یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹

درد‌ دل نکردن، آستانه تحمل پایین در برابر بیماری‌ها، عدم برون‌ریزی احساسات، افزایش میزان استرس و خشونت‌ها و انتظار بالای جامعه برای عدم بروز عواطف، مردان را مستعد ابتلا به آسیب‌های جسمانی و روانی می‌کند.

سلامت نیوز: درد‌ دل نکردن، آستانه تحمل پایین در برابر بیماری‌ها، عدم برون‌ریزی احساسات، افزایش میزان استرس و خشونت‌ها و انتظار بالای جامعه برای عدم بروز عواطف، مردان را مستعد ابتلا به آسیب‌های جسمانی و روانی می‌کند. 

سید عبدالمجید بحرینیان در گفت‌وگو با  فارس،‌ با بیان اهمیت سلامت روان در افراد به ویژه مردان اظهار داشت: آستانه تحمل مردان در برابر بیماری‌ها کمتر از زنان است بنابراین به سرعت در برابر فشارها، استرس‌ها تعارض‌ها و درگیری‌ها فرسوده می‌شوند.

وی افزود: مردان به لحاظ شخصیتی و وضعیت روانی خاصی که با آن روبه‌رو هستند نمی‌توانند احساسات خود را برون‌ریزی کنند در حالی که زنان با گریه و صحبت کردن احساسات خود را بیان می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مردان کمتر از زنان درد دل می‌کنند این در حالی است که درد دل می‌تواند فشارهای روانی را کاهش دهد. همچنین مردان در برابر مشکلات مبارزتر هستند در نتیجه ضربه‌هایی که به آنها وارد می‌شود بیشتر از زنان است.

این متخصص حوزه بهداشت و روان تصریح کرد: استرس‌ها و خشونت‌ها در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود از طرفی نگرشی که جامعه نسبت به مردان دارد موجب می‌شود تا شرایط آنها در جامعه متفاوت باشد از مردان انتظار می‌رود تا فشارها را تحمل کرده و استقامت بیشتری در برابر مشکلات نشان دهند.ژ

وی افزود: معمولاً در مواجه با مشکلات از مردان خواسته می‌شود تا غرور داشته باشند، محکم بایستند، گریه نکنند و از پا در نیایند در حالی که با تحلیل رفتار و انگیزه افراد می‌بینیم که مردان نیز آستانه تحمل مشخصی دارند و چنانچه به بهداشت روان خود اهمیت ندهند دچار مشکل می‌شوند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: معمولاً مردان ساعت‌های زیادی را کار می‌کنند و برخی نیز در چند شغل مغایر با یکدیگر مشغول هستند که این موضوع می‌تواند موجب خستگی و فرسودگی آنها شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گاهی نیازهای روانی مردان نادیده گرفته می‌شود و اگر فشارهای اقتصادی نیز وجود داشته باشد دیگر جایی برای مطرح کردن مسائل روانی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: مردان در برابر برخی اختلالات روانی مانند ابتلا به سوء مصرف مواد، آسیب‌پذیرتر از زنان هستند هر چند که افسردگی و اضطراب نیز در زنان بیشتر از مردان است.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: سلامت در 4 بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف می‌‌شود چنانچه مردان به بعد معنوی سلامت توجه کنند و خود را به باورها، ارزش‌های دینی، هنجارهای اخلاقی و الگو گرفتن از سیره بزرگان دینی نزدیک کنند می‌توانند با بسیاری از مشکلات مبارزه کرده و مقاومت خود را در برابر مشکلات افزایش دهند.

وی خاطر نشان کرد: مردان کم ایمان و کسانی که باورهای معنوی ضعیفی دارند ممکن است در مواجه با آسیب‌ها به اعتیاد روی بیاورند، همچنین خودکشی موفق در مردان بیشتر از زنان است در حالی که اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha