یکی از بزرگترین دلایل افزایش سن ازدواج این است که زندگی زناشویی بار مثبت و معنی‌داری ندارد.

سلامت نیوز:یکی از بزرگترین دلایل افزایش سن ازدواج این است که زندگی زناشویی بار مثبت و معنی‌داری ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،افزایش فاصله بین بلوغ جنسی و فیزیولوژیکی با بلوغ اجتماعی، رابطه معکوس بین افزایش سن ازدواج با فرصت فرزندآوری، آسیب‌های روانی و اجتماعی افزایش سن ازدواج و... از مواردی است که کارشناسان و مسئولان را نسبت به تغییر مشهودی که در بیش از یک دهه گذشته روند شتابناکی به خود گرفته  نگران کرده است.


در ریشه یابی رشد این پدیده دلایل متعددی مطرح است. برخی از صاحب‌نظران براین باورند که این مشکل تنها به جامعه ما برنمی‌گردد وموضوعی است که جوامع دیگر نیز با آن درگیرند ودر واقع روندی است که در دنیا مشاهده می‌شود.به اعتقاد برخی، تحصیلات و اشتغال و مهارت‌های اجتماعی ازجمله فرآیند‌هایی است که خود به خود موجب افزایش سن ازدواج شده است. در واقع با تغییر شکل خانواده از مدل گسترده به هسته ای، روند مستقل شدن فرزندان در بازه زمانی طولانی تری اتفاق می‌افتد.


عده‌ای نیز براین باورند که افزایش سن ازدواج وشکل گیری آن در جامعه که روند روبه رشدی را نشان می‌دهد به دلیل مشکلات درون جامعه، مثل مسائل اقتصادی است که موضوع اشتغال و تورم در درون آن قرار دارد و بحث افزایش سن ازدواج می‌تواند از اثرات ثانویه  آن  ‌باشد.آمارها  نشان می‌دهد که میانگین  سن ازدواج در دهه گذشته در دختران 23 سال و در پسران 26 سال بود در حالی که امروز میانگین سنی ازدواج  دختران به 26 سال و در پسران به 30 سال رسیده است.نظرات برخی از صاحب نظران حوزه ازدواج را که پاسخگوی «ایران» بودند، در ذیل می‌خوانید.



شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده یکی از صاحب نظرانی است که با حضور خود در جشنواره ازدواج به نقد دلایل افزایش سن ازدواج پرداخت و یکی از دلایل روند افزایش سن ازدواج جوانان در دهه‌های اخیر را عملیاتی و اجرایی نشدن برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با ازدواج جوانان مثل قانون تسهیل ازدواج و قانون ساماندهی ازدواج جوانان ذکر کرد که نیاز به بازنگری و آسیب شناسی دارند. او ارزش‌ها و هنجارهای ازدواج و تشکیل خانواده در بین جوانان را در حال تغییر می‌داند که اگر مروری بر مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در حوزه جوانان صورت بگیرد نشان می‌دهد که بیشترین مطالعات در حوزه آسیب‌ها، انحرافات و مسائل اجتماعی جوانان اختصاص داشته و کمترین مطالعات به سنجش آرزوهای جوانان بویژه در ارتباط با مسائل آینده اختصاص دارد. حتی اهمیت سیاستگذاری درباره جوانان چنان است که در اکثر برنامه‌های پنج ساله توسعه جوانان بخشی را به خود اختصاص داده‌اند.


 او درباره دلایل افزایش سن ازدواج می‌گوید: نمی‌شود یک دلیل خاصی برای افزایش سن ازدواج ذکر کرد. فکر می‌کنم این موضوع یک پدیده جهانی است چراکه با توجه به تحولاتی که عصر حاضر به خود دیده در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به نظر می‌رسد که چندین عامل دخیل هستند از این‌رو باید بررسی شود و متناسب با آن عوامل برنامه‌ریزی شود. یکی از این عوامل همان ارزش‌ها، هنجارها و نگرش‌ها است که در واقع در جوانان تغییر کرده است. مطالعاتی که انجام شده نشان می‌دهد که 90 درصد جوانان ترجیح می‌دهند تحصیلات و شغل و درآمد اقتصادی داشته باشند و بعد برای ازدواج برنامه‌ریزی کنند. همه این‌ها تغییر دیدگاه‌ها و نگرش‌هاست. به نظر می‌رسد ازدواج در سن پایین ارزش نیست و باید در بین جوانان این نگاه را عوض کرد و با اقناع جوانان را مجاب کرد، منتهی مستلزم این است که ساختارها و ساز و کارهای لازم را در اختیارشان قرار دهیم. این وظیفه نظام ودولت است کهبه این مسأله کمک کند.


براساس بررسی‌های انجام شده در حال حاضر سن متوسط ازدواج در پسران 30 و در دختران 26 سال است.  البته یک نگرانی در این باره وجود دارد که وقتی جوانی در این سن ازدواج می‌کند در فرزند‌آوری و باروری مشکل پیدا می‌کند. نگاه دیگر هم این است که سن زیستی جوانان ما با سن زیستی یک جوان 30 یا 40 سال متفاوت است و در واقع قابل مقایسه نیست. البته با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی این نگرانی هم حل شدنی است. باید گفت که متولیان ودست اندرکاران متعددی که در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند معتقدند با همگرایی و پرهیز از موازی کاری باید به یک برنامه مشترک و طرح‌های ملی بیندیشند که همه با هم کمک کنند چون این موضوع وظیفه یک دستگاه یا وزارتخانه نیست.


محمود گلزاری معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز براین باور است که افزایش سن ازدواج دودلیل اقتصادی و فرهنگی دارد که عمده‌ترین مسأله در اقتصاد اشتغال است. سهم کل حوزه اقتصادی بیشتر از 40 درصد نیست اما مشکلات فرهنگی سهم بیشتری را در این موضوع دارد که باید فرهنگ‌سازی کرد. از طرفی، افزایش حس مسئولیت و باور داشتن تقدس خانواده می‌تواند در ایجاد انگیزه در جوانان برای ازدواج مؤثر باشد. اینکه برخی از جوانان از خود ازدواج می‌ترسند و مقداری هم آزادی‌های قبل از ازدواج وجود دارد که موجب می‌شود تا لذت‌های گذرایی را به جوانان دهد نگران‌کننده است. و اما در مسائل اقتصادی باید دولت و خیرین پای کار بیایند. ما هم در حوزه فرهنگی نیز برنامه‌های متعددی را اعلام کردیم که بخش عمده آن برمی‌گردد به همکاری نهادهای فرهنگی در حوزه مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج که باید در سطح رسانه ملی مطرح شود. به نظر می‌رسد در حال حاضر میانگین سن ازدواج در مردان حدود 30 سال ودر دختران 26 سال است.
بهمن بهمنی مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش وجوانان اعتقاد دارد:  افزایش سن ازدواج تابعی از یکسری از متغیرها و مؤلفه‌هاست یعنی اصل آن به ارزش‌ها، نگرش‌ها و انتظارات برمی‌گردد. انتظارات غلط از ازدواج، نگرش‌های غلط و همچنین انتظارات غلط از همسر می‌تواند در این موضوع دخیل باشد. امروزه افراد ازدواج را محدودیت ومسئولیت تلقی می‌کنند اگرچه مسئولیت است ولی واقعیت این است که محدودیت نیست. ولی گاهی متأسفانه از مسئولیت نیز خارج می‌شویم. درباره اینکه می‌گویند اشتغال عامل تأخیر ازدواج است باید گفت الان عدد قابل توجهی از کارکنان دولت زن ومرد مجرد هستند. چند درصد، قطعی نمی‌توان گفت ولی قابل توجه است.


 از طرفی در برخی از مناطق تهران با اینکه مرفه هستند ولی آمار طلاق خیلی بالاست پس مسائل اقتصادی مهم‌ترین نیست بلکه یکی از مهم‌هاست. بنابراین ارزش و نگرش عواملی است که در کنار مسائل اقتصادی کمک کرده به اینکه آمار ازدواج کاهش پیدا کند. امروزه یکی دیگر از عواملی که دسترسی راحت به آن وجود دارد تنوع‌طلبی است. از طرفی فرصت‌هایی که موجب شده افراد همدیگر را بی‌قاعده ببینند نیز به آن اضافه شده و انگیزه‌هایی که زن یا مرد بخواهد یک رابطه خاص تشکیل دهد نیز همین‌طور، اینها جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی است پس این موضوع چند عاملی وچند وجهی است.
مصطفی فروتن روانشناس و محقق علوم رفتاری هم براین نظر است که: افزایش سن ازدواج به‌عنوان یکی از پیامدهای سختی معیشت مطرح است اما واقعیت این است که بیشتر از مشکلات اقتصادی بزرگترین مسأله‌ای که روی جوانان تأثیر گذاشته است اثر مشاهده است یعنی مشاهده زندگی افرادی که متأهل هستند و به‌دلیل نداشتن کیفیت زندگی در گیرند. در رفتارهای آنها زندگی زناشویی دیده نمی‌شود.


امروزه متأسفانه با یکسری مفاهیم برخورد می‌کنیم که روز به روز در حال افزایش است مثل نبودن تعهد. در واقع یکی از بزرگترین دلایل افزایش سن ازدواج این است که زندگی زناشویی بار مثبت و معنی‌داری ندارد. وقتی موضوعی رسمی می‌شود و پیوست قانونی و تعهد پیدا می‌کند اگر قانون آن درست واصولی نباشد رویکرد خوبی نخواهد داشت.  امروزه متأسفانه اتفاق بدی که رخ می‌دهد این است که تصور ما از جامعه یک مجموعه خشن و ترسناک است در حالی که ذات انسان ذات امنیت طلب است پس اگر بتوانیم این مسأله را از چرخه زندگی جوانان حذف کنیم می‌توانیم موفق باشیم.
موضوع دیگری که مطرح است این است که ازدواج‌ها به‌صورت صنعتی شده است یعنی جوانان در ازدواج خود وارد یکسری حساب وکتاب‌ها می‌شوند که مشکل ساز است. از طرفی قوانین مربوط به طلاق وجدایی خانواده‌ها موجب دردسرهایی شده که جوانان را بی‌انگیزه می‌کند چراکه دیگر جوانان به‌دنبال دردسر نیستند و باید پیوست دردسر را از مسأله ازدواج پاک کنیم که این همان ازدواج ساده است که وجود ندارد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha