پژوهشگران علوم پزشكی هشدار دادند: زنان بارداری كه در معرض خطر زایمانهای زودرس و پیش از موعد هستند نباید از دوزهای بالای داروهای استروئیدی استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مطالعات علمی نشان داده است كه داروهای استروئیدی به طور معمول برای زنان باردار تجویز می‌شود تا به رشد ریه‌ها در جنین كمك كند و شانس نجات جنین را افزایش دهد.

این در حالی است كه محققان طی یك بررسی جدید به این نتیجه رسیده‌اند كه اگر زنان بارداری كه در معرض خطر زایمان زودهنگام و پیش از موعد هستند از دوزهای چندگانه و بیش از حد استروئیدها مصرف كنند نه تنها مشكل زایمان زودرس آنها حل نخواهد شد بلكه مصرف زیاد داروهای استروئیدی ممكن است منجر به تولد نوزاد كوچكتر شود.

این پژوهش جدید روی 1800 زن باردار صورت گرفته است.

با توجه به نتایج فوق پژوهشگران كانادایی ضمن انتشار نتایج یافته‌های خود در مجله پزشكی لانست تاكید كردند: اگر هم پزشكان لازم می‌بینند كه داروی استروئیدی تجویز كنند فقط باید به یك نوع دارواكتفا كنند و از تجویز انواع مختلف این دارو در مقادیر زیاد پرهیز نمایند.

بر اساس همین گزارش، نخستین مرحله عرضه آزمایشی درمان استروئیدی در مادرانی كه در معرض وضع حمل زودرس بوده‌اند در دهه 1970 انجام گرفت.

تا پایان دهه 1990 ثابت شده بود كه تجویز یك دوره منفرد درمان با استروئید برای نوزاد مفید است. اما در پژوهش اخیر معلوم شد؛ نوزادانی كه در دوران جنینی در معرض مصرف چندین دوره و انواع گوناگون استروئیدها بوده‌اند، پس از تولد با مشكلات جسمی مواجه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha