یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 141170

سلامت نیوز:انتخاب اسم برای برخی پدر و مادرها آنچنان سخت است که گاه از مدت ها پیش از تولد فرزندشان یا حتی پیش از دوران بارداری، برای آن برنامه ریزی می کنند و پس از تولد نیز همچنان نام مناسبی پیدا نمی کنند. گاهی انتخاب این نام سبب ایجاد اختلاف بین زن و مرد یا حتی خانواده های دو طرف می شود و در برخی موارد نیز چشم وهم چشمی در انتخاب نام یا رودربایستی با دیگران، سبب می شود که والدین در نهایت نامی که می خواهند را برای فرزندشان انتخاب نکنند. اما دکتر کیومرث فرحبخش،  روان شناس و مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، بر این باور است که نام انتخابی از سوی خانواده ها برای فرزندانشان بیش از هر چیز نشان دهندۀ فرهنگ و باور خانواده هاست و به همین دلیل باید بدون هیچ تعارف و البته با مشورت زوجین انتخاب شود. ماهنامه سپیده دانایی در تازه ترین شماره خود گفت وگویی با وی انجام داده است که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانید:

تأثیرگذاری اسم بر شخصیت فرد

به تنهایی نمی توان گفت که اسم یک فرد روی شخصیتش تأثیرگذار است یا نیست. اما به طور کلی می توان گفت که بی تردید نامِ بامحتوا و پرمعنایی که برای یک فرد انتخاب شود، حس خوبی را به او القا می کند و حس خوب هم به ویژه در محیط های اجتماعی، اعتمادبه نفس افراد را بالا می برد؛ برعکس آن هم وجود دارد؛ برای نمونه، فردی که نام بامسمّایی نداشته باشد، دچارسرخوردگی می شود، مدام حسّی منفی همراهش خواهد بود و از صداکردن نامش در جمع مضطرب می شود و حتی ممکن است دچار گوشه نشینی بشود.

هنگامی که پدر و مادرها نامی را برای فرزند خود انتخاب می کنند، یعنی آن نام، معنای آن یا ویژگی های صاحب آن نام را دوست دارند، بنابراین باید تلاش کنند تا صفات و ویژگی های آن نام نیز در فرزندشان ایجاد شود. وقتی کسی یک نام ایرانی برای فرزندش انتخاب می کند؛ یعنی به فرهنگ و سنت ایرانی علاقه مند است. همین ویژگی دربارۀ والدینی که نام مذهبی برای فرزندشان انتخاب می کنند، نشان دهندۀ این است که آن خانواده توجه زیادی به امور مذهبی و دینی دارند؛ بنابراین بهتر است که صفات صاحب نام نیز مشابه نامش و نشان دهندۀ فرهنگ خانواده باشد، چراکه به عبارت دیگر، اسم هایی که والدین برای فرزندانشان انتخاب می کنند، بیانگر ارزش هایی است که در خانواده وجود دارد.

از سوی دیگر، گاهی والدین دنبال نام هایی خاص برای فرزندانشان هستند که به نظرم این تفکر درستی نیست، گاه نیز والدین به دلیل اینکه نام فرزندشان با یکی از اقوام یکی است، آن را تغییر می دهند، در حالی که با یک پسوند یا پیشوند می توان مشکل را حل کرد، مثلاً به علی بگویند امیرعلی. اسم باید دارای حُسن شهرت باشد، یعنی متعلق به افراد خوشنام باشد. همچنین لازم است در انتخاب نام به فرهنگ و رسوم منطقه هم توجه شود؛ مثلاً نمی توان اسمی را که در فرهنگ اروپایی دارای معنی خوبی است، برای کسی که در ایران به دنیا آمده انتخاب کرد، یا اینکه اسم یک قهرمان اسطوره ای در آسیای شرقی را برای فرزندمان در ایران انتخاب کنیم، اگرچه از حُسن شهرتی هم برخوردار باشد.

با دخالت اطرافیان چه باید کرد؟

اگر ارائه نظر اطرافیان درباره انتخاب نام کودک به همسران جوان، در حد مشورت باشد، نمی توان نام آن را دخالت گذاشت، اما دیگران حق ندارند نظر خود را تحمیل کنند. به هر حال این والدین هستند که در نهایت باید تصمیم خود را دربارۀ انتخاب نام بگیرند. گاهی هم فرزندان اصرار دارند که برای خواهر یا برادر تازه به دنیا آمدۀ خود نامی انتخاب کنند، در این شرایط بهتر است والدین به نظر فرزند خود نیز توجه کنند.

اما در هر حال به هیچ وجه نباید در انتخاب نام رودربایستی داشت. والدین فراموش نکنند که نام فرزندشان نشانگر هویت و فرهنگ خانوادگی آنان است و از این رو خودشان باید بهترین تصمیم را با شناختی که از موقعیت فرهنگی خود دارند، بگیرند.

منبع :روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha