متخصص مغز و اعصاب گفت: در سندرم تونل کارپ فرد با احساس گزگز و درد در دست‌ها مواجه می‌شود، دیابت، کم‌کاری تیروئید، رماتیسم مفصلی، اختلالات هورمونی و چاقی در تنگ شدن کانال کارپ موثرند و تایپیست‌ها و آرایشگران بیش از بقیه در معرض خطر این بیماری هستند.

سلامت نیوز: متخصص مغز و اعصاب گفت: در سندرم تونل کارپ فرد با احساس گزگز و درد در دست‌ها مواجه می‌شود، دیابت، کم‌کاری تیروئید، رماتیسم مفصلی، اختلالات هورمونی و چاقی در تنگ شدن کانال کارپ موثرند و تایپیست‌ها و آرایشگران بیش از بقیه در معرض خطر این بیماری هستند. 

فرهاد عصارزادگان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوال یک شهروند 32 ساله که 20 روز است از سوزن سوزن شدن دست‌هایش به ویژه وقتی با رایانه کار می‌کند شکایت دارد، اظهار داشت: یکی از شکایات شایعی که در درمانگاه‌های مغز و اعصاب مطرح می‌شود، احساس گزگز، مور مور شدن و درد در دستها به ویژه انگشتان دست است.

وی افزود: با توجه به اینکه MS گاهی با خواب رفتگی و گزگز در دستها و پاها خود را نشان می‌دهد ممکن است این علایم در فرد ایجاد نگرانی کند.

عصارزادگان گفت: گاهی گزگز و مورمور انگشتان دست‌ها می‌تواند در نتیجه دیسک‌های گردنی باشد.

این نورولوژیست ادامه داد: این علایم معمولاً در تشخیص افتراقی با بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی مانند MS و التهاب‌های نخاعی مطرح می‌شود. طبیعی است که علاوه بر این علایم موارد دیگری نیز مطرح است که موجب تشخیص هر یک از این اختلالات می‌شود.

عصارزادگان گفت: به نظر می‌رسد این جوان به سندرم تونل کارپ مبتلا شده است. تاندون‌های مچ دست تونلی تشکیل می‌دهند که از داخل آن اعصاب و عروق می‌گذرد. عصب مهم تونل کارپ مدین است که از داخل تونل وارد کف دست شده و موجب عصب‌دهی حسی و حرکتی و عضلات ناحیه کنار و انگشتان شست، اشاره و سوم می‌شود.

وی افزود: در صورتی که این عصب دچار مشکل شود به کوچک و تنگ شدن این کانال منجر می‌شود. وقتی فشار روی عصب مدین زیاد می‌شود فرد با برخی علایم مواجه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: نکته مهم در شرح حال این بیماران تشدید علایم وقتی است که فرد با دست و مچ خود کار می‌کند مثلاً موقع گرفتن گوشی تلفن، پاک کردن سبزی، برنج و کار با رایانه مواردی است که در آن خم و راست کردن بیش از حد دست موجب فشار عصب در کانال کارپ می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس آرایشگرها و تایپیست‌ها جزو گروه‌های پرخطر هستند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: یکی دیگر از علایم ابتلا به تونل کارپ این است که بیمار به دلیل درد دست از خواب بیدار می‌شود و گاهی صبح موقع برخواستن ناچار است دستها را برای مدتی تکان دهد.

وی افزود: این علایم حسی در موارد خفیف تا متوسط دیده می‌شود و در موارد شدیدتر عضلات شروع به لاغر شدن می‌کنند و قدرت دست کمتر می‌شود طوری که ممکن است در شرح حال بیمار مواردی مانند افتادن اشیاء از دست گزارش شود.

این نورولوژیست تصریح کرد: عللی که موجب تنگ شدن کانال کارپ می‌شود جزو درمان این بیماری است در واقع درمان با تشخیص علت انجام می‌شود.

وی افزود: دیابت، کم‌کاری تیرویید، رماتیسم مفصلی (آرتریت روماتویید)، سایر اختلالات هورمونی، چاقی و بارداری در تنگ شدن کانال کارپ موثرند.

عصارزادگان گفت: زنان باردار به دلیل افزایش وزن با تنگ شدن کانال کارپ مواجه می‌شوند که این اختلال بعد از بارداری و کاهش وزن نیز برطرف می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: با استفاده از نوار عصب و عضله می‌توان شدت آسیب را تخمین زد و بر اساس آن روشهای مختلف درمانی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: در موارد خفیف دارو درمانی، فیزیوتراپی و بستن مچ بندهای طبی توصیه می‌شود، در موارد متوسط که به روش‌های قبلی پاسخ نداده باشد از تزریق کورتن در داخل کانال کارپ استفاده می‌کنیم و در موارد شدید فرد باید توسط جراحان دست، اعصاب و ارتوپد جراحی شود تا با باز کردن کانال فشار از روی عصب برداشته شود.

عصارزادگان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه حرکات مکرر مچ دست فرد را مستعد ابتلا به سندروم تونل کارپ می‌کند بهتر است افرادی مانند آرایشگران و تایپیست‌ها که از مچ‌ دست‌های خود زیاد استفاده می‌کنند هر از گاهی استراحت کنند و از انجام کار مداوم بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha