سازمان جهانی کار اعلام کرد، زنان برای کار یکسان به طور متوسط ۷۷ درصد مردان درآمد دارند و در هیچ کشوری برابری دستمزد زن و مرد محقق نشده است. گزارش این سازمان می‌گوید، تبعیض علیه مادران چشمگیرتر است.

سلامت نیوز: سازمان جهانی کار اعلام کرد، زنان برای کار یکسان به طور متوسط ۷۷ درصد مردان درآمد دارند و در هیچ کشوری برابری دستمزد زن و مرد محقق نشده است. گزارش این سازمان می‌گوید، تبعیض علیه مادران چشمگیرتر است.

در آستانه‌ی روز جهانی زن سازمان بین‌المللی کار با انتشار گزارش مفصلی اعلام کرد که وضعیت اشتغال زنان در جهان در مجموع در بیست سال گذشته بهتر نشده است.

امسال بیست سال از بزرگ‌ترین نشست جهانی زنان که به دعوت سازمان ملل متحد در پکن انجام شد می‌گذرد. بر طبق سند نشست جهانی پکن، امسال باید وضعیت ۱۸۹ کشور که این سند را برای رفع نابرابری علیه زنان امضا کردند، بررسی شود.

سازمان جهانی کار می‌گوید، اگر کشورهای جهان با همین وضعیت کند فعلی در راستای حذف نابرابری جنسیتی دستمزد پیش روند، تا دست‌کم ۷۰ سال دیگر هم در هیچ کشوری دستمزد برابر زن و مرد برای کار یکسان محقق نخواهدشد.

این گزارش تاکید می‌کند که حتا در کشورهایی مثل ایالات متحده‌ آمریکا یا بریتانیا که نزدیک به نیم قرن است قانون "دستمزد برابر برای کار یکسان" را تصویب کردند، وضعیت کماکان به شکل روشنی تبعیض‌آمیز و نابرابر است.

بنا به این گزارش، زنان در کل ۷۷درصد درآمدی را کسب می‌کنند که به مردان برای همان کار پرداخت می‌شود. این وضعیت نابرابر برای زنانی که فرزند ‌دارند، به مراتب شدیدتر است.

سازمان جهانی کار می‌گوید، برای مثال در بریتانیا زنی که مادر ۲ فرزند است، در بیشتر موارد ۲۵درصد کمتر از همتایان مرد خود و سایر زنان درآمد خواهد داشت.

جامعه از سویی زنان را به فرزندآوری تشویق می‌کند، از سوی دیگر نظام بازار کار به‌خصوص در کشورهای سرمایه‌داری بیشتر بر مبنای فردگرایی تنظیم شده و از نیروی کار مجرد استقبال می‌کند.

نرخ نابرابری دستمزد برای مادران در بلژیک، هلند، پرتغال و اسپانیا ۱۰ درصد است و تنها در فرانسه، ایتالیا و دانمارک است که نظام شغلی با زنان بچه‌دار رفتار بهتری دارد و مادران معمولا درآمدی همتای زنان بدون فرزند دارند.

این درحالی است که براساس آمارهای سازمان‌های جهانی کار، مردانی که فرزند دارنداز مردان مجرد درآمد بیشتری دارند. نظام شغلی در جهان پدر شدن را ارج می‌نهد، اما در حالی که زنان را تشویق به فرزندآوری می‌کند، برای به گزارش دویچه وله ، در آلمان که قلب اقتصاد اتحادیه‌ اروپا است، نابرابری دستمزد میان زن و مرد یکی از بالاترین آمار اتحادیه است. در آلمان زنان به طور متوسط ۲۳ درصد کمتر از همتایان مرد خود درآمد دارند.

این نرخ در کشوری مثل هلند برای شغل‌های تمام‌وقت به ۲۸ درصد نیز می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha