمل بعد از جراحی روی بینی آنها باقی می‌ماند؟
هنر یک جراح در این است که جای برش‌ها و آثار عمل روی صورت باقی نماند.دو روش در انجام جراحی‌های زیبایی به کار می‌رود که روش باز و بسته نام دارد. اغلب پزشکانی که دارای تجربه کمتری هستند از روش باز استفاده می‌کنند که در آن یک برش کوچک در بینی انجام می‌شود. افرادی که تجربه بیشتری نسبت به سایر پزشکان دارند از روش بسته استفاده می‌کنند که در آن هیچ گونه برشی روی پوست انجام نمی‌شود.


 آیا نتیجه جراحی، با طراحی که قبل از عمل صورت گرفته مثل طراحی رایانه‌ای یکسان است؟
این مسأله متأسفانه از مواردی است که مشکلات آن دامن گیـر همکاران کم تجربه است. چون جهت جذب بیمار با ایجاد ذهنیات و تصورات غیــر واقعی سطح انتظار بیمار را بالا برده و حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن عمل نارضایتی بعدی بیمار را همراه خواهد داشت. بهترین طراحی عمل در موقع انجام عمل جراحــــی است که ضمن حفظ عمل طبیعی بینــی شکل بینی هماهنگ با سایر اعضای چهره باشد و قبلاً بطور شفاف به بیمار در این مورد توضیح داده شده باشد.


 دستگاه‌هایی که در ماهواره‌ها برای کوچک کردن بینی تبلیغ می‌شود قابل اعتماد است و تا چه مقدار می‌تواند موجب رفع مشکل‌های بینی شود؟
خیر. این دستگاه‌ها قابل اطمینان نیست. این دستگاه‌ها بر اساس یک مکانیسم حرارتی تلاش می‌کند که بینی را کوچک‌تر کند اما درصد تغییر شکل بینی توسط این دستگاه‌ها بسیار جزئی است که این تغییرها به سرعت نیز قابل بازگشت هستند. در برخی از موارد مشاهده شده که این دستگاه‌ها دارای عوارض ناخواسته مانند سوختگی نیز بوده است. در هیچ یک از مراکز علمی و معتبر نقش این دستگاه‌ها برای کوچک کردن بینی ثابت نشده است.


  بیماران باید قبل و بعد از عمل چه نکاتی را رعایت کنند؟
از یک هفته قبل ازعمل باید از خوردن آسپرین و داروهایی که سبب اختلاف انعقادی می‌شود خودداری کرد. ضروری است که قبل از عمل افراد سابقه جراحی و بیماری‌های خود را اعلام کنند. ممکن است پانسمان داخل بینی تا چند روز در بینی باقی بماند. در هفته اول تورم صورت و دور چشم‌ها طبیعی است اما بر اساس وسعت عمل و وضعیت بدنی افراد متفاوت است. پس از گذشت یک هفته قالب بینی برداشته می‌شود.


در این مرحله بینی ممکن است حالت بالا رفته و متورم داشته باشد. اما به تدریج در مدت زمان 6 تا یک سال وضعیت بینی به حالت عادی بر می‌گردد و نباید زود قضاوت کرد.زمان خروج از عمل ممکن است به علت پانسمان داخلی راه بینی مسدود شده باشد به همین خاطر باید از راه دهان تنفس کرد ولی در اسرع وقت تامپون خارج شده و تنفس عادی می‌شود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جراحی از غذای نرم و سرد استفاده کنید. از غذاهای سفت و موادی که احتیاج به جویدن طولانی دارد در 2 هفته اول خودداری کنید. قالب بینی رادستکاری نکنید.
این قالب تقریباً یک هفته باقی می‌ماند که باید مواظب ضربه نخوردن و خشک ماندن آن باشیم. گرفتگی بینی تا مدتی ادامه دارد ولی به تدریج با مصرف داروهای ضد احتقان خوراکی بهبود می‌یابد. در چند روز اول بعد از عمل حالت افسردگی شایع است. این حالت بخصوص در زمانی ایجاد می‌شود که فرد برای نخستین بار بینی را پس از برداشتن قالب نگاه می‌کند.


 آیا درست است که می‌گویند تعداد جراحی‌های بینی در ایام نوروز چند برابر می‌شود، به نظر شما علت آن چه چیزی می‌تواند باشد؟
درصد قابل توجهی از جراحی‌های بینی در نیمه دوم اسفند، مرداد و شهریور انجام می‌شود. تعطیلات فرصت خوبی برای استراحت کارمندان و دانشجویان است. این افراد فرصت کافی را اغلب برای استراحت پس از جراحی ندارند به همین علت بیشترین مراجعه افراد برای جراحی بینی در ایام تعطیل سال مانند اسفند است.یکی از دلایل افزایش عمل‌های جراحی در نیمه دوم اسفند به علت ایرانی‌های مقیم خارج از کشور است. تعطیلات عید فرصت خوبی برای دید و بازدید ایرانی‌های مقیم خارج و انجام جراحی‌های بینی است. افراد زیادی نیز به علت ارزان‌تر بودن جراحی‌های بینی و وجود پزشکان جراح توانمند ایرانی از کشور‌های اروپایی، امریکا، ارمنستان، آذربایجان و عراق به ایران می‌آیند. این افراد در ایران علاوه بر استفاده از امکانات خوب جراحی در ایران  پول کمتری را نیز می‌پردازند. می‌توان گفت درصد انجام جراحی‌های بینی در نیمه دوم اسفند ماه 4 تا 5 برابر ماه‌های دیگر سال است.


 با توجه به افزایش آمار مراجعه افراد برای جراحی‌های بینی آیا متخصص‌های توانمند کشور می‌توانند تمام این عمل‌ها را انجام دهند یا به خاطر افزایش تقاضا شماری از این جراحی‌ها توسط افراد غیر متخصص و بی‌تجربه انجام می‌گیرد؟
تعداد متخصص‌های خوب در ایران زیاد است. تعداد پزشکان متخصص نسبت به افرادی که واجد شرایط جراحی‌های بینی هستند متناسب است و امکان کمبود متخصص در نیمه دوم اسفند ماه وجود ندارد. اما افراد نباید به هیچ عنوان به علت اصرار برای انجام جراحی بینی خود در برخی ایام سال به افراد غیر متخصص و بی‌تجربه مراجعه کنند.


 به نظر شما علت اصلی که موجب شده تعداد عمل‌های جراحی زیبایی بینی در ایران افزایش یابد چیست؟
انگیزه جراحی در افراد مختلف متفاوت است. انگیزه‌های جراحی می‌تواند میل به زیبا‌تر شدن ظاهر صورت، رفع نواقص مادرزادی، ضرب دیدگی بینی و گرفتگی بینی باشد. رشد مد‌گرایی و چشم و هم چشمی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد بخصوص خانم‌ها را به عمل‌های جراحی بینی جذب می‌کند. موضوع دیگری مانند مسائل ژنتیکی برخی از نژاد‌های ایرانی می‌تواند در جذب آنها به جراحی بینی تأثیر داشته باشد آنها به خاطر حالت بینی خود علاقه بیشتری نسبت به این جراحی‌ها نشان می‌دهند.


 اگر یکی از افراد نزدیک خانواده شما که دارای یک بینی معمولی است از شما تقاضای جراحی بینی کند، او را جراحی می‌کنید؟
اگر هر بیماری از من تقاضای غیر منطقی داشته باشد به هیچ عنوان قبول نمی‌کنم. شماری از خانم‌ها یا آقایان بینی بسیار کوچک را دلیل بر زیبایی می‌دانند در صورتی که اینطور نیست. هدف اصلی از جراحی‌های بینی برطرف کردن مشکل‌هایی است که در عملکرد یا ظاهر بینی وجود دارد بنابراین کوچک کردن بیش از حد بینی به هیچ عنوان زیبایی محسوب نمی‌شود و خواستن آن از پزشک جراح معقول نیست.علت این کار مخالفت با بیمار یا عمل کردن بر خلاف عقیده او نیست بلکه انجام این کار می‌تواند بیمار را در آینده دچار مشکل کند. در سال‌های گذشته برخی از بیماران می‌خواستند که بینی‌شان را جراحی کنند. اما علاوه بر آن می‌خواستند که قسمت‌هایی از بینی شان را جراح تغییر ندهد بعد از چند سال همان بیمار‌ها به علت راضی نبودن از قسمت‌هایی که توسط جراح دست کاری نشده بود به پزشکان خود مراجعه می‌کردند و از جراحی خود راضی نبودند. بنابراین سوابق گذشته نشان داده است که پزشک جراح نباید اراده خود را دست بیمار بدهد. پسر خودم به خاطر شکستگی روی بینی‌اش نمی‌توانست به راحتی از عینک استفاده کند به همین علت از من تقاضا کرد که بینی‌اش را جراحی کنم و من به خاطر این‌که خواسته معقولی داشت پذیرفتم و هم‌اکنون نیز او از جراحی که انجام داده به‌طور کامل رضایت دارد. بنابراین داشتن خواسته‌های معقول از جراح بسیار مهم است اگر یک فرد نزدیک خانواده خودم هم از من تقاضای غیر معقول کند قبول نمی‌کنم. مردم هم مانند خانواده خودم هستند.


 آیا خانم‌ها بیشترمتقاضی جراحی‌های زیبایی بینی هستند؟
در گذشته درصد بسیار کمی از آقایان از این جراحی‌ها استفاده می‌کردند که آن هم به علت ضرورت بود اما با گذشت زمان آقایان هم توجه بیشتری به انجام جراحی‌های زیبایی بینی از خود نشان دادند. خانم‌ها از گذشته به خاطر این‌که زیباتر بمانند طرفدار جراحی‌های زیبایی بودند. اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش جراحی‌های زیبایی در آقایان بوده‌ایم که به نظر من برخی از این جراحی‌ها از لحاظ فرهنگی و ملی در شأن آنها نیست.


 افرادی که برای جراحی‌های زیبایی بینی به شما مراجعه می‌کنند بیشتر چه سؤال‌هایی می‌پرسند؟
سن مناسب برای جراحی بینی، نحوه بیهوشی، علل شایع گرفتگی بینی، کاربرد لیزر و رایانه در جراحی بینی از سؤال‌های شایعی است که توسط مراجعین پرسیده می‌شود. سؤال‌های رایج افراد هنگام مراجعه برای جراحی‌های پلاستیک ممکن است در مورد هزینه‌های جراحی و عوارض احتمالی آن نیز باشد. برخی از آنها سؤال‌هایی دارند که اغلب به خاطر تبلیغ‌های مکرر و بی‌اساس مراکز سودجو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha